Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Bulbophyllum er det rigtigt ?

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Bulbophyllum er det rigtigt ?

Indlæg af Sus » 20/8/2011 kl. 18:45

Jeg har længe luret lidt på Bulbophyllum men har ikke turde bestille den da jeg har hørt grumme fortællinger omkring deres "duft" eller rettere sagt stank af puha og rådent kød...kan det virkeligt passe at de alle lugter ala det ? Eller er der nogen der måske ligefrem er duftløse elelr dufter godt ?

Jeg syns godt både om mange af planterne og også blomsterne syns ejg er spændende men uf hvis de stinker så vil jeg nøjes med at sukke over billeder på nettet :lol:

Så passer det at de bare stinker alle sammen ? hvis nej hvilke stinker så ikke ????
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

Okstoft
Geografisk sted: KBH

Indlæg af Okstoft » 20/8/2011 kl. 22:29

Hej Sus

De er nu smukke. Jeg ved ikke om de alle "dufter" men da jeg var i Fredensborg hos hans, der lugtede jeg til en. Og puha den var fæl :lol: Min svigermor var forelsket, til hun lugtede til den :lol: Det er en meget karakteristisk råden-kød agtigt lugt :)
Mvh Christina

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 21/8/2011 kl. 00:59

Mange Bulbophyllum lugter af døde fisk, råddent kød, eller, som den jeg har i blomst lige nu, sure sokker. Disse planter er som regel fluebestøvet, da fluerne lægger æg på forskellige blomster, som de ville gøre på de døde dyr, og fører derved pollinierne med, og bestøver nye blomster.

Men, der findes fx en Bulbophyllum odoratissimum, den dufter dejligt som mange af de andre i den slægt, og mange andre dufter slet ikke, i hvert fald har jeg mange, hvor jeg aldrig har kunnet fornemme en duft!

Så, det skal ikke afholde dig fra at lege med den slægt. Skulle du få købt Bulbophyllum echinolabium, så dufter den kun med sin ækle duft ved temperaturer lidt op over de 20° C, så, bare hold den på maks 20, så kan du nyde blomstens udseende, uden at have næseklemme på. :wink:
Mvh Egon

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

Indlæg af Sus » 21/8/2011 kl. 01:03

Egon K P skrev:Mange Bulbophyllum lugter af døde fisk, råddent kød, eller, som den jeg har i blomst lige nu, sure sokker. Disse planter er som regel fluebestøvet, da fluerne lægger æg på forskellige blomster, som de ville gøre på de døde dyr, og fører derved pollinierne med, og bestøver nye blomster.

Men, der findes fx en Bulbophyllum odoratissimum, den dufter dejligt som mange af de andre i den slægt, og mange andre dufter slet ikke, i hvert fald har jeg mange, hvor jeg aldrig har kunnet fornemme en duft!

Så, det skal ikke afholde dig fra at lege med den slægt. Skulle du få købt Bulbophyllum echinolabium, så dufter den kun med sin ækle duft ved temperaturer lidt op over de 20° C, så, bare hold den på maks 20, så kan du nyde blomstens udseende, uden at have næseklemme på. :wink:

Åh tak Egon det var lige det svar jeg håbede på :D Så skal der SHOPPES

uf fik jeg luftet at min Paphinia hererae står med knopper :P elelrs gjorde jeg det vist nu :D tak for svaret begge 2 :)
MVH Sus

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 21/8/2011 kl. 01:09

Går du ind på orchidspecies.com, så kan du som regel læse, hvilke der ikke bare dufter, men dufter grimt, og, dem uden duftsymbolet mangler jo duft, så burde du kunne undgå de værste stinkere i den slægt! :P
Mvh Egon

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

Indlæg af Sus » 21/8/2011 kl. 01:12

Egon K P skrev:Går du ind på orchidspecies.com, så kan du som regel læse, hvilke der ikke bare dufter, men dufter grimt, og, dem uden duftsymbolet mangler jo duft, så burde du kunne undgå de værste stinkere i den slægt! :P
Tak Egon det vil jeg gøre har længe luret på dem og har ønsket mig dem det er super at høre jeg også kan have dem uden at skulle frygte blomsterne :D Tak
MVH Sus

lilian
Geografisk sted: Haderslev
Kontakt:

Indlæg af lilian » 21/8/2011 kl. 09:02

Så, det skal ikke afholde dig fra at lege med den slægt. Skulle du få købt Bulbophyllum echinolabium, så dufter den kun med sin ækle duft ved temperaturer lidt op over de 20° C, så, bare hold den på maks 20, så kan du nyde blomstens udseende, uden at have næseklemme på. :wink:[/quote]

jeg har købt ovennævnte og den står med knop lige nu, så snart får jeg " lugt for dagn" og kan snakke med....
glæder mig virkelig meget...jeg er også vild med Bulb., men de jeg har er ikke i blomstringshumør endnu...

Brugeravatar
helleasc
Geografisk sted: Veddinge Bakker, Vestsjælland

Indlæg af helleasc » 21/8/2011 kl. 15:18

Hej Sus.
Der er også Bulbophyllum ambrosia, som skulle dufte aldeles dejligt, og som har en nuttet blomst. Og B. lobbii, som vist ikke rigtig lugter af noget. Der er mange muligheder. Og den Cirrhopetalum picturatum har duft - og det er ikke i den ubehagelige ende :D

Hilsen Helle

P.S. Undskyld hvis jeg er lidt langsom til at reagere, men jeg sidder i et sommerhus på Bornholm og der er kun en meget tvivlsom internetforbindelse :oops:
Der ku' nok godt klemmes én mere ind :)

Facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/orkidesjov/

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 23/8/2011 kl. 15:46

Det er jo bare at spørge og slå op. B. macranthum er nok den jeg bedst kan lide duften på... mmmm
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Besvar