Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Hvad skal jeg kalde den? Kan man regne med KEW?

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Hvad skal jeg kalde den? Kan man regne med KEW?

Indlæg af SirLonewolf » 9/10/2010 kl. 20:49

Jeg har i dag fået nye orkidéer og skal have tilføjet dem til min orkidé-dagbog, men er kommet i tvivl om den hvad slægts-/artsnavn den ene skal ind under.

Det drejer sig om en der er købt som Kingidium philippinensis.
På KEW's hjemmeside findes det navn slet ikke, men der er et der er tæt på, nemlig Kingidium philippinense, og en søgning på dette navn giver...

Kingidium philippinense is a synonym.
Accepted name: Phalaenopsis deliciosa subsp. deliciosa
Homotypic Synonyms: Kingiella philippinensis

Så spørgsmålet er hvad jeg skal kalde den i min orkidé-dagbog...for vil jo gerne skrive det korrekte navn.

Skal jeg bare beholde det navn der står på skiltet, eller skal jeg kalde den Phalaenopsis deliciosa, eller måske noget andet?
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 10/10/2010 kl. 01:12

Hej Jimmy,

Godt set! Det rigtige navn for Kingidium philipinensis er Phalaenopsis deliciosa ssp. deliciosa.

Og i samme hug kan jeg da så se at Kingidium deliciosa også er en Phalaenopsis deliciosa (dog ikke ssp. deliciosa)

Tak for det :)

/Christian
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 10/10/2010 kl. 02:41

Hej Christian.

Ja, jeg kan godt se den anden også hedder næsten det samme. Det var faktisk tilfældigt jeg fandt ud af det, fordi jeg lige ville finde den korrekte forkortelse for Kingidium.

Men leverandøren har så også brugt et forkert synonym, efter som de kalder dem K. philipinensis og K. deliciosa som ikke findes på KEW...hvis man ellers kan regne med KEW.
De rigtige synonymer, så vidt jeg kan se, er K. philipinense og K. deliciosum

Så er der lige en rettelse mere til en af dem på din side, og den kan du takke Hans Jørgen for.
Jeg kiggede i hans tråd hvor han viser sin Haraella retrocalla frem (http://forum.orkideer.dk/viewtopic.php?t=2293). Den syntes jeg at have set på din hjemmeside så jeg kiggede lige efter, og der var den så under navnet Haraella odorata, som KEW siger er et synonym for Haraella retrocalla :wink:

Se her på KEW
Mvh

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 10/10/2010 kl. 03:32

Forvirringen med, at artsnavnene ender på sis, sa, se og sum, kommer formentligt af, at artsnavnets endelse følger slægtsnavnets. Når der så kommer et nyt slægtsnavn på, så er der tit nogen, der glemmer at få skrevet artsnavnet med den rigtige nye endelse, men beholder det gamle. Et andet eksempel er Epidendrum cochleatum, der blev til Encyclia cochleata, og nu er endt som Prosthechea cochleata. Her er det lettere at se, at endelsen "følger med", men, som i dine eksempler ikke altid til samme endelse som det nye slægtsnavn. :wink:[/b]

Så, indtil din plante får et nyt navn, eller ryger tilbage til et tidligere, så følg du bare Kew's forslag. Er den ikke i blomst lige nu, så kan det jo være, at navnet skal revideres nok engang, hvis der fra den oprindelige forhandler er sat et forkert navneskilt på, det sker jo fra tid til anden. :lol:
Mvh Egon

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 10/10/2010 kl. 03:37

Tak for den information, Egon....så blev jeg lidt klogere :)

Så skal vi nok ikke vente så længe, for der er knopper der snart springer ud :)
Mvh

Besvar