Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Skal/skal ikke - Vanilla planifolia

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Skal/skal ikke - Vanilla planifolia

Indlæg af SirLonewolf » 13/8/2009 kl. 14:06

Jeg har set en Vanilla planifolia som jeg overvejede at købe. Men nu har jeg læst lidt her på forummet, og er i tvivl om det er passende i min lejlighed.

Som jeg kan forstå det, så bliver de temmelig store/lange, og blomstre først når de har en vis (stor...?) størrelse.

Jeg har endnu ikke fundet noget om temperaturer....Så hvilke temperaturer vil helst have? Jeg kan forstå de skal have masser af lys uden direkte sol...?

Det eneste sted jeg umiddelbart tro den kan vokse sig stor, er i mit soveværelse, hvor vinduet vender mod nord. Den ville så skulle stå 1-1½ meters penge sydvest fra vinduet, ved en vestvendt væg.
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 13/8/2009 kl. 14:57

Hvis du mangler et sted at finde temperaturer til dine planter, så kik på denne hjemmeside: http://www.orchidspecies.com/vanplanifolia.htm . Der kan du se, at den skal have det meget varmt, og pænt skygget.

1-1½ meter fra et nordvindue vil i min fantasi nok blive for mørkt, da lysintensiteten falder meget på kort tid bag vinduerne. Men, det er jo dit valg.

Min planifolia er nu ca. 3 meter høj, og jeg har ikke set skyggen af knopper på den endnu, og forventer heller ikke at se dem foreløbig, da planten virker alt for spinkel endnu til at skulle blomstre.
Mvh Egon

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 13/8/2009 kl. 15:24

Jeg kunne forestille mig, at hvis den ikke fik lys nok, så ville den være svær at få til at blomstre.

Tror jeg hellere må lade vær med at købe den.

Så også nogle Dendrobium (hybrider tror jeg), så jeg køber nok sådan en i stedet for.
Mvh

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 13/8/2009 kl. 18:18

Pænt skygget? Har altid dyrket vores allerøverst i drivhuset, og mener også at gartnerne i botanisk have sagde at deres ikke blomstrede i skyggen. V. imperialis har jeg dog haft til at blomstre på en plante der bare var lige over 2m lang, så de er ikke alle lige krævende mht plads.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 14/8/2009 kl. 00:06

I Botanisk Have her i Århus har de en op af sydvæggen, som er en muret væg. Den blomstrer lystigt. :roll:

Tit skal de symboler og temperaturer, planterne kan nøgles under, tages lidt med et gran salt. Når jeg køber orkideer fra Indien, så står mange af dem som voksende fra koldt til varmt, men, det område planterne kommer fra er til den kolde side, så det regner jeg så med som udgangspunkt. Det er desværre sjældent, man kan vide, hvor planterne oprindeligt stammer fra i naturen, så må man jo prøve sig lidt frem.
Mvh Egon

Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Indlæg af Sus » 14/8/2009 kl. 00:29

Jeg har min i min vindue mod syd den står 25 cm fra glasset og gror som ukrudt. Jeg købte den i bauhaus for 1 år siden og den har mere end 3 doblet sin str. så den kræver plas men den kan "lystres" op og ned af den samme stamme hvis man er efter de nye fine lange skyd den sætter in har luft rødder der er 80 cm lange og den har sat sig fast i vres mur :shock: den er værre en egefoug.

Meget gro villig og taknemmelig og ELSKER lys hos mig.
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 14/8/2009 kl. 08:00

Jeg har desværre kun det ene sted den kan stå, hvor der er mere plads end end til en lille sød plante :cry:

Så jeg må melde pas på den.
Til oplysning kan det nævnes, at den kan købes i Plantorama i Odense
Mvh

Besvar