Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Gætteleg

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Gætteleg

Indlæg af Irmaline » 4/8/2008 kl. 17:34

Kan i kende den ?
Vedhæftede filer
forum.jpg
forum.jpg (46.3 KiB) Vist 7952 gange

Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Indlæg af Sus » 4/8/2008 kl. 19:36

Hej Irma

Hmmm...Phal. Sogo hmm...noget med sunset eller peach måske...men er det ikke en hybrid ?

Kan du ikke lige sende en mail til mig med navnet så kan jeg nå at få den med i min bestilling på Torsdag :D
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

Irmaline
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 4/8/2008 kl. 20:26

Det er ikke hverken noget med sogo -sunset eller peace men det er en art

år

Indlæg af år » 4/8/2008 kl. 20:41

Hej Irma.Det er en Phalaenopsis violacea hyrbrids og den dufte.mvh. år

Irmaline
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 4/8/2008 kl. 20:54

Hej År
Det er ikke en hybrid det er en Art du ved da så meget så det må du da også vide :)

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 4/8/2008 kl. 23:07

Jeg vil nu også sige, at umiddelbart har jeg svært ved at se, hvilken art det kan være, men der sér ud til at være Phalaenopsis violacea i den, om det så er en underart, det ved jeg ikke. Men den ligner lidt et par hybrider, jeg tidligere har set.

Der var et par andre arter, jeg umiddelbart havde i kikkerten, men de faldt alligevel langt fra din i farvespillet. Så spændende, hvilken art det viser sig at være.
Mvh Egon

Irmaline
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 5/8/2008 kl. 07:04

Ja det er rigtig at den ligner en hybrid som jeg også selv har og som ogsår dufter helt vidunderlig.
Men nu tager jeg til skagen et par dage så kan vi jo se om der er kommet et bud :)
Jeg kan sige at violacia ikke indgår i navnet.

Heidi
Geografisk sted: Norge

Indlæg af Heidi » 5/8/2008 kl. 08:12

Kan den hete Phal. liodoro?
Vennlig hilsen Heidi.

år

Indlæg af år » 5/8/2008 kl. 08:44

Hej Irma.Jeg ved ikke meget om Phal. men Phal.Liodoro er også hybrid.MVH. Knitta

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

Indlæg af Sus » 5/8/2008 kl. 09:29

Jeg ved sørme ikke om det er til at blive klogere af...men jeg fandt denne her side da jeg søgte på den :)

http://www.orchids.mu/Phalaenopsis/Liodoro/

hyggelig side i øvrigt...
MVH Sus

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 5/8/2008 kl. 10:25

Du har ret, Sus, det er da nogle dejlige billeder, der er på den hjemmeside. Så ejeren af den kan da godt melde sig ind på forumet, og sætte lidt billeder ind fra tid til anden. :lol:

Men din henvisning viser kun endnu en gang, at arter og hybrider staves med stort og småt i et væk. Ved det lille billede er navnet skrevet med lille, altså en art, og over det store billede er det skrevet med stort, altså en hybrid. Selv på diverse importlister skrives arter og hybrider i et væk med stort og småt, så navneskilte kan man aldrig stole helt på.

Jeg har forsøgt at snakke med ejerne af et af vore orkidegartnerier her i Danmark, som forøvrigt begge er dommere i Orkideklubben, om ikke de kan skrive navneskiltene på den rigtige måde, så orkideer, som for mig og andre kunder er ukendte, med det samme kan verificeres som arter eller hybrider, men det vil de ikke. Om det skyldes ugidelighed eller uvidenhed, det ved jeg så ikke, men jeg er før kommet hjem med en spændende "art" i knop, som så viser sig at være en hybrid. Intet ondt i hybrider, jeg får bare ikke lige det, jeg fejlagtigt tror. Det skal for god ordens skyld lige siges, at det er ingen af de to forhandlere, som er med i forumet, som laver det nummer.

Men, jeg glæder mig stadigvæk til at se, hvilken art der er tale om, når det ikke er en underart af Phal. violacea. :P
Mvh Egon

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

Indlæg af Sus » 5/8/2008 kl. 11:58

Egon

Det er jo det...også derfor jeg skrev jeg ikek ved om det var til at blive klogere af...dog står der følgende (sakset fra siden)

A scented moth orchid. This compact potted orchid unusually exudes an attractive, sweet fragrance which is quite unique. It has such a natural ‘look and feel’ it seems to have been picked fresh from the rain forest though in actual fact it is the product of careful cross breeding.

Personligt tror jeg nok jeg foretrækker hybridderne men det har nok noget med mine dyrkningsforhold at gøre...varmt og tørt sommer (kaktus tilstand) til køligt og måske ikke så tørt om vinteren.

Så må man jo invisterer...hvis nogen skulle være trætte af deres vinterstue siger de bare til :lol:

[/i]
MVH Sus

år

Indlæg af år » 5/8/2008 kl. 12:47

Hej alle. Jeg mener Phal.Liodoro( Phal. violacea x Phal. billena)men ikke 100% sikkert rigtigt.MVH.Knitta

år

Indlæg af år » 5/8/2008 kl. 13:01

Hej all. Det var Phal. ballina ikke Phal.billena MVH:knitta

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 5/8/2008 kl. 13:15

Jeg har kikket lidt på nogle få af de mange tilgængelige billeder af Phal.Liodoro, og først nu fandt jeg en, der til forveksling ligner din Irma på dette forum. http://translate.google.dk/translate?hl ... a%26sa%3DG

Kew kender ikke nogen Phalaenopsis med det artsnavn, og på det viste link nævnes bl.a. at disse to muligvis er forældrene: Phal. Penang Girl "Bedford" X bellina "Wizard".

Så er det Phal.Liodoro, der er navnet på planten, så er det altså en hybrid, men det bliver den jo ikke mindre sød og flot af. Og, er det den, så vandt du æren Heidi.
Mvh Egon

Besvar