Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Bulbophyllum agastor

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Brugeravatar
ChristianMPJ
Geografisk sted: Nykøbing Falster

Bulbophyllum agastor

Indlæg af ChristianMPJ » 23/10/2015 kl. 22:25

Som nogen af jer ved, så samler jeg på macrobulbon sektionen
men jeg mangler stadig et par stykker og leder pt. efter bulbophyllum agastor
men når man søger på den på nettet kommer der et andet navn bulbophyllum agastor "magnifico"
er det den samme eller er det en hybrid eller en sjælden klon?
Er kun interesseret i de Botaniske orchideer

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Bulbophyllum agastor

Indlæg af Egon K P » 24/10/2015 kl. 00:05

Hej Christian.

Når noget står i apostrof, enten enkelt eller dobbelt, så ér det et klonnavn. Og Bulbophyllum agastor 'magnifico' er altså én bestemt plante, som tilsyneladende har fået lidt forskelligt i medaljer, når man kikker på nettet. Kun planter der er identiske i DNA må bære det klonnavn, da klonnavnet er en ID til dén bestemte plante. Så er det de blomster, du synes bedst om, så er det selvfølgelig det klon, du skal lede efter. Derfor kan du sagtens risikere, at det er et andet klon, du får, for der er folk der enten med vilje skriver et kendt eller berømt klonnavn på deres planter, selvom det slet ikke er delestykker eller mirestemformerede planter af den bestemte plante eller de gør det af uvidenhed. Sommetider sælges der frøplanter med et klonnavn til, formentligt er det folk, der ikke ved, hvad klonnavnet betyder, der sætter det på på den måde.

Faktisk har denne art ingen synonymer, så det gør det jo lidt lettere at holde styr på den.

Men muligvis har du styr på mirestemformering kontra frøformering, men der kunne jo være andre, der kunne få lidt viden banket ind. :wink:
Mvh Egon

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 24/10/2015 kl. 22:47

Hej Christian
Husk at ca.50% af sælgere rundt i verden og Europa ikke er ærlige med henholdt til
at levere planter hvor navnet er rigtigt . Især klonnavnet kan misbruges og desværre
misbruges det meget.Delestykker af højt præmierede kloner er ekstrem dyre.(mange tusinde kroner)
så hvis du får tilbudt bulbophyllum agastor "magnifico" til en billig pris.Så er det enten en
meristemplante(ville jeg ikke eje)eller også får du ikke hvad du tror du har købt.
Jeg var feks. dommer da vi gav H.C. guld,og Champion for hans Bulpophyllum spiesii EOC2000
klonnavnet blev fredensborg . Det burde stå på dit planteskilt. (utroligt vigtigt hvis vi
skal se din plante til udstilling EOC 2021 i danmark)Jeg synes du skal spørge Hans hvad klonnavnet er
på din Bulpophyllum spiesii .
Forøvrigt er det utroligt spændende at følge din interresse for en slægt der ikke er ret mange
der tør kaste sig over.Jeg har rejst meget rundt på Papua Ny guinea og Irian Jaya og set dine Bulb. i situ ,
især Bulb. cruentum gav mig mange fantastiske dage.
mvh Per Alm

Brugeravatar
ChristianMPJ
Geografisk sted: Nykøbing Falster

Indlæg af ChristianMPJ » 23/11/2015 kl. 20:05

Har skrevet lidt med Hans via facebook og han for planter hjem af agastor og macrobulbum til næste år så der håb for at skaffe arterne.
desduden er min B. spiesii's klon navn fredensborg da den er et del stykke af den i dømte i 2000. og ja det er synd at flere folk ikke tør kaste sig ud i bulbophyllum.
og kender heller ikke andre end mig og hans der samlere på macrobulbon sektionen, og nu hvor du snakker om B. cruentum så har jeg en sjælden klon af B. cruentum som hedder giant 50% større blomst og mere intens blodrød farve som bliver passet op hos Hans lige nu da den ikke havde det særlig godt da den kom fra Ireland dog var jeg op og se den i efterårsferien og den har fået det meget bedre.
Er kun interesseret i de Botaniske orchideer

Besvar