Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

pleione barcena

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
louise vig
Geografisk sted: kgs lyngby
Kontakt:

pleione barcena

Indlæg af louise vig » 15/11/2012 kl. 15:48

Jeg kar kigget til mine pleione bulber, der sover vintersøvn, men barcena'erne har lange spirer allerede. Skal de allerede plantes ?
Mvh Louise
Vedhæftede filer
Pleionebarcena15nov12.jpg
Pleionebarcena15nov12.jpg (35.6 KiB) Vist 7646 gange

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 15/11/2012 kl. 16:15

Gentager den ikke bare succesen fra sidste år :lol:
http://forum.orkideer.dk/viewtopic.php?p=21439#21439
Med venlig hilsen
Erna

louise vig
Kontakt:

Indlæg af louise vig » 15/11/2012 kl. 18:02

Tak Erna- jo det kan jeg godt se.
Men jeg havde ladet den tørre ud, bladene var jo visnet og så blev den pakket ned til vinteren. Dvs jeg skulle have ladet den stå i potten uden blade ? Skal de efterårsblomstrende ikke have en hvileperiode ?
Nu må jeg hellere plante den igen :oops:
Hilsen Louise

sabine
Geografisk sted: roskilde

smiller

Indlæg af sabine » 16/11/2012 kl. 10:05

hej

min pleione Barcena købt af LarsB står i potte endnu da den har 3 blomster

men kan vist begge dele
det er en x mellem pln. formosana og pln. praecox

kig ellers her

http://www.pleione.info/index.htm

fandt den for ca en uge siden meget spændene læsning

mvh sabine
mvh sabine

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 16/11/2012 kl. 11:25

Næste år må du hellere lade dine Pleioner stå i potten, Louise, til de har vist, om de vil blomstre, og, det vil de jo nok. :P Så kan du pille dem op, og give dem en hvileperiode.

Når de nu har blomstret færdigt nu, visner blomsten og stilken ned igen, og, så kan de "fortsætte" vinterhvilen. :wink:

Jeg har blomst i både Pleione praecox og Pleione maculata lige nu, begge har for nylig smidt bladene, og, så kommer der med det samme knopper piblende frem. :D
Mvh Egon

louise vig
Kontakt:

Indlæg af louise vig » 16/11/2012 kl. 16:37

Dvs de vil blomstre nu, uden rødder, men med den energi de har oplagret i bulben. Så skal de vel slet ikke have nogen fugt overhovedet, da de er uden rødder ?
Hilsen Louise

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 16/11/2012 kl. 21:55

Der sker nok ikke noget ved at dusche bulberne, det er også den måde, man forsigtigt kan holde dem saftspændte på hen over vinteren, så de ikke skrumper for meget, mens de er i dvale.
Mvh Egon

Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af LarsB » 16/11/2012 kl. 22:57

Hej Louise,

De er efterårblomstrene, dvs. de blomstre før de går i hi. Jeg dyrker dem på en noget anden måde end de foårsblomstrene. Jerg lader dem stå i potterne og holder dem let fugtige. Rødderne dør ikke på denne metode, og de får derfor lidt mere kraft til at blomstre og senere sætte nyt skud. Jeg har dem ved ned til en 8-10 grader hele vinteren og let fugtige. Det fungere ret godt.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Besvar