Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Et lille mysterie

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Et lille mysterie

Indlæg af Lars Jensen » 5/3/2009 kl. 10:01

Jeg har for ca 7 år siden købt denne smukke plante i Holland under navnet Epidendrum cilliare. Den har blomstret flittigt hvert forår, og jeg har lavet et par delestykker på den, og egentlig aldrig spekuleret på om det var det rigtige navn. Problemet er nu, at jeg sidste efterår, var så heldig at løbe over et par eksemplarer med samme navn.
Der var dog tydelig forskel i vækst og blomstringstidspunkt. Jeg er ikke i tvivl om at de 2 sidstindkøbte var den rigtige cilliare. Efterårsblomstrende og med 1 blad pr. bulbe. Den afbillede har 2 blade pr bulbe og er forårsblomstrende. Er der nogen der kan hjælpe med at løse mysteriet?
Vedhæftede filer
Epidendrum.jpg
Epidendrum.jpg (77.01 KiB) Vist 5753 gange
Epidendrum blomst.jpg
Epidendrum blomst.jpg (53.36 KiB) Vist 5753 gange
Mvh
Lars

Brugeravatar
Dorthe
Geografisk sted: FYN

Indlæg af Dorthe » 5/3/2009 kl. 13:35

Hej Lars!

Er bange for forvirringen bliver total, når jeg fortæller dig at jeg købte en på vores EFTERÅRS aution i nov. 08 ( Fyn) den har 2 blade pr. bulp og efterårsblomstrene?! På mit skilt står " Epidendrum ciliare" Jeg ved desværre ikke hvem jeg købte den af, men vil prøve at tage den med på tirsdag til orkidemødet, det kan måske give klarhed. Måske er der andre som iler til med ideer inden.
Dorthe

Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Indlæg af Jette Rybak » 5/3/2009 kl. 15:55

På Orchidspecies.com er der da lidt at vælge imellem:

~Epidendrum ciliare L. 1759 - See Coilostylis ciliaris [L.] Withner & Harding 2004

~Epidendrum ciliare var. brachysepalum Rchb.f 1847 - See Coilostylis ciliaris [L.] Withner & Harding 2004

~Epidendrum ciliare var. minor hort. ex Stein 1892 - See Coilostylis ciliaris [L.] Withner & Harding 2004

~Epidendrum ciliare var. oerstedii (Rchb. f.) L.O. Williams 1946 - See Coilostylis oerstedii [Rchb.f] Withner & Harding 2004

~Epidendrum ciliare var. squamatum Schnee 1953 - See Coilostylis ciliaris [L.] Withner & Harding 2004

~Epidendrum ciliare var. viscidum (Lindl.) Lindl. 1853 - See Coilostylis ciliaris [L.] Withner & Harding 2004

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 5/3/2009 kl. 16:32

Tak Dorthe, det kunne da være interessant hvis vi kunne krydse vores planter. Så får vi måske en der blomstrer 2 gange årligt. Men hold mig venligst underrettet om hvad du evt. får af oplysninger.
Der er jo flere Epid. der ligner blomstermæssigt, men selv med Jettes links bliver jeg ikke meget klogere.
Mvh
Lars

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 5/3/2009 kl. 21:14

Har dette ikke været oppe før? Enten er der tale om to forskellige arter, men kunne det ikke bare være samme lidt variable art, som i kultur reagerer forskelligt mht blomstring.

Ville nok tjekket Withners Debatable Epidendrums før jeg udtalte mig for meget, en list over synonymer siger jo ikke så meget (de peger jo ikke på evt beslægtede arter, som det kunne være relevant at kikke nærmere på), det interessante er hvad der står i de originale beskrivelser... og hvordan planten opfører sig i naturen.

Igen er der den mulighed at Coilostylis ciliare på et tidspunkt er blevet krydset med en anden tæt beslægtet art med to blade og resultatet har været noget som blomstermæssigt gav ciliare type blomster, uden at der har været ond vilje ind over det - ting er bare sket igennem tiden, oft ei god tro. Men om det er det som er sket her.

Men mener ikke at det er usædvanligt at denne art kan blomstre to gange om året, og har lidt mistanke om at arten bare er variable, nogle arter er bare lidt mere ustabile.

Men som sagt har dette været oppe før, jeg husker bare ikke resultatet eller om det nogensinde blev fundet, men nu har Withner skrevet en bog, og siden han har valgt at kalde bogen "The debatable epidendrums" så er der nok lidt rod en del steder.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
Dorthe
Geografisk sted: FYN

Epidendrum ciliare

Indlæg af Dorthe » 26/11/2009 kl. 08:03

Hej igen!
Lovede dig Lars at undersøge mere om denne plante, men ingen har kunnet hjælpe mig, nu blomstrer den igen. Og tro mig nu blomstrer den fra en bulp med 1 blad, i modsætning til sidste år hvor den blomstrede fra en bulp med 2 blade.
Kan der være tale om to planter? eller bare et af naturens luner?
Dorthe

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 26/11/2009 kl. 14:44

Hvis I ikke lige har Karens bogforslag ved hånden, så findes den jo heldigvis også til dels på nettet. Så klik ind på linket her, og så kan I selv få lov til at se, om der skulle gemme sig lidt guldkorn i den bog: http://books.google.dk/books?id=PtU8FO4 ... q=&f=false

Så hopper I bare ned til side 137, og så kan I jo fortælle os andre, hvad I finder ud af. :lol:
Mvh Egon

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 27/11/2009 kl. 06:27

og fortsæt så til side 129

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 27/11/2009 kl. 10:26

Ja, hvis samme problematik gør sig gældende med "vores" hovedbrud, som med Epidendrum vespa, så forstår jeg godt forvirringen. Så kan der jo være mange forskellige arter, alle solgt som Epidendrum ciliare. :lol: :twisted: :roll:
Mvh Egon

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 27/11/2009 kl. 22:29

Og så bliver det rigtig sjovt hvis disse er blevet krydset...

Besvar