Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Restrepia

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Jan S.
Geografisk sted: Herfølge
Kontakt:

Restrepia

Indlæg af Jan S. » 13/4/2011 kl. 21:11

Er der mon nogle der kan hjælpe mig med arts-navnet på denne Restrepia , jeg syntes der er utroligt mange der ligner hinanden. Den stammer fra et delestykke jeg fik af Lars Jensen / Falster for flere år siden.
Vedhæftede filer
1.JPG
1.JPG (68.56 KiB) Vist 2778 gange
2.JPG
2.JPG (110.31 KiB) Vist 2815 gange
jan

Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Indlæg af Sus » 13/4/2011 kl. 23:01

Den der har Lars postet billeder af før her på OF. Jeg ville lede herinde men den ligner meget en jeg har set i min orkidebog og set på salgslisten nede ved sweerther
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 14/4/2011 kl. 00:04

Ja, det er rigtigt nok, at Lars satte et billede ind af den, men skrev, at den var navnløs. Det var i dette indlæg:

http://forum.orkideer.dk/viewtopic.php? ... =restrepia

Lars brugte en engelsk hjemmeside, i forsøg på at finde de rigtige navne, men, da de varierer utroligt meget, ud fra de kriterier, botanikerne har valgt som sikre til artsbestemmelser, så vil en Restrepia uden navn, nok bære navnet sp. Jeg har flere Restrepiaer, der absolut ikke har det rigtige navn, dem har jeg også efterhånden fået sat skiltet Restrepia sp i. :cry:

Her er hjemmesiden:

http://www.restrepia.co.uk/

Lars omtalte den her:

http://forum.orkideer.dk/viewtopic.php? ... =restrepia
Mvh Egon

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 14/4/2011 kl. 01:31

Glemte helt i mine søgninger, at det er en flot dyrket plante, du har der, med mange blomster på. :wink:
Mvh Egon

Jan S.
Geografisk sted: Herfølge
Kontakt:

Indlæg af Jan S. » 14/4/2011 kl. 16:23

Tak for jeres tips og detektivarbejde og tak for rosen Egon , men når jeg nu ser dine planter bliver jeg helt åndeløs. Er alle dine Restrepia klodsplanter ?, jeg har altid troet at de ikke måtte tøre ud, de andre Restrepia jeg har, står alle i potter med tørvemos og spagnum og er stort set fugtige altid .Den på billedet står i en tørvepotte ,som blev ved med at vælte;så jeg hang den op i en krog og inden længe var den helt kugleformet, så der har den hængt siden.
Jeg har set Restrepia både i Ecuador og Costa Rica, og der voksede de i tykke lag mos som vandet nærmest drev af.Men det kan selvfølgelig også være årstiden, jeg har kun været der i februar.
jan

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 14/4/2011 kl. 22:04

Nej, jeg har nok flere i potter, end på klodser, hos mig er det dog dem på klodserne, der ser ud til at vokse bedst. Nu mangler jeg jo vildt meget plads til potteplanter i min udestue, det er dog intet mod de pladsproblemer, jeg har med klodsplanterne, så har jeg ikke fået taget mig samme til at smide alle på klodser. :cry:

Jeg holder også mine til den våde side, så, de sidder i et småtykt lag sphagnummos på klodsen, som så kan holde på fugten.

Men, kan du dyrke dem som klodsede potteplanter, :lol: eller, hvad det hedder, din måde at hænge potterne op på, så er der da vist ingen grund til at overveje klodsopsætning! :wink:
Mvh Egon

Mho

Restrepia

Indlæg af Mho » 4/5/2013 kl. 20:44

Den ligner restrepia trichoglossa, som jeg har, monteret på lavasten.
Mho

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 4/5/2013 kl. 22:29

En Restrepia trichoglossa tror jeg så ikke på, at de gamle billeder er, mange af dem ligner hinanden, og mange sælges under forkerte navne.

Prøv at kikke på dette link, mange arter ser ud til at kunne være enten stribede eller prikkede, store eller små eller brede eller tynde, et stort kaos! :shock:

http://www.restrepia.co.uk/

Gå ind under My Photos, så kommer de alfabetisk!

På SOF har de nogle tegninger af den art, de to med prikker har prikkerne til at stoppe 2/3 nede på blomsten, her fortsætter de helt ud til spidsen.

http://orchid.unibas.ch/phpMyHerbarium/ ... ecimen.php

Du skal ned i Drawings nederst til højre.

Kan du ikke sætte et billede ind af din, som du har under det navn! :wink:
Mvh Egon

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 5/5/2013 kl. 18:41

Jeg synes den på det gamle billede ligner min R. tsubotae meget i blomsten og væksten, men som Egon skriver, så er det tæt på umuligt at identificere Restrepia ordentligt, i sær når vi taler de gulbrune stribede og prikkede typer de både ligner hinanden og varierer inden for samme art..
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

Besvar