Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

pleione x barbarae

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
jane
Geografisk sted: Birkerød sjælland

pleione x barbarae

Indlæg af jane » 21/2/2012 kl. 12:41

hejsa.

Jeg har købt en lille bubbel af pleione x barbarae som skulle være i "blomster" størrelse,
Har dog aldrig haft sådanne en før og ved ikke noget som helst omkring denne plante - så jeg kunne godt bruge nogel gode råd.
hvilken slags jord skal den sættes i ?
Lys og varme og vand?
Har tænk mig at jeg ville have den stående inddørs - kan man det her og så sætte den ud på teressen når den forhåbenligt har blomsteret i løbet af foråret?
Håber det er nogle som kan hjælpe mig. hilsen jane

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 23/2/2012 kl. 19:00

Hej Jane jeg har egentligt ventet på at en eller anden der vidste mere om Pleione skulde svare :) men da det lader vente på sig vil jeg da godt fortælle hvad jeg gør .
jeg putter noget groft bark i bunden af potten og så blander jeg noget pottemuld og perlit og så fylder jeg potten op med det og heri sætter jeg Pleionen ca ½-1cm ned ikke for dybt og så kommer blomsten og senere bladene og da vil den samtidig sætte rødder. :) håber det kan hjælpe dig
Vedhæftede filer
Pleione i potte.jpg
Pleione i potte.jpg (125.98 KiB) Vist 4995 gange

jane
Geografisk sted: Birkerød sjælland

blomst

Indlæg af jane » 24/2/2012 kl. 06:53

hejsa.
tak for dit svar. Har du også dine stående indendørs ? og skal de holdes fugtige hele tiden, eller skal de tørre lidt ud inde næste vandning ?
hilsen jane

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 24/2/2012 kl. 09:03

Hej Jane.

Jeg havde også håbet på, at en af dem, der gør meget i Pleioner, ville melde ind, det kan dog sagtens ske endnu. Det er jo ikke alle på forumet, der er inde og kikke hver dag, en af dem med mange Pleioner var lige inde for få dage siden, synd, at dit indlæg kom en dag for sent i forhold til ham!

Men, i stedet for, at jeg forsøger at læse lidt op på, hvad du bør gøre, og ikke, hvad jeg gør, så kik evt. her:

http://www.koolplants.co.uk/Pleione-Cultivation.html

Måske har du købt din plante derfra. Du skriver, at det er en lille bulbe, hvor lille er den? Du er helt sikker på, at der ikke stod FS-1 eller FS-2 til planten, så er der henholdsvis et og to år til blomsterdygtig størrelse. Har du købt den over ebay, så kan du finde din plante igen ud fra den mail, du fik, klik i linket i mailen, og, du kan se, om der står et minus, der fortæller, at den mangler lidt på bagen endnu, for at kunne blomstre.

Du kan sagtens sætte den ud i sommerhalvåret, når bladene falder, til den sætter nyskud eller blomsterskaft, holdes den til den kolde og tørre side, dog med lidt overbrusninger fra tid til anden, så den ikke skrumper. Nogen har dem i grøntsagsskuffen i hvileperioden, de behøver ikke lys, mens de er i hvileperioden, der kan du havde den liggende løst på noget lettere fugtigt sphagnummos eller køkkenrulle, så dine formentligt mange forskellige kommende arter og hybrider ikke bliver blandet sammen.

Ved begyndende fremspiring fra bunden, pottes den evt. igen, pas på de nye rødder, at de ikke knækker, de er sarte, og erstattes ikke af nye! Den kan sættes lyst og alt fra køligt til varmt. Når du kan se, at det bliver et blomsterskaft, kan du begynde at vande mere systematisk, ellers siges det, at man risikerer, at blomsterskaftet springer blomstringen over, og sætter blade med et samme, og fortykkes i bunden til næste skud.

Som Irma skriver, kun delvist ned i pottematerialet, de står tit halvvejs nede i mos ude i naturen, den skal holdes jævnt fugtig i den aktive periode, kan sættes skygget i haven, hvis du forhindrer solsortene i at smide rundt med knoldene, som er fuglenes natur.

Da det er en naturhybrid, kan den variere en del i blomsten mellem de to forældre, Pleione grandiflora x Pleione bulbocodioides. Du kan også se lidt eksempler på det samme sted som det tidligere link, kik her:

http://www.koolplants.co.uk/Pleione-x-barbarae.html

Men, du får nok en noget mere udførlig vejledning, hvis du læser på det første link, end det, jeg lige har skrevet, så held og lykke med den! :wink:
Mvh Egon

Besvar