Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Sobennikoffia robusta

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Brugeravatar
Jim Valentin
Geografisk sted: Nykøbing Falster
Kontakt:

Sobennikoffia robusta

Indlæg af Jim Valentin » 11/2/2012 kl. 11:11

Hej folkens =)

Lidt tilfældigt har jeg fået fingrene i en Sobennikoffia robusta og har haft den nogle måneder nu, og den lader til at hygge sig ok i mit terrarium.

Jeg har fundet og læst lidt på udenlandske fora, men jeg kunne være mere interesseret i at høre om nogen herhjemme enten holder arten eller har erfaring med den. Evt. også bare nogle gode råd med på vejen.

Den står i mit ene terrarium med vandingsanlæg, hvor luftfugtigheden altid er relativt højt, lidt over stuetemperatur og ca. 12 timers kunstig lys dagligt.

Jeg skal nok prøve at få taget et billede af den lille også =)

AL viden og erfaring med denne har interesse.
Mvh.

Jim Valentin S.

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 11/2/2012 kl. 20:00

Nu er det jo desværre ikke en plante, jeg har, ej heller kender jeg noget til dens krav til din dyrkning af den, men, det er der jo så heldigvis andre, der gør.

Prøv at læse på dette link, jeg tror, det vil kunne guide dig et stykke på vejen!

http://forums.gardenweb.com/forums/load ... 22518.html

Ligeledes er et medlem herinde ved at lave en hjemmeside med alle afrikanske orkideer, og, der er din også imellem. Her er også lige et link til Charlottes beskrivelser af den.

http://www.africanorchids.dk/index.php? ... Itemid=370
Mvh Egon

Brugeravatar
Jim Valentin
Kontakt:

Indlæg af Jim Valentin » 16/2/2012 kl. 17:43

Tak for dine links, Egon =) Forummet er der jeg allerede har siddet og læst, og det jeg har taget udgangspunkt i ift. hvordan jeg passer den herhjemme.

Jeg kan dog i dag se, at det ikke er helt skidt det jeg har gang i, nu hvor jeg kan se synlig vækst på den. Har da et lille billede:

Billede

I det hele taget fik jeg lige taget billeder af fire orkideer i terrariet, som vokser godt, så det er jo bare super!
Mvh.

Jim Valentin S.

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 16/2/2012 kl. 20:58

Det er da noget rod, det der, Jim! :lol:

Det ser rigtig godt ud, med den lille nye rod, hele planter strutter jo af velvære. :P
Mvh Egon

Brugeravatar
Jim Valentin
Kontakt:

Indlæg af Jim Valentin » 16/2/2012 kl. 22:04

Ja, ikk'? 8)

Efterhånden er hele terrariet begyndt at blive rigtigt godt, men det jo altid dejligt lige at få det bekræftet også =)

Desuden er der nu kommet bitte små grønne prikker på noget xaxim-hule - så bliver man så glad, for så ligner det stykker snart en af de andre jeg har - man forstår ikke altid hvorfor det hele skal være så kompliceret, når der skal så lidt til at gøre en glad ;)
Mvh.

Jim Valentin S.

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 17/2/2012 kl. 17:01

Hej Jim.
Jeg er begyndt at købe dyrkningsvejledninger her:
http://www.orchidculture.com/

Der er ikke alt hvad hjertet kan begære, men jeg kan se at din plante er der.
Jeg synes at det er rigtig gode vejledninger, med alt hvad jeg kan ønske mig i hvert fald. Inklusive længde/breddegrader der hvor de vokser, de kan så bruges til at finde ud af deres nøjagtige dagglængder. Til det brug har jeg så denne her dagslyskalender, som jeg også er utroligt glad for, man kan enten vælge byer, eller man kan taste længde/breddegrader ind.
Man kan prøve den gratis i 30 dage, hvis man ønsker det kan man så betale 300 kr. så man kan blive ved med at bruge den. De 300kr. går til Børnefonden.
http://www.nakskov-gym.dk/vs/almaopd.htm

Jeg køber sommetider også en dyrkningsvejledning, hvor jeg så bare kan konstatere at den plante har jeg ikke forhold til. Så det har så kostet mig ca. 1 dollar at undlade at investere i noget, som sikkert bare ville gå den visse død i møde.
Et eller andet sted på siden er der nogle gratis prøver, så kan man jo lige se hvordan de er udformet.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Jim Valentin
Kontakt:

Indlæg af Jim Valentin » 18/2/2012 kl. 17:10

Hej Erna, tak for dine links, det ser ret spændende ud. Det er nogle jeg vil gemme, for de vil da helt sikkert kunne gavne, og som du selv er inde på, så er det godt at læse op på arter inden man får dem, så det ikke går galt =)

God weekend.
Mvh.

Jim Valentin S.

Besvar