Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Encyclia/Prosthechea citrina

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Brugeravatar
Ellen
Geografisk sted: Skive

Encyclia/Prosthechea citrina

Indlæg af Ellen » 1/8/2009 kl. 13:56

Hvor mange dyrker denne planter? Egon ved jeg dyrker denne til Ug. Er der andre?

Jeg har på fornemmelsen, at det er en svær plante. Men ligger sværhedsgraden for selve planten, eller findes der nogen dårlige kloner, der er meget svære at dyrke.

Den plante du så har, hvor stammer den så fra? Hvordan dyrker du den.

Jeg har desværre ikke selv denne. Men finder jeg én der er til salg, står den meget højt på ønskeseddel.

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 2/8/2009 kl. 00:34

Jeg kan da godt lægge ud omkring denne, som jeg efter sigende dyrker til Undergennemsnit, eller, hvad er det nu lige, de der gamle karakterer står for? :lol:

Jeg har efterhånden købt 3 af dem, den første for over 10 år siden på en af KJ Orchids importer. Den holdt i et par år i stuen langt fra vinduet, så med de betingelser, så kæmpede den da en brav kamp for at overleve. Der var blomst i den dengang, som der også har været i de to senere indkøbte. Så meget svær, det har jeg nok ikke opfattet den som, men, heller ikke en af de lette.

Der er jo nogle mindstekrav, som den skal have, dem kunne jeg ikke opfylde med planter i 6 rækker i vindueskarmene, og nedhængende klodsplanter øverst i vinduet og på siderne. De inderste fik ingen lys, de yderste skrabede bladene op af vinduerne, som tit var isbelagte flere steder, når vinteren holdt sit indtog.

Det er vist ikke det, de foretrækker! :oops:

Jeg har en mere hængende, som jeg købte i 2005, igen på en KJ Orchids import, stadigvæk før udestuens tid. Den satte mindre og mindre bulber, omend den blomstrede alligevel efter et års vandalisme fra min side. Den forsøgte at overleve med et par nyskud, da den kom ud i udestuen, men, skjoldlusene fik den til at smide de sidste blade, og nyskuddene gik hurtigt til. Jeg har tidligere beskrevet nogle hvide rør, som kommer på planterne efter skjoldluseangrebene, og denne er en af dem, der har haft disse rør. Om de skader planten, eller, den bare har været så udmarget efter stort set samme pasning de første par år som den første, det ved jeg så ikke, men den hænger stadigvæk med de gamle bulber, men ingen blade eller nyskud.

Den sidste kom til samlingen sidste efterår, da KJ Orchids havde været på udstilling i Frankrig, og den kom så på EpiWeb'en med det samme, hvilket ser ud til at bekomme den godt. Lidt gødning i ny og næ, alt fra duegødning til de almindelige stueplantegødninger, godt med lys, uden alt for meget sol :oops: , og så har den kvitteret med en pæn stor bulb i år, og som det har kunnet ses andetsteds også en blomst.

Det var lidt flere detaljer om mine 3 indkøb af denne art, men, som Ellen spørger, er der flere, der er med på vognen? :roll:
Mvh Egon

Brugeravatar
Ellen

Indlæg af Ellen » 2/8/2009 kl. 23:03

...Undergennemsnit......nej Egon. Du får topkaraktere for dyrkning........ 8)

Der skal jo være plads til en joke.

år

Indlæg af år » 3/8/2009 kl. 09:11

Hej Ellen. Jeg dyrker denne os.MVH. Knitta

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 3/8/2009 kl. 16:30

Vi har en frø plantet hængende på hovedet fra en rhododendron gren. Den hænger pt sammen med sophronitis planterne. Den vokser ikke udpræget hurtigt med vokser da op.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
Ellen

Indlæg af Ellen » 3/8/2009 kl. 23:01

Hej Knitta.

Jeg sendt mail til dig på PB.

Super. Dem du har, synes du de er nemme at dyrke, eller er de lidt krævende. Hele planten som helhed, trives de godt.

Hvad med farven. Er den stærk i farven, eller lidt bleg. Kommer planterne fra dit hjemland.

Hvor er de placeret i drivhuset.

Hvad med din plante Karen. Trives den, eller er der "bare" liv i den. Jeg er overrasket over, at du har hængt den ude i haven. Skal den ikke have noget varme og høj luftfugtighed?

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 4/8/2009 kl. 21:10

Det er en syd amerikaner, faktisk mellem amerika (Mexico), så den er slet ikke så varm. Vokser ikke hurtigt, men det var også en ret lille frøplante jeg startede med. Tror måske den hænger lidt for skygget af æbletræet, men sådan bliver det i år. Tager forbi hver morgen og vander den, da jeg pt ikke bor sammen med orkideerne.

Brugeravatar
Ellen

Indlæg af Ellen » 26/8/2009 kl. 11:30

Det var ikke mange der dyrker denne plante. Der må være flere dyrkere, der blot ikke bruger dette forum.
Jeg kender hverfald én der dyrker denne, som ikke deltager herinde.

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 26/8/2009 kl. 12:29

Jan Larsen er meget glad for den, men det er nok ikke den mest udbredte art, den er jo fin og flot, men den er på sin vis måske mere kuriøs end den er flot. Selvom dens blålige løv er noget der tiltaler mig.

Besvar