Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Lycaste skinneri 'alba'

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Brugeravatar
helleasc
Geografisk sted: Veddinge Bakker, Vestsjælland

Lycaste skinneri 'alba'

Indlæg af helleasc » 12/12/2011 kl. 18:49

Jeg har brug for et godt råd. Min Lycaste skinneri 'alba' tror, det er forår. Jeg må have givet den for meget vand/varme her i efteråret, så nu er der 2 fine små nye skud på vej.

Hvad gør jeg :?: Bliver jeg ved med at passe de små nye skud, og indstiller mig på at der ingen blomst bliver til foråret elller ........ :?:
Der ku' nok godt klemmes én mere ind :)

Facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/orkidesjov/

Hans Jørgen Staugaard
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 12/12/2011 kl. 23:13

Jeg ville lade de nye skud være, og så se om den vil blomstre.
Jeg har aldrig været ude for dette på mine voksne L. skinneri, men ofte på de mindre, som så bare får lov til at passe sig selv, de bliver så fortsat vandet så de ikke tørre helt ud, men da skinneri jo også om vinteren skal have lidt vand, da de beholder bladene, gør det ikke meget forskel.
Jeg har ikke prøvet det på de voksne, sidste år blomstrede den ene godt nok på et forskudt tidspunkt da nyvæksten var godt igang inden de satte blomst, om det så er årsagen til at den ikke helt har lavet så stor en bulp i år ved jeg ikke.
Om de så vil blomstre i år ved jeg ikke.
Hans J.
Rødovre

Brugeravatar
helleasc

Indlæg af helleasc » 12/12/2011 kl. 23:52

Tak Hans Jørgen. Christian sagde godt, at du var erfaren med Lycaste :wink: :wink:

Så vil jeg da passe skuddene og se, hvad der sker. Jeg er ikke så kendt med Lycaste endnu, men er dybt fascineret af dem. Og jeg skal bestemt ha' mange flere :D :D

Hans Jørgen Staugaard

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 26/12/2011 kl. 23:24

Jeg er nu ikke den mest erfarne Lycaste dyrker her på forummet. Lars B. har haft Lycaster meget længere og har en stor erfaring om dette, Lars B. har betydet meget for mig, ved at give sin viden videre, jeg har også overtaget en hel del af hans Lycaster, så jeg vil kalde mig Larses lærling. Men da Lars efterhånden beskæftiger sig mest med Pleionerne og Disa erne, må du nøjes med lærlingen.
Nu når du skriver at du vil have flere Lycaster får det mig til at opfordre dig til at undersøge grundigt hvad du køber på Orchid species.
For ikke så mange år siden, blev Lycasterne delt i to arter. Lycasterne og Ida. For mig betyder det en stor forskel om det er en Lycaste eller det er en Ida, idet jeg aldrig har fået Idaerne til at fungerer hos mig, jeg har haft 5 forskellige, selv om jeg har dyrket dem efter alle forskrifter har jeg dem aldrig mere end 2 år så er de gået ud. Jeg regner med at det er fordi jeg har en meget lav luftfugtighed.
Mange gartnere kalder fortsat både Lycaste og Ida for Lycaste.
Hvis du en dag kunne tænke dig at anskaffe dig en bog om Lycasterne er der kommet denne bog i handelen, jeg kan kun anbefale dig at købe den da den er utrolig god, med rigtigt mange brugbare oplysninger.
Jeg dyrker alle mine Lycaster i spagnummos blandet med Perlit. Blandingsforholdet bruger jeg 1 del Perlit 3 dele spagnummos, det har jeg rigtig god erfaring med, da Lycasterne i vækst perioden har brug for rigtigt meget vand, de skal helst holdes konstant fugtige.
På billedet ser du mine 2 ungpranter som også er gået i gang med at skyde nye skud, jeg har dem placeret hvor de står fra 11 grader til 14 grader, desværre har jeg ikke tilskudslys på denne placering, så de må klare sig med det der er, ikke ideelt så der bliver nok ikke så store bulper på de nye skud som på den ældre, men som du kan se trives de ret godt.
På et skudsplante kan du på toppen af den gamle bulp se at den på ægte Lycaste facon er i gang med at lave en kaike. Det er jeg lidt ked af, jeg ville hellere have at den brugte sine kræfter på at danne den største bulp, på det nye skud. Voksne skinneri kan sagtens tåle at komme ned på 5-10 grader, de trives rigtigt godt i kølige omgivelser.
Jeg er lidt tilbageholdende med at skære den af i frygt for at beskadige den gamle bulp da den er meget vigtig.
Hvilken kompost bruger du?
Vedhæftede filer
P1013784.JPG
P1013784.JPG (30.61 KiB) Vist 6727 gange
P1013782.JPG
P1013782.JPG (42.45 KiB) Vist 6727 gange
P1013780.JPG
P1013780.JPG (44.91 KiB) Vist 6727 gange
Hans J.
Rødovre

Brugeravatar
helleasc

Indlæg af helleasc » 26/12/2011 kl. 23:43

Tak, Hans Jørgen. Dén bog skal jeg ha' fat i, der må stå en del mere om Lycaste, end jeg kan finde i de andre bøger.
Jeg har godt læst, at skinneri kan lide det køligt, men jeg fik først dén bog, da min skinneri 'alba' var godt i gang med at skyde :wink:

Jeg har mine i en fin barkblanding, iblandet spaghnummos. De er vokset rigtig fint i det, men skal naturligvis vandes ofte om sommeren, når de står i drivhus. Jeg er forberedt på at omplante ofte, men jeg skulle måske give . Jeg har læst, at nogen ligefrem omplanter årligt, hvad mener du om det?

Jeg har endnu kun 3: skinneri 'alba', lasioglossa og aromatica. Den eneste der har 'voksen' størrelse er lasioglossa, som jeg har overtaget fra en anden. Den skulle lige komme sig lidt, men fik nu hurtigt fine spændstige bulber, og prøvede også at sætte blomst her i efteråret. Desværre faldt blomsten af, inden den åbnede, men næste år...... :D :D

Jeg skal være opmærksom på forskellen mellem Ida og Lycaste, jeg har nemlig også lav luftfugtighed - om vinteren i hvert fald. Der var vist også noget med Maxillaria og Lycaste engang, ikke? Ja, de orkideslægter :roll:

Hans Jørgen Staugaard

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 27/12/2011 kl. 23:30

Denne bog er et must, der kan du finde alle oplysniger som du kan ønske dig. Den medtager alle arterne plus naturhybriderne og varianterne. Dyrkningsvejledninger og andre relevante oplysninger. Der er meget lækre billeder af det hele.
Jeg dyrker i spagnummos blandet med perlit i en blanding der er 1 del perlit 4 dele spagnummos, øger du perlitten tørre den hurtigere ud, så du kan selv finde det blandingsforhold der passer til din vandingsrytme.
Bruger du spagnummos skal du potte om efter 1-2 år hvis du vil have sunde røder, på et tidspunkt bliver spagnummossen dårlig og så går røderne.
Jeg potter om hvert år.
Lasioglossa skal som skinneri holdes fugtig om vinteren, da den også beholder bladene.
Lycasten har hørt ind under Maxillaria men det er rigtigt langt tid siden.
Hans J.
Rødovre

Besvar