Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Aerangis

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Erling

Aerangis

Indlæg af Erling » 20/5/2009 kl. 22:00

Hej alle
Jeg er relativ nystartet med denne art og er vældig interesseret i råd og vejledning i forhold til dyrkningsråd.
Jeg har selvfølgelig lavet mit læsearbejde, men et er hvad man kan læse sig til, et andet er gode råd fra erfarne dyrkere af slægten.
Jeg har været i kontakt med Matthias Knoll i Østrig og han anbefalede mig at kontakte blandt andet Tom og Karen - som i følge ham skulle være Angracoid nørder :-) og vide alt hvad der er at vide om blandt andet slægten Aerangis.
Håber nogen har overskud til at dele ud af deres erfaring.
Jeg har fået skrabet 14 forskellige Aerangis sammen - en blandig af ungplanter og blomsterdygtige eksemplarer.
De bor sammen med mine bulbophyllum og er alle monteret på klods. Som det ser ud indtil nu, klarer de sig vældig godt. Jeg er interesseret i gode råd om vanding sommer og vinter samt gode råd om temperaturer, gødning, lys etc.

Med venlig hilsen
Erling Flyvholm

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 21/5/2009 kl. 01:25

Hvad roder den kære Mattthias mig nu ud i, men jo en specielt del af mit hjerte vil altid banke for de angraecoide orkideer.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Erling

Indlæg af Erling » 21/5/2009 kl. 08:36

Hej Karen
Den kære Matthias har absolut ikke forpligtet dig til noget :-) :-). Han har blot foreslået dig, som en af de mere alvidende inden for området. Tjaaa, hvis man skal have ordentlige råd og vejledning må man jo så spørge dem der ved noget.
Jeg har haft en lang mail kommunikation med Matthias. Han virker lidt opgivende over for situationen med at bevarer denne type orkideer. Han omtalte i særdeleshed Aerangis hologlottis, hvor han blot har et eksemplar. Den er nu er placeret under sterile forhold fordi han ikke kan skaffe en makkerplante til bestøvning. Hans bekymring går på, at grunden til at han ikke kan skaffe en makkerplante til bestøvning er fordi orkidesamler i verden ikke ønsker at denne "sjældne" art skal blive mere almindelig, da dette vil minske deres plantes værdi. Det er da en urimelig og aldeles barok situation. Har du den samme opfattelse?
Jeg forstår ligeledes på Matthias at man ikke blot kan selvbestøve Aerangis, da det meget ofte går galt og at det er nødvendig at skaffe en makker af en anden klon. Har du de samme oplevelser?
Jeg har kikket "Rødlisten" igennem og kan ikke finde Aerangis på den. Er situationen for Aerangis så alvorlig som Matthias indikerer?
Mange spørgsmål som du måske ved lejlighed har et svar på - uden forpligtelser :-)
Med venlig hilsen
Erling

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 22/5/2009 kl. 10:47

Kommer du til møderne i Lyungby, så ville jeg vældig gerne sige hej. Matthias tager nemlig ikke helt fejl, jeg deler gerne det ved, selvom jeg i dag har knapt så mange afrikanere som jeg havde før, de tog nemlig min nylige flytning værre end resten af orkideerne.

Hvad der ender på rødlisten er typisk flagskibsarterne. På et tidspunkt gik der næsten mode i at få sin national art på listen, det er man så heldigvis blevet bedre til. Alle orkideer er dog beskyttede mod handel og det er mere press på de naturlige vokse steder som er et problem.

Sjældne planter, ja hvad er sjældent i dag, kan blive ganske alm i morgen og så være væk igen næste uge... men det kræver folk som Matthias der sender frøåplanter ud på markedet. Og der er lidt en tendens til at hvis man har noget sjældent så er der ingen grund til at dele det med for mange, for så er det pludselig knap så sjældent.

Men spændende med endnu Aerangis samler, selvom jeg må indrømme det nok mest er et par af den andre slægter i Angraecoid gruppen som lokker mig mest.

Erling

Indlæg af Erling » 22/5/2009 kl. 13:24

Jeg har lige genindmeldt mig i klubbe og forventer at dukke op den 9. juni, selv om det er en lidt hektisk dage på grund af eksamen og censur på arbejdet.
Ærgelig med din Afrikaners modvilje mod flytning - håber ikke det er en katastrofe.
Lidt ærgeligt at både du og Matthias er enige om at for mange orkidesamlere er sjældenthed vigtigere end charmen ved planten. Heldigvis er en frøkapsel nok til rigtig mange planter og godt at folk som Matthias laver det arbejde han gør.
Ved du om der er andre folk i DK der arbejder med Aerangis. Jeg har prøvet at købe planter i DK, men prisniveauet er lidt over det som min bedre halvdel kan accepterer med det antal jeg godt kunne tænke mig. Umidelbart har jeg købt de fleste af mine fra tyske, belgiske, hollandske og italienske online forretninger. Nu bliver det så lidt svære efterhånden, da jeg har fået hold på de mest almindelige tilgængelige.
Jeg kunne virkelig godt tænke mig at arbejde med den slægt og jeg har adgangt til alt det nødvendige udstyr til frøformering på det gymnasium hvor jeg arbejder. Jeg har dog aldrig arbejdet med frøformering før, om må starte lidt på det ekseprimentale niveau. Men øvelse gør mester, alternativt må jeg jo lade Falster gøre arbejdet for mig. Har du arbejdet med frøformering og er der nogen i klubben, der kan vise mig "how to do without knowhow". Er der kurser i emnet man kan tilmelde sig.
Øhhh, det var jo en meget lang række spørgmål :roll: og som jeg sagde tidligere - du er ikke forpligtet til noget. :lol:

Med venlig hilsen
Erling Flyvholm

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 24/5/2009 kl. 00:32

Utroligt at der er nogen som vil lade være med at lave nye planter, bare for at holde arten "sjælden"! De skulle skamme sig.

Nogle mennesker har bare ingen pli, planter er for alle... :!:

Men spændene tråd, i øvrigt, måske man burde læse lidt om Aerangis...

Kunne også være spændene at prøve med at så sine egne frø, men det er sørme også længe man skal have dem stående, mens de spirer.. :S

Mvh

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 24/5/2009 kl. 10:19

Og ja alle delstykker burde man da dele gratis ud ;) Nej jeg dømmer ikke folk, men lægger gerne et venligt pres, men at lave frø er ikke bare lige. Mange af Aerangis typerne kan f.eks. ikke selvbestøves, så der kommer besværet med at finde en anden blomst, som helst skal være virus fri. Og så tager graviditeten en del af kræfterne fra planten. Så hvis planten er sjælden er disse trin ikke nødvendigvis helt nemme og risikofri. Så hvorfor gøre det, jeg ville ikke gøre det bare fordi andre har krav på det, men nok af nogle andre grunde.

De eneste vi som orkidedyrkere burde bebrejde er de botaniske haver, de deler kun alt for sjældent ud af den genmasse de sidder på. Sådan burde det ikke være, men det er sikkert et resource og protokol problem og så er der de problemer som opstår når man blander kommercielle og ikke kommercielle interesser.

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 24/5/2009 kl. 17:21

Tja... Hvem end man skal bebrejde, så synes jeg stadig, at har man en art der er sjælden, burde man gøre hvad man kan for at sørge for den ikke er sjælden mere...

Men sådan er jeg vel bare...

mvh

Erling

Indlæg af Erling » 24/5/2009 kl. 18:38

Hej begge
Jeg er fuldstændig enig med dig Karen, at man ikke skal leje Kamikaze med sine planter, der må altid være tale om en balanceret riciko. Hvorvidt man vil lægge planter til er selvfølgelig frit, om man kan ikke af hensyn til "almenvældet" definerer hvad der er rigtig og forkert. Der er ikke tale om en fordømmelse fra min side, blot måske et udtryk for ærgelse såvel i forhold til min egen samling som i forhold til den biodiversitet der findes i verden. Jeg har scannet nettet og der er eksemplarer som mange tigger om og få der udbyder også inden for Aerangis. Skulle planterne findes rundt omkring i private samlinger må der vel som insitament desuden være at det kunne indbringe en skilling, som kunne geninvesteres i andre planter. Måske er problemet, som Matthias desuden indikerer, at der er for få samler der interesserer sig for denne art. Så Kenneth bare igang med dig. :-)
Hvad angår frøformering, har jeg her i forummet fundet en meget grundig og detaljeret "how to do without knowhow". Nu må jeg så bare se at få bestøvet nogle planter, så jeg kan øve mig. Man kunne jo prøve sig frem med andre slægter end Aerangis, nogle der kan selvbestøves.
Så nævner du jo lige sådan "virusfri" planter - øv, skal man nu også forholde sig til det og hvordan i alvide verden checker man det???
Nå, men der er jo nok at se til og der er jo så allerede øvearbejde til de næste par år. Op med ærmerne og igang :).
MVH Erling

Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af LarsB » 26/5/2009 kl. 16:18

Det koster mange kræfter for en plante at sette frø. Jeg har mistet et par stykker, der ganske enkelt ikke havde kræfter til, både at sætte et nyt skud, og samtidig modne en frøkapsel. Det er et problem for folk som Matthias, der kan have svært ved at skaffe frø.

Angrecoiderne er en voldsomt charmerende gruppe, men desværre skal de have det varmt, så det er en del år siden, at min sidste Aerangis forsvandt. Det samme gælder Bulbophyllum. Men hvis du skulle mangle noget til den kolde afdeling, så kan vi tale om det :D

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Erling

Indlæg af Erling » 26/5/2009 kl. 18:17

Hej Lars
Ja, jeg får mange reaktioner på det med frøformering og er alle er enige med dig. Det koster kræfter for planten at sætte frø og at udvikle frøkapslerne. Man skal derfor være sikker på det man gør. Det er jeg ikke....... jeg har aldrig prøvet at lave frøformering, men jeg finder helt sikker et plante eller to at prøve på. Når noget er svært bliver jeg altid lidt tændt.
Jeg vil virkelig gerne øve mig eller have et kursus i såvel bestøvning som såning m.m.
Er der nogen der har styr på det og vil lære fra sig :shock:
Det skal ikke være lige med det samme, da jeg har arbejdet hængende over hovedet, men evt. gerne til efteråret. Jeg har selvfølgelig læst på lektierne, men "hands on" er nu den bedste lærermetode.
Håber på velvilje :D
MVH Erling

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 26/5/2009 kl. 18:50

Jeg kan godt forstå at det er hårdt for en plante at sætte frø, men er den stor nok til at blomstre, må den, et eller andet sted, givetvis være stor nok til at lave frø.

Prøv at tænk på, hvor hårdt det er ude i naturen...

Sådan ser jeg ihvertfald lidt på det.

mvh

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 27/5/2009 kl. 00:50

Du kan jo eventuelt se her angående frøformering: http://www.orkideer.dk/dyrkning_froeformering.php

Eller Christians billedvejledning her på forumet: http://forum.orkideer.dk/viewtopic.php? ... highlight=

Jeg legede lidt med det for snart 35 år siden, dog uden trykkoger mm, så de blev meget grønne, desværre kun af mug.
Mvh Egon

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 27/5/2009 kl. 08:57

Jeg har også mistet planter i denne gruppe der var rimelig store og pæne pga frøkapsler, så nej det kan planten ikke altid selv finde ud af at regulere - orkideer i naturen lever ikke nødvendigvis længe bare længe nok til at sende næste hold frø afsted. Denne strategy er naturen og jeg ikke helt enige om skal herske i mit drivhus. Derfor sætter jeg ikke bare frø og som sagt mange i denne grupper kræver udefra pollinering for at danne embryo.

Erling, prøv at lave et par flasker uden frø, så kan du bedre se hvornår du har ramt en god teknik hvor du ikke bare dyrker mug, og så er der orkideer som let laver frø som måske er bedre til at øve sig på.

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 27/5/2009 kl. 12:26

I øvrigt hvad er en sjælden art, der er så mange orkideer er nogle altid vil være sjældne at se, og at en plante er hyppig i kultur gør jo ikke at den er sikret overlevelse i naturen. Her er det jo en evige konflikt mellem in situ og ex situ bevarelse, hvor jeg mener at det er at stikke os selv blår i øjnene at tro vi er med til at bevare orkideer ved at dyrke dem i vores stuer. Mener dog vi godt kan gøre noget positivt ved generelt at støtte op omkring orkide bevaring og være med til at vise vores orkider frem til ofeentligheden så resten af danmark (og verdenen) kan få øjnen op for at orkideer er værd at bevare.

Men endnu en samler af disse afrikanske juveler skulle være hjertlig velkommen

Besvar