Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Malaysiske orkideer

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Anders

Malaysiske orkideer

Indlæg af Anders » 4/7/2006 kl. 13:25

Hej.
Jeg har netop været en tur i Malaysia, hvor jeg i Kuala Lumpur købte en flaske med orkideer. I denne lille flaske skulle der være 45 små orkideplanter af forskellige arter, stribede og ensfarvede. Da jeg ikke har haft orkideer før ville jeg gerne have nogle gode råd til hvordan jeg får disse planter til at blomstre.
Det eneste jeg fik meget fra butikken var en vejledning til hvordan man starter dem, hvilken jeg også kan følge det meste af vejen, men mit problem er at der står´at jeg skal bruge en "fertilizer"/gødning med egenskaberne: 21% Nitrogen, 21% Fosfor og 21% K !

Jeg har spurgt mig omkring og det ser ikke ud til at man kan få dette, eller lignende herhjemme.

Skal jeg bare købe en almindelig blomstergødning??

Desuden står der i vejledningen at planterne skal vandes 1-2 gange dagligt det første stykke tid..

Vil det så være forkert af mig at gå ud fra at dette er fordi de i Malaysia er vant til gennemsnitligt 30 grader og planterne derfor udtørrer hurtigere? Hvor ofte skal jeg vande dem?

På forhånd tak for hjælpen :D

Anders

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 5/7/2006 kl. 09:35

Pokon fra Orchidegartneriet i Fredensborg er 20-20-20 eller Peters fra BC Orchids.

Spar evt lidt mere på gødningen end de foreslår. Husk at i Malaysia er det varme, fugtigere, ja generelt bare et bedre klima for orkideer. Og når planterne gror hurtigt bruger de også mere gødning, hvilket du nok ikke helt skal regne med er tilfældet for dine små planter.

Et godt tip er at lave en slags mini drivhus til de små planter, de har jo været vant til en meget høj luftfugtighed inden i flasken. Dette har vi gjort ved at prikle små palnterne ud i flaminge bakker hvor vi så har set en bue af ståltråd over hvorpå vi har lagt lidt afdæknings plastik. Så kan man gradvis åbne op for frisk luft. Vent med at gøde til planterne lige har haft en chance til at etablere sig. Sæt gerne flere planter sammen med 4-5cm afstand.

Blandede flasker er nu sjældent arter, og det er utroligt så mange sydamerikanske hybrider der dyrkes i asien (taget i betragtning de mange lokale arter de har). Men det lydder som om du nok skal få en del spændende farve kombinationer ud af flasken.

Men være tålmodig, fra flask til blomster størrelse er der en del år. Kun ganske få typer blomstrer indenfor 2-3år fra flaske, de fleste tager 5-8år. Så er du advaret. Men sjovt er det jo alligevel.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 5/7/2006 kl. 09:36

en almindelig blomstergødning kan bruges, men kun i meget lav dosis 1/10-1/20 del

Anders

Malaysiske orkideer

Indlæg af Anders » 5/7/2006 kl. 10:09

Hvordan får jeg fat i en af de typer blomstergødning du nævne, når jeg bor i nordjylland? Kan man bestille det på nettet? og hvad er prisen?

Mange tak for hjælpen..

Anders

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 5/7/2006 kl. 10:38

http://www.bc-orchideer.dk tager imod bestilling via email og plejer at svarer rimeligt hurtigt. tjek selv priser på hjemmesiden.

Men du kan altså også gå ind i den nærmeste planteskole/vel assorteret blomster handler og køe special gødning til orkideer.

En afbalanceret (20-20-20) gødning anses normalt kun vigtig hvis man dyrker i et uorganisk media (eller intet medie) som ikke afgiver næring i sig selv. Men da du sikkert vil plante dem i bark tror jeg ikke at du behøver at bekymret om at skaffe en 20-20-20 gødning. Dosis er vigtigere og så at sørge for at skylle potterne godt igennem jævnligt.

Anders

Malaysiske orkideer

Indlæg af Anders » 7/7/2006 kl. 11:11

Der står i mine papirer fra forhandleren at jeg skal gøde dem en gang om ugen og give dem anti-svampestof en gang om ugen..

Hvor ofte er det nødvendigt at give dem dette herhjemme?

Hvor længe skal jeg blive ved med at give dem det?

Tak..

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 7/7/2006 kl. 12:37

Jeg behandler ikke selv mine planter med svampemidler, heller ikke flaskebørn. Jeg kan forestille mig at det er en af de få ulemper ved at dyrker orkideer i Malaysia, den høje luftfugtighed er et mekka for svampesporer.

Nogle bruger atamon, men slet ikke på den måde, og det er iøvrigt ikke noget jeg personligt vil anbefale. Det er bedre at sørge for at planterne ikke har vand stående på bladene over natten og at der er tilstrækkelig med ventilation til at svampe ikke kan nå at få fat.

Ked af det, men at dyrke orkideer i danmark er lidt anderledes. Iøvrigt er gode svampe midler beregnet til planter svære at skaffe.

Det kan måske være en god ide at sørge for at det medie du planter dem ud i ikke er for inficeret, skyl det evt med atemon i flaskskyldnings dosis, og skyld efter med rent vand. For hvis du bruger minidrivhus ideen vil der var ret futigt og stillestående luft omkring potten, hvilket kan være et mekka for svampe. Men planterne selv skulle det ikke være nødvendigt at behandle, de kommer jo fra en steril flaske (medmindre flasken er blevet forurenet).

Anders

Malaysiske orkideer

Indlæg af Anders » 7/7/2006 kl. 12:38

Hej igen.

Jeg har helt glemt at spørge til svampemidlet. Jeg har netop været rundt i de lokale havecentre og spurgt efter et svampemiddel til orkideer, men den eneste form for svampemiddel de havde var noget der var lavet til roser/meldug, og de mente at det var bedst at jeg spurgte nogle eksperter, det er her I/du kommer ind i billedet ;)

Så.. Hvilket svampemiddel kan bruges? og hvor ofte skal dette bruges?

mvh Anders

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 7/7/2006 kl. 14:39

Jeg ved at enkelte gamle orkidedyrkere bruger svampe midler til roser, dermed ikke sagt at alle orkideer kan tåle alle midler.

Hvor tit, se mit tidligere svar. For mit bud er stadigvæk at du ikke bør få brug for sådanne midler. Råd skrevet i Malaysia er ikke nødvendigvis de bedste råd i dk....

Besvar