Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Er det navngivne orkidéer, eller ser det bare sådan ud?

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Er det navngivne orkidéer, eller ser det bare sådan ud?

Indlæg af SirLonewolf » 30/3/2009 kl. 19:58

Jeg er stødt på 2 orkidéer, der ser ud til at være navngivne orkidéer (eller hybrider). Men jeg er i tvivl, så jeg spørger lige jer eksperter først :)

(alle navne er skrevet som de stod på planten, med store og små bogstaver).
Den første stod der "Vanda Sansai Blue" på.
Den anden havde en mærkat på potten hvor der stod "Ludisia discolor", og på en anden pap-mærkat der sad på planten stod der "Ludisia Red Velvet".

Er det navngivne orkidéer/hybrider, eller er det bare et salgstrick? Hvordan identificere jeg dem, så jeg kan se om det er navngivne orkidéer?

Hvor nemme er de at passe, for en der er total nybegynder? Har indtryk af fra poster her på siden, at Vanda er svær at holde.
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 30/3/2009 kl. 20:11

De er begge gode nok, tror jeg da. Ludisia er let, den skal bare ikke ha for meget lys og så ellers ikke få lov til at tørre for meget ud. Vanda er straks mere besværlig, den skal ha meget sol, men er svær at vande, da den gerne hænger i en tremmekurv. Nogle herinde har gode erfaringer med Epiweb kurve, så det kunne du jo prøve at søge på (brug søgefunktionen, mener Jette er den som har skrevet mest om emnet).
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 31/3/2009 kl. 00:30

Jeg tror jeg venter med en vanda til jeg bliver lidt mere rutineret orkidé-passer. Især efter at have læst lidt om hvad folk skriver....så også et sted at de frarådede den til begyndere (tror det var på OKF's hjemmeside.

Er ludisia værd at købe?......synes ikke rigtigt at blomsterne ser ud af så meget, på de billeder jeg har set på nettet.
Mvh

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 31/3/2009 kl. 01:20

De fleste køber en Ludisia discolor på grund af løvet, som er meget flot. Blomsten er rigtigt nok ikke prangende, men kan alligevel se flot ud, endda i en rum tid. Den hører til blandt den brogede skare blandt forskellige slægter, som kaldes juvelorkideer.

De navne, du har skrevet fortæller dig med det samme, om det er arter eller hybrider, da artsnavnene staves med lille, og hybridnavnene er med stort, hvis ellers udbyderen overholder det. Er navnet efter slægtsnavnet i 2 dele, så er det også en hybrid, da alle artsnavne er i et ord, eventuelt sat sammen med en bindestreg. Fx: Neottia nidus-avis, vores hjemlige Rederod.
Mvh Egon

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 31/3/2009 kl. 01:35

Ja bladene er rigtigt nok flotte. Det var også dem der tiltrak sig min opmærksomhed, for det lignede ellers ikke en orkidé....og så var der ingen blomster men kun knopper.

Så jeg lige et smørgsmål mere...

Planten er 2-delt hvor der kun er en blomsterstand på den ene del, som er fyldt med knopper. Planten er ca. 30cm høj.
Er de kr. 80,- den koster en okay pris?
Mvh

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 31/3/2009 kl. 01:40

Den kan nok både fåes billigere, men også dyrere, så det må jo være lidt op til dig, om du synes, den er pengene værd! :roll:

Når den er færdig med at blomstre, kan du sagtens "risikere", at den nærmest falder sammen, men det betyder kun, at den snarest sætter nyskud, ofte op til flere af gangen, så den kan hurtigt blive til en stor plante.
Mvh Egon

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 31/3/2009 kl. 01:44

Okay.....så tager jeg nok lige ud og kigger på den igen imorgen, og vurdere om jeg vil give de kr. 80,-

Tak for de hurtige svar Egon :)
Mvh

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 1/4/2009 kl. 21:52

Hmm, det skulle ikke være den Ludisia jeg skulle have. Jeg var forhindret i at komme derud igår, og da jeg kom derud idag var den sidste væk.

Jeg glemte forøvrigt at sige, at det var i Plantorama i Odense jeg så de navngivene orkidéer.

Der er stadig flere "Vanda Sansai Blue", men det skal lige siges at det umiddelbart kun var på den ene jeg så mærkaten hvor der stod "Vanda Sansai Blue". Men jeg kiggede heller ikke så nøje på de andre, da jeg gik udfra det var de samme.
Mvh

Besvar