Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Calanthe - visner ikke ned samtidig?

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Calanthe - visner ikke ned samtidig?

Indlæg af Jette Rybak » 22/10/2006 kl. 15:58

Har 2 stk., en harishii og en rosea. De står ved siden af hinanden, bliver vandet og duschet samtidig etc.
Roseaens blade er nu visnet ca. 1/3 ned, og blomsterstilken er brudt igennem med ca. 1 cm. Harishiiens blade er grønne og flotte, og der er med lidt god vilje antydning af blomsterstilk.

Undrer mig over, at de ikke visner samtidigt - kan det være, fordi roseaen står i GreenMix? Harishiien står i en slags spagnum/jord.
Har i øvrigt tænkt mig at plante begge om i noget bark-fidus, når sæsonen starter igen.

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 23/10/2006 kl. 20:43

Der kan jo være forskel på arterne. roseaen lyder som om den har meget godt styr på årstiden, men måske årstiderne er anderledes der hvor harishii'en kommer fra, men jeg kender altså ikke nogen harishii... er det en art? Kunne være en hybrid fra den gang hvor latinsk lydende navn også kunne blive registreret... Calanthe er mig bekendt den først slægt af orkideer hvorfra den første mennekseskabte hybrid blev lavet og dyrket med success.

Beklager ikke at kunne hjælpe mere, og kan ikke sige andet end at du måske bare skal vente lidt endnu. Men der er også et par ikke løvfældende Calanthe typer, og eftersom harishii er lidt af et mysterie for mig... måske en varietet eller et klon navn... var den ren hvid eller?
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Jette Rybak

Indlæg af Jette Rybak » 24/10/2006 kl. 08:16

Har ikke den fjerneste idé ang. oprindelse af harishii (men ved, at den er kendt på Falster); den er fuldkommen snehvid med en karakteristisk grøn "plet" - fantastisk flot blomst. Den blev foreviget sidste år, se www.hamptoncourt-rumle.dk, tryk på den lille blomst i kolofonen og vælg.

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 24/10/2006 kl. 18:54

Mon ikke der er tale om denne hybrid:
Calanthe Harrisii

Seed Parent Calanthe Veitchii
Pollen Parent Calanthe vestita
Registrant Harris
Date of registration 1/1/1895
kilde:http://www.rhs.org.uk/research/register ... ?ID=136619

Så det er nok en af disse æld gamle hybrider, muligvis en nyere gentagelse af dette gamle kryds...

Men måske dem på Falster kan fortælle lidt mere.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 25/10/2006 kl. 07:50

Jette Rybak skrev:Har ikke den fjerneste idé ang. oprindelse af harishii (men ved, at den er kendt på Falster); den er fuldkommen snehvid med en karakteristisk grøn "plet" - fantastisk flot blomst. Den blev foreviget sidste år, se www.hamptoncourt-rumle.dk, tryk på den lille blomst i kolofonen og vælg.
Hej Jette
Jeg ved ikke om det er mig på Falster du mener, men er næsten sikker på at den ikke kommer herfra. Jeg har kun haft en Calanthe og den var rød
Mvh
Lars

Jette Rybak

Indlæg af Jette Rybak » 25/10/2006 kl. 11:22

Jo da Lars - du er min yndlingsforhandler på Falster - men det kan da godt være, jeg er ved at blive senil; syntes bare det var dig, jeg havde talt Calanthe generelt med.

Karen: du er da en guldgrube! Tak - og sikke'n spændende "gammel" hybrid, jeg har.

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 25/10/2006 kl. 18:40

Jette Rybak skrev:Jo da Lars - du er min yndlingsforhandler på Falster - men det kan da godt være, jeg er ved at blive senil; syntes bare det var dig, jeg havde talt Calanthe generelt med.

Karen: du er da en guldgrube! Tak - og sikke'n spændende "gammel" hybrid, jeg har.
Hej Jette
Jeg er næsten sikker på at du forveksler et eller andet, Calanthe har aldrig været mine yndlings orkideer og jeg aner ikke en pind om dem.
Mvh
Lars

Besvar