Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

australsk orkide

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
lasse1987
Geografisk sted: Odense

australsk orkide

Indlæg af lasse1987 » 5/9/2006 kl. 18:37

hej allesammen. er der nogen der kender denne orkide. den skulle stamme fra australien og være en vildtvoksende orkide derfra. den har små hvide blomster. hvis der er nogen der ved noget om den med henhold til lys vand og så videre må i gerne dele ud af jeres erfaring med den. Se billedet!!
Vedhæftede filer
australsk orkide.JPG
australsk orkide.JPG (42.34 KiB) Vist 4573 gange

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 5/9/2006 kl. 19:51

Mit bud er Dendrobium kingianum (typisk lyserøde blomster, men hvide former er ikke sjældne, højde 10-) en anden mulighed er Dendrobium delicatum(40-80cm), som ligner en stor Dendrobium kingianum.

http://www.orkidevinduet.dk/orkidedata. ... =delicatum

http://www.orkidevinduet.dk/orkidedata. ... =kingianum

Er det en keiki du har fået? I såfald ved du hvor stor den er?

Der er dog et par andre lignende arter fra Australien, så et billed i blomst ville være en hjælp. Men det kan tage lidt tid.

Denne type har dog brug for en stor forskel mellem dag og natte temperaturen, så den må meget gerne komme ud om sommeren, og gerne en lys og kølig vinter placering (dog helst ikke for meget under 10C, men tåler i kortere perioder temperaturer tæt på fryse punktet)
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

lasse1987

Indlæg af lasse1987 » 6/9/2006 kl. 08:20

oki doki så kommer den udenfor;) hmm den har små hvide blomster og nej fik den ikke som en keiki, købte den i blomst hos pattamas;)

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 6/9/2006 kl. 09:51

Så var der vel et navneskilte i den? Skilte kan blive væk, men er der nogle af de nævnte navne som siger dig noget.

Jeg har i øvrigt en ringbindsmappe (ok 4 mapper) hvor jeg samler oplysninger om mine planter. Navn den er købt under, hvorfor, hvor stor og for hvor meget... Bliver et skilt så væk så kan jeg normalt huske navnet nogenlunde og så slå op i mapperne og finde det helt præcise navn igen. Men det sker kun meget sjældent at jeg har mistet et skilt (heldigvis)

Hvor høj er planten når den er i blomsterstørrelse? Og hvor lang var blomster stænglen og over hvor langt et stykke på blomsterstænglen var blomsterne fordelt. Ligner blomster formen de billeder som der var i mit link?

Dendrobium x delicatum:
Billede

DEndrobium kingianum (findes også i hvide former):
Billede

lasse1987

Indlæg af lasse1987 » 6/9/2006 kl. 11:22

det ligner meget den første af dem, med de små hvide blomster, og har læst på din side at den skal stå ret køligt, så den kommer ud og stå i den japanske have, så kan den pynte der, tja den er vel omkring 30-40cm med blomsterstængel. har ikke fået den til at blomstrer siden jeg købte den for 2 år siden, men der er kommet tre nye bulber;) men smart med de mapper, tror jeg at jeg vil gøre på computeren hehe, lidt nørd er man vel:P nej der var ikke skilt i da jeg købte den, handler du meget ved pattamas, eller hvor handler du mest henne.

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 6/9/2006 kl. 15:20

Både vores Dendrobium delicatum og kingianum forlader faktisk aldrig drivhuset, hvor temperaturen aldrig kommer under 15C, men der er tilgengæld en god forskel mellem dag og nat. Det handler nemlig ikke om en konstant lav temperatur men om veksel virkning.

Dendrobium delicatum har en relative lang blomsterstængel med blomster næsten jævnt fordelt. D. kingianum har blomster primært pæaceret på den yderste del af blomster stænglen.

De to arter (hvoraf delicatum faktisk er en naturhybrid fra australien) ligner hinanden på blomster, næsten til forveksling, lad ikke farven snyde dig, kingianum er meget varierende.

Umidellebart lyder din plante lidt lille for en delicatum, men lidt stor for en kingianum, men de to arter har faktisk lidt overlap på dette område.
Det du kan have købt er en blomstrende keiki, planten bliver i såfald større med alderen, og så passer øllet jo.

D. kingianum og delicatum er de mest almindelig australier, så det er nok en af disse, men der er andre.

Jeg handler der hvor planterne er. Men uden et navneskilt går det ikke. Ok jeg har en del pleurothallidinae arter hvor jeg kun kender slægt og land, men ellers er jeg ret kritisk. Jeg har købt planter mange steder fra, men de fleste køber jeg når jeg er ude på udstillinger. Kører f.eks. gerne til Dresden, Dijon, Gøteborg eller hvor der lige er en udstilling jeg vil se. Jeg har så gerne lavet en forudbestilling på de planter jeg er mest interesseret i og så falder der gerne lidt ekstra af. Kun sjældent køber jeg planter i blomst, men det sker da, jeg køber planten fordi den allerede er på ønske listen. Lidt impuls køb kan da komme på tale. Og nåh ja så har jeg da også købt en del gennem tiden af diverse sælgere som er kommet til klub møderne.

Besvar