Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Ny art for mig :-)

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Eifen

Ny art for mig :-)

Indlæg af Eifen » 20/8/2013 kl. 22:46

Jeg har i sidste uge anskaffet mig en skøn masdevallia, og hvor er jeg glad for den! :) .
I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at få det korrekte navn. Er der vha mine billeder her nogen der kan fortælle mig hvad det er for en?

En anden ting jeg er lidt i tvivl om er temperatur- hende der solgte mig den fortalte at den ikke behøver at stå køligt? Men det jeg finder når jeg søger er at den skal stå køligt? Hvor køligt snakker vi her om så?

Hvordan skal jeg forholde Ifh til ompotning og skal den bare have alm. Orkidespåner eller skal den have noget mere tæt , jord? Den potte den står i nu er fyldt med mos. Er det godt for den eller skidt?

Håber nogle kan give lidt råd. Har søgt en del om pasning af den, men har haft lidt svært ved at finde svar på disse spørgsmål.

På forhånd tak :D
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (112.15 KiB) Vist 5578 gange
image.jpg
image.jpg (96.05 KiB) Vist 5578 gange
Ung, uerfaren orkideelsker med en masse spørgsmål ; D

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Ny art for mig :-)

Indlæg af Egon K P » 21/8/2013 kl. 02:07

Det er jo en meget køn Masdevallia, du har købt der, men, når der er købt uden navn, så er det stort set umuligt at finde det rigtige navn til den. Den kunne ligne hybriden Masdevallia Aquarius, der er en krydsning mellem Masdevallia constricta x davisii. Den kunne også ligne hybriden Masdevallia Ted Khoe lidt, så er forældrene Masdevallia constricta x welischii. Jeg kender ingen arter i den slægt, der ser sådan ud!

Alle 3 forældre til de to hybrider her er til den kolde side, de har det ikke godt med temperaturer over 25° C. Gerne med lavere temperaturer om natten. En der tidligere dyrkede Masdevalliaer i hundredvis havde de kolde arter i haven fra maj til september, de temperaturer, de kunne få i skyggen var ideelle til dem.

Når den skal ompottes, kan du bruge lidt finere bark som medie, og sørg for et godt drøn i bunden. De skal holdes til den fugtige side, men må ikke stå og soppe i vand. Der hvor de vokser i naturen, er der formentligt megen mos på træerne, så længe planten kan være der for mosset, gør det ingen skade, tværtimod!

Held og lykke med den!
Mvh Egon

Eifen

Indlæg af Eifen » 22/8/2013 kl. 00:12

Hej Egon.

Tak for dit svar. Ok. Ja kan godt se det er ret svært at identificere den . Men det går også nok:-)
Jeg overvejer lidt om jeg skal stille den i mit soveværelse her i den varme tid. Men der er ikke meget sol derinde.

Ok. Tænker lidt at der ikke skal gå aaalt for længe inden den kunne bruge en lidt større potte. Ved ikke - kan den godt lide at stå tæt og lidt 'snævert' med rødderne i potten som nogle andre orkideer?

Tak:) er godt nok spændt på om den vil finde sig tilrette sammen med mig herhjemme og at jeg kan hitte ud af det :) :|

Vh

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 22/8/2013 kl. 00:24

Det med solen gør ikke noget, Masdevalliaer er til den skyggefulde side.

De fleste orkideer har det fint med en ikke alt for stor potte, der skal dog være plads til, at de kan få nye rødder!

Kan du også give den en højere luftfugtighed, så vil det være perfekt! :wink:
Mvh Egon

Eifen

Indlæg af Eifen » 24/8/2013 kl. 00:38

ok :) så tror jeg soveværelset bliver et hit :) .. tak Egon.

Ha en dejlig weekend:)

vh

Besvar