Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Redning af vanda

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Brugeravatar
Jetpet

Redning af vanda

Indlæg af Jetpet » 10/12/2010 kl. 21:39

Hej

Vi har købt en vanda fra frankrig :P (igennem ebay) som kom efter 14 dage :( .. Er så i gang med en redningsarktion..

Men kunne godt bruge nogle ekstra råd.

Der er ca 2 cm rodnet :( (hvis man kan kalde dem det) og så er der ca 6 cm loftrod :( (igen ved ikke lige hvad jeg skal kalde den ellers) tilbage. Det er jo ikke meget :( ..

Men kan man gøre noget for at fremme rod processen? Vil det måske kunne gøres ved at sætte den i et glas? Eller måske sætte en plastik pose nede omkring rødderne.. :?: :?:

Og for det andet er der 2 blomsterstænger der er på vej :D . Vi er blevet enige (trods den smærte det kommer til at give) at vi bliver nød til at klippe dem af for at den ikke bruger sin energi på dem :( :cry: .. Men hvornår kan man tage dem af? Vi er lidt uenige om hvornår.. Den ene mener at det først kan gøres når stænglen er færdig udvilket og den anden har ikke den fjernest ide...

Er næsten desperat efter nogle råd for vil helst ikke af med den.. Vil I ikke hjælpe os.?
Elsker bare sine orkideer

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 11/12/2010 kl. 03:04

har du et billede?
jeg ved ikke hvad du mener med loftrod..

ang blomsterne, så skal de jo selfølgelig klippes af med det samme. Hvis du først klipper dem af når de er udviklet, hjælper det jo ikke noget.. ;)

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 11/12/2010 kl. 07:06

Jeg fik et par barrodsplanter hjem i april, Rhynchostylis retusa, store kraftige planter, stort set uden en rod på. Jeg satte en del sphagnummos på et stykke EpiWeb, og satte planterne ovenpå det, så holder det fint på fugten, som planterne så trækker ind gennem stilkene og bladene. De blev overdænget med vand dagligt, men hænger så også lige foran en stor gulvventilator, der kører i døgndrift. De satte hurtigt nye tykke rødder, så de har kun tabt i alt 4 blade i juni, bare fordi jeg ikke kunne give dem deres daglige vanding én dag, så hang den store af dem slap i næsten et par måneder, mens den straks smed 2 blade, og næste dag endnu én. Nu er den også blevet saftspændt igen.

Så, det kan lade sig gøre. Jeg har så en luftfugtighed på nær de 100% derude, det har nok noget at gøre med, at det lykkedes. En glasvase vil jo kunne give en høj luftfugtighed, der er andre her på forumet, der dyrker deres Vanda'er på den måde!

Kan I eventuelt sætte planten ned i lidt vand en halv til en hel time om morgenen, så den kan trække vandet op i planten? En høj kvælstofsværdi i gødningen (N-P-K) skulle kunne fremme rodvækst, siges det.

Når den nu ikke har meget rod, så vil jeg nok også klippe blomsterstilkene af, selvom det ville gøre ondt, og, som Kenneth skriver, så skal det være nu, inden den investerer for meget energi i dem.

Held og lykke med planten!
Mvh Egon

Brugeravatar
Jetpet

Indlæg af Jetpet » 12/12/2010 kl. 20:22

Okay... Men hvor finder jeg sådan noget spagnum???
Elsker bare sine orkideer

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 13/12/2010 kl. 02:15

Spagnummos kan købes hos de fleste orkidé-forhandlere
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Besvar