Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Maxillaria picta?

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Brugeravatar
helleasc
Geografisk sted: Veddinge Bakker, Vestsjælland

Maxillaria picta?

Indlæg af helleasc » 27/4/2011 kl. 19:39

Jeg har en Maxillaria picta - eller er det nu også en picta? Jeg synes ikke rigtig, den ligner de picta, jeg får frem, når jeg googler den.

Den dufter helt fantastisk, kan nærmest fylde stuen helt med duft. Men kun først på dagen - senere på dagen er duften helt væk :)

Planten er købt hos Hans i Fredensborg, hvor den stod i Green Mix. Jeg fik dog hurtigt plantet den over i en let barkblanding, og den trives fint med det.
Vedhæftede filer
tmpphp5BcC3T.jpg
tmpphp5BcC3T.jpg (57.2 KiB) Vist 2892 gange
Der ku' nok godt klemmes én mere ind :)

Facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/orkidesjov/

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 27/4/2011 kl. 19:42

er blomsten lysere på bagsiden?
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
helleasc

Indlæg af helleasc » 27/4/2011 kl. 19:55

Karen skrev:er blomsten lysere på bagsiden?
Puha Karen, jeg kan ikke huske det. Den blomstrede i efteråret, men det er først nu, jeg er blevet opmærksom på det.

Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Indlæg af Sus » 30/4/2011 kl. 00:30

picta dufter stærkt af Lakrids det fortalte Lars mig og den jeg fik fra ham duftede helt fantastisk af lakrids, der er foreskel i planterne selv om det er arter mit ene køb var jo et ret voldsomt eksempel på dette de fik samme behandling og stod samme sted men den ene fik totalt baby lyserøde blomster og den anden fatal pink blomster..hm...ja den har jeg ikke mere kun den fesen lyserøde :(

din ser lidt tørstig ud...tror du skal øge vandingen
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

Brugeravatar
helleasc

Indlæg af helleasc » 30/4/2011 kl. 17:33

Tak Sus, men den er faktisk ikke tørstig, og bliver vandet hyppigt og regelmæssigt om sommeren. Jeg kan godt se, at det ser sådan ud på billedet, men den har altid haft de tørre bladskeder omkring bulberne.

Jeg tør ikke pille ved dem, da der kan gemme sig nye skud og blomsteranlæg bag dem. Men den har fine nye skud nu, sætter mange rødder og trives vældigt.

Men er det ikke en picta, ved jeg ikke hvad!? Jeg har ellers købt den hos Hans i Fredensborg. Jeg har også en anden Maxillaria fra ham, som han kaldte Max. schunkii.
Men når jeg googler schunkii, ser den slet ikke sådan ud - ikke engang i løvet, som er småt og græsagtigt, nærmest som en vitelliniflora. Jeg må vel vente, til den viser sine blomster og så lægge dem på siden hér

Jeg ved godt, det ikke er Hans's skyld. Han er nødt til at stole på sin leverandør :roll:

Besvar