Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

hvilken art er dette

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Hans Jørgen Staugaard
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 26/2/2009 kl. 11:13

Præcist som Henrik skriver, prøver vi at ændre din holdning til orkideerne i naturen.
Vi er nogle stykker der til sommer skal til Øland for at se på orkideer.
Kan du forestille dig at vi kun kommer til at se huller i jorden. Orkideerne kan købes på de nærliggende gårde eller på markedspladsen. :(
Det ville være ret nedslående idet det så for evigt ville være slut med orkideer på en af Nordens mest spændende steder for orkidefolk. :cry:
Hans J.
Rødovre

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 26/2/2009 kl. 14:11

Se de er da nogle dejlige fyre, tror langt de fleste af os her er for at lære, dele og videregive vores viden.

Det sker jo stadigvæk at man ser huller fra hvor der stod orkideer ud i den danske natur. Kender en som havde en naturlig eng med orkideer, hun endte med at plante den mest stikkende rosenhæk hun kunne finde rundt om engen, hun bandede os orkide folk langt væk og var meget skeptisk da jeg inviterede hende med på en vandretur med orkideklubben, hun konkluderede at vi meget fint passede på orkideerne, men at de andre sjældne planter blev overset og ofte trampet grundig på. :roll:

Jeg vil gerne ha at der er noget spændende når jeg gerne vil ud at se på naturen. Ja forbud mod handel og indsamling er ikke nok i sig selv, der skal noget mere reelt til for at orkideer mv. ikke forsvinder. Men som jeg læste et sted, så snakker man i disse tider mere om klima end om natur. Ikke at der er en nødvendig konflikt imellem disse to begreber, men der er en klar forskel.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

glenn_24
Geografisk sted: vestsjælland

Indlæg af glenn_24 » 26/2/2009 kl. 14:22

jeg kan godt se hvad i mener havde bar aldrig set på det på den måde før... jeg skal selv til nord thailand i hele oktober måned igen og ville da blive skuffet hvis der ikke var nogle orkider i junglen ;)

jeg må sige det har taget noget tid men i har fået banket noget fornuft ind under skalden...

og nu mens vi er ved det er det meget svært og få godkendelserne til og kan tage orkider med hjem ?? for det har jeg da tænkt mig og udnytte mig af næste gang...

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 26/2/2009 kl. 15:02

Hej Glenn,

Det er ikke nemt. Du skal inhente importtilladelse på forhånd, dvs. du skal vide, hvilke orkideer, du skal have med hjem. Så skal gartneren i Thailand indhente en exporttilladelse og plantesundhedscertificat. Alle papire skal så presenteres for Plantedirektoratet, når planterne ankommer, og de skal så inspiceres ved ankomsten for at verificere, at de planter, du indføre, passer med papirene. Det er rimelig dyrt og ret besværligt. Når der er tale om få planter, kan du måske slippe for inspectionen, men du må stadig regne med at betale for papirarbejdet.

Hvis du vil tage orkideer med hjem fra udlandet, er det nemmeste at tage flasker med hjem efter de såkaldte håndbagageregler, der tillader, at du tager et mindre antal flasker med hjem. Her behøver du ikke CITES papire, da det jo beviseligt er kunstigt opformerede planter. Plantedirektoratet ved godt nok stadig ikke, hvordan planternes juridiske status er, når de kommer ud af flasken :D

Generelt er det nemmeste at nøjes med at købe orkideer inden for EUs grænser. Pga. det indre marked, er det ikke nøvendigt med papire inden for EU.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

glenn_24
Geografisk sted: vestsjælland

Indlæg af glenn_24 » 26/2/2009 kl. 15:22

ja det kan jeg da godt se på det hele der er ikke lige til jeg tror bare jeg vil nøjes med og bade i vandfald og nyde livet når jeg tager afsted...
jeg gider ikke gennem alt det besvær... og det ender sikker også til og koste mere i papir penge end planten kan købes i dk for...

Brugeravatar
MNervø
Geografisk sted: Kølkær v/Herning

Indlæg af MNervø » 26/2/2009 kl. 23:50

Nu er jeg jo også et af de mennesker der har lyttet til de mere begavede mennesker her i forum mht. import af planter.
Men jeg har også taget planter med hjem fra Thailand i oktober '08 og da jeg efterhånden var noget forvirret over alle disse regler, så tog jeg den korte vej og skrev en pæn mail direkte til plantedirektoratet.

Jeg er udemærket klar over (nu), at jeg har startet med at gøre noget ulovligt - nemlig at få sendt planter direkte fra Thailand til DK. Det kan jeg jo så desværre ikke lave om på nu og jeg er da også så glad for mine små flaskebørn :)

Så var det så, at vi skulle til den interessante del - nemlig, at der absolut ikke er noget galt med at tage planterne med hjem. Så længe man holder sig til reglerne om planter i håndbagagen. Mener at det var 10 stk. planter uden jord/bark og diverse andre ting. Ydermere er der heller ikke noget galt med at tage flaskebørn med, så længe de er i en steril beholder forsynet med mærkater fra planteskolen om den sterile beholder og indholdet heraf.

Direkte fra hestens egen mund - så når jeg nu skal til Thailand igen, så har jeg altså tænkt mig at besøge min orkidepusher og tage nogle planter med hjem.

Min samvittighed er ren, så længe jeg ved med mig selv, at planterne (som så meget andet) er opstået på rimelig fornuftig vis og ikke udgør nogen trussel fra afsender/modtager land !

Mvh Marie

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 27/2/2009 kl. 10:43

Hej Marie,

Jeg vil meget gerne se den mail, hvor plantedirektoratet skriver, at du må tage 10 orkideer med hjem i håndbagagen uden papire.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

angatyr
Geografisk sted: Blistrup
Kontakt:

Indlæg af angatyr » 27/2/2009 kl. 14:28

Hej Marie,

Jeg tror, du har misforstået noget. Pointen er, at der er 2 regelsæt i kraft her.

Det ene er de danske regler omkring plante import, som bl.a. omhandler sundheds certifikater. Dette regelsæt siger, at man ikke må importere orkideer uden sundheds certifikat fra ikke EU lande Det er rigtigt, at der er en undtagelse, der tillader at man må have op til 10 barrodede planter med hjem i håndbagagen uden sundheds certifikater.

Det andet regelsæt er Washington konventionen, som forbyder handel med truede arter, herunder orkideer. Og dine 10 planter kan ikke indføres lovligt uden papirer, hvis de er omfattet af dette regelsæt.

Tilbage er så de få hybrider, der undtaget fra Washington konventionen. Frøformerede planter i glas er også undtaget. Disse planter skulle det altså være muligt at indføre lovligt i håndbagagen, hvis man har max. 10 på bar rod. Jeg ved ikke hvor mange glas med frøformerede planter, man må have med.

Disse regelsæt er en jungle og man skal holde tungen lige i munden, hvis man ikke vil i problemer. Men mon ikke man kan undgå bøden, hvis det er tydeligt, at man blot har misforstået reglerne.
Morituri te salutant

henrik

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 27/2/2009 kl. 17:02

Ja, reglerne kan vist være lidt af en jungle.
Jeg har en del norske kunder, som næsten alle har deres egen definition på inførselsesregler til Norge.
Jeg må jo, som forhandler ikke sende så meget som en keki til Norge uden sundhedscertifikat.
Nogle kunder, som selv henter planterne her, siger at man må indføre 5 planter pr. person. Andre siger, for 1000,- kr.
I så fald er det jo nok ikke så svært at få en regning der lyder på kr. 1000, og så ellers selv bestemme hvor mange planter man indfører.
Der er jo så også dem der bor tæt ved den svenske grænse, som vælger at få sendt "poste restante" til svensk posthus.
I øvrigt er alle planter jeg sælger jo fremdrevet i kultur, så problemet kunne vel løses med et certificat der bekræftiger dette, og så lade naturen hvile i sig selv.
Det er jo muligt at inhente tilladelse til at høste frø fra nyopdagede arter, som så herefter kan opdyrkes kulturelt.
Mvh
Lars

Brugeravatar
MNervø
Geografisk sted: Kølkær v/Herning

Indlæg af MNervø » 4/3/2009 kl. 15:36

Så har jeg været ved, at rasere mit mailprogram for at finde den før omtalte mail.
Anyways - her er teksten fra Brian Larsen, Sektor for Planter og Plantesundhed:

I forbindelse med en rejse, kan du indføre mindre mængder af visse planter efter de såkaldte håndbagageregler, som er beskrevet her: http://pdir.fvm.dk/Admin/Public/DWSDown ... bagage.doc. Hvis mængderne overstiger det som er beskrevet i håndbagagereglerne, skal de almindelige plantesundhedsmæssige importkrav altid overholdes.

Altså 10 stk. eller 1 kg. Det er endvidere nævnt, sidst på siden, at der gælder specielle regler for bl.a. kaktus og orkide - men da jeg nu specifikt spurgte til hjemtagelse af orkideer og svaret blev som ovenstående, så kan jeg ikke se noget problem i at følge disse regler.

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 4/3/2009 kl. 21:35

Henrik har allerede beskrevet, hvor misforståelsen er opstået. Der er ikke noget i den tekst, der siger, at du kan tage 10 orkideer med. Bødetaksterne er ret høje og du er ikke i 'god tro'.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Besvar