Dracula gigas er en stor plante, men, det er Drac. berthae også. Gigas går på blomsten, de fleste Dracula er storbladede.
Kikker du på tegningen af Drac. gigas, så er der 2 måleenheder, en på 1 cm, som går på blomstens enkeltdele, de små dele over måleenheden, der er trukket væk fra den dissekerede blomst nederst i venstre hjørne, og en på 5 cm, som går på selve blomsten, igen den dissekerede blomst og hele plantens størrelse. På min skærm er de 5 cm 3,5 cm lang, bladene er 15,5 cm lange, og lidt simpelt hovedregning (i regnearket) giver ca. 24 cm lange blade til den. Blomsten rækker så 9½ cm ud til 3 sider, når jeg igen laver samme forholdsregning.
Måleenheden ved læben er igen 3,5 cm lang på min skærm, men svarer til 1 cm. Så læben er knapt 1 cm stor. De to små petaler, er virkelig miniature på Dracula-blomster, det er de to små dele over læben set fra siden, og, omregnet er de ca. 5 mm lange.
På Drac. berthae er der 3 måleenheder, en på 5 mm, der går på de små enkeltdele i blomsten, en på 2 cm, som går på selve blomstens størrelse, og endelig igen en på 5 cm, som går på hele planten med blomsten på.
Det giver ca. 12 cm brede blomster på den, og 16,5 cm lange blade, når måleenhederne omregnes! At den står blandt miniplanterne hos Kopf må bero på en fejl.
Håber det opklarer tegningernes størrelsesforhold!
Jeg har Dracula woolwardi og Dracula chestertonii i blomst lige nu, den første har godt 30 cm lange skafter, den anden godt 10 cm lange skafter, måske også en faktor, der skal tages hensyn til, når pladsen er begrænset!