Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Platystele jungermannioides

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Tostra

Platystele jungermannioides

Indlæg af Tostra » 10/6/2014 kl. 12:51

Er der nogen, der ved, hvor man kan købe sig en Platystele jungermannioides? Eller måske en Platystele umbellata?

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Re: Platystele jungermannioides

Indlæg af Erna » 10/6/2014 kl. 20:00

Platystele umbellata kan du købe hos Ecuagenera, du kan se hvornår de kommer til Europa og få dem til at sende planter til dig derfra. De kommer til Lund i Sverige til september, så kan man jo tage dertil og hente sine planter hvis man har lyst til det, og sikkert blive fristet over evne oven i købet :lol:
De har flere Platystele men ikke den anden du efterlyser.
http://www.ecuagenera.com/epages/whitel ... ts/PIS1408
Med venlig hilsen
Erna

Tostra

Indlæg af Tostra » 11/6/2014 kl. 10:30

Ja, der har de den, og selve planten koster jo ikke alverden, men den koster 225,- med forsendelse.
Hvis de havde haft de andre, jeg gerne ville have, kunne jeg måske godt ofre 27$ i fragt, men det er mere end jeg kan betale for en enkelt plante...
Jeg er simpelthen for nærig :-)

Men hvis der er andre, der kan bruge noget derfra, kunne man jo deles om fragten..?

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 11/6/2014 kl. 13:03

Nu skal du jo lige være opmærksom på, at fra lande udenfor EU skal der sundhedscertificat og CITES-papirer til, kontrol i Kastrup Lufthavn af Plantedirektoratet, som skal informeres hele vejen inden de forlader eksportlandet til de lander her, så snakker vi ikke kun nogle få hundrede kroner i porto men nærmere tusindvis af kroner, prisen for de ekstra udgifter er dog den samme, om du importerer 1 eller 400 planter til eget forbrug! Nye regler i EU forlanger desuden, at planterne er i karantæne en uge efter ankomsten hertil, om det koster ekstra, at få dem serviceret i den tid, eller de bare ligger nedpakket den ugen, det melder historien ikke noget om.

Det var også derfor, Erna foreslog, at du holder øje med, hvornår de forskellige oversøiske gartnerier kommer til EU, så har de en dead-line for, hvornår du kan bestille planter til diverse udstillinger med forsendelse i EU. Gartneriet ordner alle papirer på forhånd, dine planter bliver sendt med almindelig post, når orkideudstillingen er igang, du betaler ca. 1$ mere pr plante for deres besvær, og så portoen fra Tyskland, England eller Sverige til Danmark.

Sød lille plante du søger, som det er svært at finde et salgssted til, jeg forsøgte i går aftes, men mine mange foresøg bragte den ikke for dagen. Der er planter, der ikke er i handlen, enten fordi de er forholdsvis nyopdagede, de er meget svære at dyrke eller det måske skønnes, at de ikke har samlernes interesse. Platystele jungermannioides er måske en af dem! :(
Mvh Egon

Tostra

Indlæg af Tostra » 11/6/2014 kl. 15:09

Fragten er fra EU. Skal man også betale ekstra, hvis man får den derfra?

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 11/6/2014 kl. 21:15

OK, 27 $ i fragt indenfor EU, hvad ville du da købe en Grammatophyllum speciosum i fuld størrelse? :lol:

http://www.anggrek.org/wp-content/uploa ... AS_SBG.jpg

Hvis ikke det var sådan en, så lyder det da umiddelbart lidt dyrt. Når først planterne er kommet indenfor EU's ydre grænser, så kommer der ikke flere udgifter på, når gartnerierne selv har taget dem med. I mit regnestykke før mangler der selvfølgelig både told og moms af fragt og planternes pris, samt en afgift til det selskab, der har fragtet planterne til EU. Bare lige for at få afrundet det!

Har du fundet ind til deadlinen hos Ecuagenera, kan du bare smide dette link væk! :lol:

http://www.ecuagenera.com/epages/whitel ... /September
Mvh Egon

Tostra

Indlæg af Tostra » 11/6/2014 kl. 22:09

Det var godt nok lidt af en plante!
Men nej, dem jeg køber er netop meget små, så det generer mig lidt at betale dyr fragt for dem :lol:
Tak for linket. Det havde jeg faktisk ikke fundet...

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 13/6/2014 kl. 11:24

Egon, jeg kan ikke lige se karantæne for mig. Er det en helt ny regel? for det sætter en effktiv stopper for at oversøiske sælger kommer til udstillinger og sælger. Når jeg har været på EOC mv rundt om en europa så kommer sælgerne jo ofte nærmest direkte fra lufthavnen.

Tostra, surt at det løber op, men sådan er det nok bare. Importerer man fra udenfor EU så skal man oven i fragten lægge et gebyr+ moms og evt told. Så det løber op, nogle gange dukker planten så op til salg, jeg har været heldig at finde arter jeg har ledt efter som navnløse sp arter, men det kræver at man leder og har god tid. Det kan være lidt af en sport, og ofte ender man med at finde ting man ikke vidste man ledte efter.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 13/6/2014 kl. 11:58

Jeg er med i en import fra Colomborquídeas via Helga Königer fra Tyskland, Karen, planterne kommer til weekendens udstilling i Malvern, og hun har skrevet for et par dage siden, at nye EU-regler tvinger planterne i karantæne i en uge før frigivelse. Om de så bliver passet og plejet i den uge, eller de ligger nedpakket i kasserne de ekstra dage, ved jeg så ikke noget om. Forhåbentligt har gartnerierne fået det at vide på forhånd!
Mvh Egon

Tostra

Indlæg af Tostra » 15/6/2014 kl. 13:22

De bliver nok ikke bare pakket ned.
Der er jo ingen ide i karantæne, hvis man ikke holder øje med dem. I den periode :)

Besvar