Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Uidentificeret Epidendrum er en Angraecum...

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Brugeravatar
Mads
Moderator
Geografisk sted: Århus C

Uidentificeret Epidendrum er en Angraecum...

Indlæg af Mads » 21/1/2007 kl. 21:51

Her en orkide, som jeg for snart længe siden erhvervede som en Epidendrum porpax, hvilket ikke kan passe. Planten er noget større end porpax (som vist nok nu hedder Neohlemannia eller Nanodes), ligner snarere en miniature radicans, blot med mere hængende skud på 20 - 25 cm længde. Blomsten (ca. 12-15 mm) forekommer en eller to på samme stilk og vender med læben opad (non-resupinate). Den ligner lidt billeder af Epidendrum geminiflorum, men ikke helt nok til at jeg er overbevist.

Den er for så vidt meget køn - om end ikke prangende - den vokser og blomstrer trofast, uanset at den kom til mig inkognito. Er der nogen, som kender den?
Vedhæftede filer
epidendrum_hvilken.jpg
Uidentificeret Epidendrum
epidendrum_hvilken.jpg (66.54 KiB) Vist 4352 gange
Senest rettet af Mads 21/1/2007 kl. 22:21, rettet i alt 1 gang.

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 21/1/2007 kl. 22:02

Ikke en typisk angraecum men en angraecum. Nok nært beslægtet men Ang moandense. Men der er tre arter som ligner hinanden ret meget, men moandense er den som jeg oftest har set, men mine par planter af denne art er ret variable (men blomsten ligner din), så jeg stoler ikke helt på skiltene. Men alle i denne sektion af angraecum her ret uanseelige blomster og mangle såvidt min næse husker duft.

Besynderlig og ganske sjov plante. Hver gang jeg kikker på den tænker jeg at jeg er skør, men alligevel har jeg flere af denne type :)
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
Mads
Moderator

Indlæg af Mads » 21/1/2007 kl. 22:19

Interessant - jeg skød helt ved siden af med Epidendrum - ramte ikke engang verdensdelen :oops: men var så heldig, at jeg ramte ned i et af dine særlige interesseområder... :D

Du har selvfølgelig helt ret - jeg kan se, at den er meget nemmere at få til at passe på den side af atlanten - også A. chevalieri ligner en hel del og passer på beskrivelsen. Du har også ret mht. duft - den har desværre ingen duft.

Jeg må tilbage til bøgerne, og sikre mig at jeg en anden gang ikke rammer så meget forbi... tsk. tsk. kunne være jeg skulle reservere den bog du anmeldte i sidste nummer af ORKIDEER og blive lidt klogere på afrikanerne.

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 22/1/2007 kl. 19:07

moandense og chevalieri er det samme, derfor nævnte jeg ikke chevalieri - selvom det er som chevalieri man oftest ser den til salg.

Faktisk et ret godt billed, så selv om du var lidt langt væk så var det let at gætte. Hvor har du den fra?
Senest rettet af Karen 23/1/2007 kl. 09:08, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Mads
Moderator

Indlæg af Mads » 22/1/2007 kl. 20:16

Tak - jeg har arbejdet på at forbedre min fototeknik, og begynder at nå frem til et brugbart resultat! Du er velkommen til at bruge mine billeder på orkidevinduet, hvis det skulle have interesse!

Jeg købte den for en del år siden fra vivaria.nl, som primært sælger udstyr og planter til Terrarier etc. - bl.a. til Dendrobates frøer. Jeg skulle bruge noget udstyr til mit stuedrivhus, og kunne ikke dy mig for at bestille nogle planter ved samme lejlighed. De planter jeg modtog, var dog uden skilte og svarede i det hele taget ikke rigtig til de bestilte. Men en af dem, som jeg bestilte var Angraecum chevalieri og en anden var "Epidendrum" porpax - efterfølgende sendte jeg billeder til vivaria og bad dem udrede, og det var i den forbindelse, at misforståelsen opstod.

Tak for hjælpen!

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 23/1/2007 kl. 09:12

det var så lidt og tak for tilbudet. Det kunne være jeg vil gøre det, når jeg lige får en fri aften... links tilbage vil selvfølgelig blive sat på.

Besvar