Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Seidenfadenia mitrata

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Joye
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Seidenfadenia mitrata

Indlæg af Joye » 26/11/2006 kl. 12:08

Jeg købte en Seidenfadenia mitrata for et år siden. Den sidder på en trærod og ser ud til at trives, idet den får nye skud som dog vokser meget langsomt.

Jeg er lidt i tvivl om jeg passer den rigtigt :? . Så hvis nogen har erfaringer med denne plante ville jeg være taknemmelig med nogel fiduser. Jeg vil jo gerne have den i blomst. Jeg er bla. i tvivl om den har en hvile periode og om den så ingen vand skal have. Jeg har mine orkideer i et opvarmet væksthus hvor luftfugtigheden er som den skal være.

Mvh Joye :D

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 26/11/2006 kl. 12:37

Hej Joye

Dette er en dejlig art. Og opkaldt efter en kendt dansk orkide taxonom.

Her er et billed af vores:
Billede

Den blomstrer om foråret og er egentlig ikke så svær.

Men den er på den varme side, hvilket er lidt et problem for os om vinteren. Runde/terete blade plejer normalt at indikerer et højt lys behov, men jeg tror ikke den er så lyskrævende, så altså lyst men uden at brænde den af. Hvis baldene får et let rødligt skær så får den rigelig med sol. Helt rød og den skal tilbage i lidt mere skygge.

Håber det hjalp lidt... men andre må da også dyrke denne plante.

Pga dens hængende vækst form tror jeg den må være svær om ikke umulig at dyrke i potte, så klods kultur er det eneste jeg tror kan anbefales, og så er god luftfugtighed et krav. Men er der folk derude som dyrker denne plante i en almindelig vindueskarm? Kan det gøres?

Nu kender jeg ikke temperatur og lys forhold i dit dyrkningsområde, men mon ikke bare der skal lidt tålmodighed til. Hvor længe har du haft den?
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Joye
Kontakt:

Indlæg af Joye » 26/11/2006 kl. 15:51

Hej Karen

Hvor er den flot. Ja det er jo sådan jeg håber min bliver. Jeg har haft den i et år nu, den har ca samme størrelse som din og lever under varme og lyse forhold (vinter dag ca 25-27 grader nat 15-18 grader. Bladene er pæne grønne, så jeg er sikker på at den opholder sig rigtigt.

Det jeg godt tænke mig at vide hvordan og hvor ofte du vander din og om du giver den hvileperiode.

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 27/11/2006 kl. 12:56

klodser vandes dagligt, her om vinteren kan det dog ske at vi ikke vander et par dage hvis luftfugtigheden bliver for høj. Om sommeren kan den dog "risikere" at få vand flere gange om dagen. Den er monteret på et stykke drivtømmer, som ikke holder på så meget vand. Det er meget kønt, men selv hvis jeg heller ville have haft den over på en almindelig klods så havde det nok ikke kunnet lade sige gøre.

Din temperatur lyder helt perfekt, og hvis rodvækst ellers er iorden så tror jeg bare det er et spørgsmål om tid.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Joye
Kontakt:

Indlæg af Joye » 27/11/2006 kl. 16:49

Ok så væbner jeg mig med tålmodighed, i sikker forvisning om at jeg behandler den rigtigt.

Tusind tak for hjælpen :D

Mvh Joye

Besvar