Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Masdevallia

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Masdevallia

Indlæg af Sus » 15/4/2010 kl. 19:21

Jeg lusker lidt med ideén om at jeg skal have ovenstående :)

Er der noget jeg skal være specielt opmærksom på vedr. dyrkningen ?

Jeg spørger fordi jeg syns det er meget sparsomt hvad jeg har kunnet finde om planten på nettet. Så jeg håber jo lidt der vil komme en expert på banen med gode råd til stueklima dyrkning :)
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

?????Slet ingen

Indlæg af Sus » 15/4/2010 kl. 22:44

der tør vove pelsen og komme med et par gode råd ?
MVH Sus

Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af LarsB » 22/4/2010 kl. 12:32

Hej Sus,

De fleste Masdevallia er koldtvoksende. Der er dog nogle få, der er skal have det tempereret og endnu færre, der skal have det varmt.

Jeg dyrker de kolde. Vinteren er som regel ikke det store problem her til lands, men om sommeren kan temperaturen let komme over det, som Masdevallia synes om. Min løsning på det problem er, at planter i potte står i lerpotter. Da Masdevallia vil have meget fugtighed, er det ikke noget problem at holde potterne våde hele tiden, og fordampningen holder temperaturen nede.

De masdevallia, jeg har på klodser, gror på grodanklodser, som også er konstant våde.

Mange af dem er ikke svære at dyrke, så med mindre dine forhold primært er til Phalaenopsis, så kan du godt prøve.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

Indlæg af Sus » 24/4/2010 kl. 20:18

Hmmm.....

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstod det der rigtigt De kan ikke tåle frost sådan som jeg har forstået det så en vinter herhjemme i DK kan de vel ikke over leve eller ?
Jeg har så inden du skrev kommet til at bestille nogen...ha ha så nu er gode råd jo dyre....Jeg er faldet for en der er næsten sort og en art (kan ikke på sidene fod huske hvad den hedder men den får kun 1-3 blomster de er store (i forhold til slægten) og skrigende pink. og så en knapt så pink :) så nu må vi se hvordan det går men ikke ud til sommer eller ? Måske i skyggen ?

Jeg har 35 phalaenopsis nogen få arter imellem de blir inden døre :)

Så har jeg ca 25-30 dendrobiums (hybrider og arter) oncidium (10 stk), cymbidium hybrider (4 stk) Miltonia 3, Miltonidum og i den stil og "kvikly cambria hybrider" o en mas :P de trives fint selv om det er kølige nogen af dem så jeg håber det kan lade sig gi sig med fugtbakker og evt. udendørs ophold for Masdevallia skyggefuldt og køligt sommeren over og ind i uopvarmet udestue om vinteren ????
MVH Sus

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 25/4/2010 kl. 23:58

Hej Sus,

Når jeg skriver koldt, mener jeg omkring 10 grader om vinteren og helst ikke for meget over 20 om sommeren. Prøv at finde navnene på dem du har købt. Du må se at komme forbi, så kan du se, hvordan jeg dyrker mine.
Lars Bagge

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

Indlæg af Sus » 27/4/2010 kl. 23:35

Hej Lars

Jeg glæder mig skam også til at kigge forbi dig :) og det må vist blive snart :) 10 + den er fin :) Det kan jeg godt klare :9 Jeg håber jeg får dem i morgen :P de er afsendt :P GLÆDER MIG
MVH Sus

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 29/4/2010 kl. 00:58

Du siger bare til, når du vil kigge forbi :D
Lars Bagge

Besvar