Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

hvilken art er dette

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
glenn_24
Geografisk sted: vestsjælland

hvilken art er dette

Indlæg af glenn_24 » 22/2/2009 kl. 17:05

det kan godt værer svært at se efter som den ikke er så stor og måske skulle jeg vente med og finde ud af hvilken art det er til den bliver støre

det var en orkide som jeg havde med hjem fra thailand for 1 år siden

hvis jeg skal beskrive orkiden så har den ligsom behårede blade og måske nogle hvidlige pletter
har ingen ide men det kunne jo være der var en som kunne identificerer den
Vedhæftede filer
IMG_1144.JPG
IMG_1144.JPG (93.01 KiB) Vist 4504 gange
IMG_1143.JPG
IMG_1143.JPG (86.16 KiB) Vist 4528 gange

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 23/2/2009 kl. 13:16

Det der udseende på bladene, det siger mig et eller andet, men, hvad? :roll: Jeg har en svag erindring om, at jeg engang har haft en orkide med tilsvarende blade, så, måske dukker der noget ud af diset en dag med det første.

Hvor stor er planten nu, har du haft den med hjem i flaske, og, har du slet ingen ide om, hvor vi skal bevæge os hen? :roll:

Jeg er lidt ovre i forskellige slægter i "Vanda-afdelingen", men hvor er det lige, jeg skal søge?

Har du et navn på et gartneri, hvor den eventuelt er købt, så kan du måske finde den på gartneriets hjemmeside, ellers må du jo vente til den blomstrer, før du kan nærme dig et navn. Det kan være en hybrid, og så er den formentlig umulig at sætte navn på, men, det bliver den jo ikke nødvendigvis grimmere af! :wink:
Mvh Egon

glenn_24

Indlæg af glenn_24 » 23/2/2009 kl. 22:34

jeg er desværer ikke så god til navne og arter enu men det kommer jo nok en dag :)

jeg købte den i thailand på markedsplads i Korat hvor den sad på et lille stykke bark den gang var den ca 1,5 cm og nu er den vel omkring 2 cm fra blad spids til blad spidt
den har vokset meget langsomt i starten men den er begyndt og give den gas her de sidste par måneder jeg behandler den som det var en vanda og bliver forstøvet 1-2 gange om dagen og 1 gang om ugen kommer den i en bajle med vand i 30 min.

men jo jeg tror selv den er en vanda art

jeg glæder mig til og se hendes komme i blomst ;) men jeg har tid til og vente :) Tålmodighed er en dyd

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 24/2/2009 kl. 12:35

Min umiddelbare tanke er Schoenorchis, men hvis du får den i blomst er det meget lettere at sige, Schoenorchis er ikke så store, kommer netop fra de lidt højere beliggende områder i thaliand (ikke rigtig koldt, men der hvor rhodoerne begynder at vokse).
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 24/2/2009 kl. 13:15

Jeg vil give dig fuldstændig ret, Karen, indtil andet er bevist. :lol:

Jeg gik rundt i min udestue i går og kikkede på næsten alt, som havde med Vanda-stammen at gøre, jeg overså vist kun én, tror jeg. :oops:

Det lyder til, at den er i god drift, så du må jo gøre det rigtige ved den, så bliv ved med det. :wink:
Mvh Egon

angatyr
Geografisk sted: Blistrup
Kontakt:

Indlæg af angatyr » 24/2/2009 kl. 14:31

glenn_24 skrev: jeg købte den i thailand på markedsplads i Korat hvor den sad på et lille stykke bark den gang var den ca 1,5 cm
Jeg læser ud fra ovenstående og udfra andre af dine indlæg, at du bare har taget planterne med hjem. Jeg skal ikke blande mig i, hvad du foretager dig, men for det tilfælde at du er uvidende om reglerne, vil jeg lige fortælle dig at orkideer er omfattet af Washington konventionen og det kræver en del papirarbejde (som ikke er billigt) at importere orkideer fra ikke EU lande. Det kræver både en eksporttilladelse fra pågældende land (som sælger sørger for) og en anmeldelse af importen til Plantedirektoratet.

Hvis du ikke har disse ting i orden og du bliver standset i tolden, bliver planterne konfiskeret og du får en bøde.
Morituri te salutant

henrik

glenn_24

Indlæg af glenn_24 » 25/2/2009 kl. 01:17

nu har jeg lige googlet navnet (Schoenorchis) og det er den det er jeg 100 % sikker på.. gud hvor er den entlig flot med blomst på men er det en vanda art eller havd ??

ps. har forresten lige to meget specialle arter merer som jeg lige ligger nogle billeder op af imorgen... :D

angatyr:

det er jeg godt klarg over er ulovligt men det vil jeg blæse på så længe man ikke smugler stoffer og våber så er jeg lige glad
tror heller ikke der er mange orkide fan som ikke ville tage orkider med hjem når man f.eks har været i thailand... :lol:

Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af LarsB » 25/2/2009 kl. 08:52

Hej Glenn,

Tyv tror, hver mand stjæler. Din holdning er forkastelig.
Lars Bagge

angatyr
Kontakt:

Indlæg af angatyr » 25/2/2009 kl. 09:18

Hej Glenn,

Jeg er oprigtig ked af, at du har den holdning - og jeg tror ikke, du finder mange her i forummet, der deler den.

En vigtig del af glæden ved at dyrke orkideer og se dem trives er bevidstheden om, at man ikke er med til at udrydde disse i forvejen truede planter i naturen. Importrestriktioner og garantier for at planterne er drivhusdyrkede gør det naturligvis ikke alene, men det er et skridt på vejen.

Prøv næste gang, du kommer til Thailand, at tage ud i junglen sammen med en lokal eller andre, der kender området. Gå på jagt efter orkideer, nyd dem og tag billeder af dem i deres rette omgivelser. Det er en stor oplevelse - også selvom man ikke har planter med hjem. Og med lidt held kan det rykke ved dine holdninger :)

Køb i stedet planterne i Danmark - de er naturligvis dyrere end i Thailand. Hvis det er et problem, så meld dig ind i den nærmeste forening, hvor du har mulighed for at købe planter billigt på auktioner, bytte planter og evt. snakke dig til en aflægger eller en bagbulbe.

mvh
Henrik
Morituri te salutant

henrik

glenn_24

Indlæg af glenn_24 » 25/2/2009 kl. 15:22

Lars B:
forklar lige tin kommentar...

Angatyr:
jeg kan selvfølgelig godt forstå hvor du vil hen men jeg købte mine orkider på gaden hvor de stod i på ræd og række og solgte orkider
jeg har været i junglen og se orkider i det norligt thailand og se orkider men har ikke samlet mine orkider i fra junglen..

jeg føler ikke jeg er med til og udrydde dem jeg dyrker dem op..
og har lavet mange aflæggerer som jeg har givet til familie og venner...

men jeg er da ked af hvis jeg skal fryses ud af forummet fordi jeg har taget orkider med hjem

glenn_24

Indlæg af glenn_24 » 25/2/2009 kl. 16:02

jeg har lige sat en under søgelse igang og det passer faktisk ikke af de ikke må indføres

der er 4 slægt arter so kan lovligt indføres...
sitat direkte for plantedirektoratet

Orkideer

En række orkideer er opført på bilag l og alle øvrige orkideer er opført på bilag ll. EU har lidt skrappere regler, men bilag I svarer stort set til det som indenfor EU kaldes bilag A og konventionens bilag ll svarer stort set til EUs bilag B. Alle orkideer er således som udgangspunkt omfattet af reglerne, men der er dog nogle enkelte undtagelser. Kunstigt opformerede hybrider af slægterne Cymbidium, Dendrobium, Phalaenopsis og Vanda, er ikke underlagt konventionens bestemmelser, når bestemte betingelser er opfyldt for hver enkelt parti. In vitro-frøplantekulturer -og vævskulturer i sterile beholdere samt frø og afskårne blomster af orkideer er også undtaget fra konventionens bestemmelser.

For alle orkideer omfattet af Washingtonkonventionen – både dem på EU's bilag A, og bilag B - , skal der i oprindelseslandet udstedes en såkaldt CITES eksporttilladelse. Tilladelsen kan kun udstedes af en særligt udpeget CITES-myndighed i det land, hvor planterne købes. Tilsvarende skal Plantedirektoratet udstede en importtilladelse, før du kan få tilladelse til at indføre planterne. Det gælder også for planter som er kunstigt opformerede i gartnerier el. lign., bortset fra hybrider de nævnte fire slægter. Du finder ansøgningsblanket til CITES importtilladelse her: ansøgningsskema. Husk altid at vedlægge den udfyldte ansøgning en kopi af eksporttilladelsen.

Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af LarsB » 25/2/2009 kl. 19:10

Hej Glenn,

Når man skriver, at alle orkideinteresserede, der rejser, er smugler, skriver man, at alle her er kriminelle. Det er virkelig en fin måde, at gøre sig populær på.

Med hensyn til undtagelserne i CITES for kunstigt opformerede planter, så skal du, udoverplantesunhedscertificat, også have dokumentation for, at det er kunstigt opformerede hybrider.
Lars Bagge

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 25/2/2009 kl. 23:00

Glen, gutterne har ret og nu kender jeg dem godt nok til at vide det ikke er nogen hets - de er begge hjælpsomme og venlige, men bryder sig nok ikke om at blive sat i bås som smuglere.

Klubben støtter lovgivningen (vi kan altid diskutere detaljer, men lov er lov) dette kan og må ikke bringes i tvivl. Ja måske du ikke vælter læsset ved et enkelt indkøb, men så længe manden på markedet kan tjene lidt ind imellem, så vil han blive ved med at høste orkideer og tage dem med på markedet.

Nej jeg tror faktisk ikke at nogen seriøse orkidedyrkere vil gøre sådan, ja man kan blive fristet, men det betyder ikke at man gør den slags. Konsekvenserne kan være ganske store og så er der det moralske aspekt.

Du behøver ikke at sige undskyld og love bod og bedring, men det ville klæde dig om du i dine forklaringer ikke trækker love afsnit frem som ikke gør sagen bedre eller trækker os alle ind som medskyldige. Tror faktisk at alle her på forumet ville gi dig et skulderklap og sige godt gået hvis du indrømmede at det nok var en fejl og at du nok ikke lige havde tænkt dig godt nok om.

Husk også at dette er et offentligt forum, hvor myndighederne potentielt læser med.

Beklager hvis jeg som moderator ikke har reageret hurtigt nok, men som nogle af jer nok ved så skimmer jeg i disse dage blot de fleste indlæg og overså desvære at denne diskussion var på vej. Men klubbens holdning er klar, den støtter ikke smugling og opfordrer ikke til dette, tværtom. Så kan vi som sagt altid diskutere om lovgivningen virker 100% efter hensigten, men hvilken lovgivning gør det?
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

glenn_24

Indlæg af glenn_24 » 25/2/2009 kl. 23:42

jeg kan gods se det er rigtigt det du siger og jeg må undskylde hvis der er kommet en misforståelse med ind i billedet

og som jeg selv læser det har jeg ikke sagt alle orkide folk er smuglerer jeg skrev jeg jeg troede der var mange som ikke kunne udstå fristelsen som jeg ikke kunne...

min fejl hvis jeg har trødt på folk her inde det har på indet tidspunkt været meningen..

angatyr
Kontakt:

Indlæg af angatyr » 26/2/2009 kl. 10:51

Hej Glenn,

Jeg føler mig ikke trådt på og jeg har heller ingen interesse i at fryse dig ud af forummet. Faktisk vil jeg hellere forsøge at påvirke dig til at ændre din holdning til import af orkideer :wink:
Morituri te salutant

henrik

Besvar