Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Vanilla Planifolia

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Brugeravatar
Desi78
Geografisk sted: Sjælland

Vanilla Planifolia

Indlæg af Desi78 » 26/2/2007 kl. 18:56

Hejsa :lol:

Jeg har købt en Vanilla Planifolia, den skyder godt i vejret, der står på den at den ikke vil blomster før den er 5 år. Men jeg her jo ingen mulighed for at vide hvor gammel den er :?
Der står også på den. Denne Vanilla potteplante er umådelig robust, men kræver tålmodighed og kærlig pleje for at blomster.
Hvad menes der med det???

Hvor høj ken den blive, for nu er den ved at passere 70 cm

Desi

Brugeravatar
Alexcpdk
Geografisk sted: Næstved

..

Indlæg af Alexcpdk » 26/2/2007 kl. 20:02

Hej, der står noget om pasning her http://www.orkide.hjem.wanadoo.dk/orkid ... ifolia.htm

det lydder somom den godt kan trives i stuen ;)

hvor køber man sådan en ?

Mvh
Alexander

Tranlampe
Geografisk sted: Kastager, Lolland
Kontakt:

Indlæg af Tranlampe » 26/2/2007 kl. 20:04

Hej Desi.

Sådan en kan blive umådeligt stor/lang. I Botanisk Have i Kbh. har de én, der må være længere end 10 meter, og som snor sig fra det ene hjørne i væksthuset og næsten ned i den anden ende.

Lars i Orkidecenter Falster har også én, der er temmelig lang, og som - så vidt jeg har forstået - har blomstret, så han er nok meget bedre til at svare på dine spørgsmål.

Jeg synes, det er en dejlig plante pga. den kraftige stængel og den friske grønne farve, som de nye blade har, men den kræver meget hurtigt god plads.
Mvh. Camilla Hæstrup

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 26/2/2007 kl. 22:31

Det er ikke så meget alderen som størrelsen som er afgørende. Godt med lys er vigtigt, men uden at planten udsættes for alt for høje temperature. Vi har en del forskellige Vanilla arter.

Den som er i botanisk have er vist Vanilla imperialis. Vores plante af denne har blomstret fra en plante på bare 3-4meter. Mens Vanilla tahitensen vel er op på 15 m før den blomstrede.

Vanilla planifolia er ikke så svære at finde, de fleste orkide sælgere har den indimellem. Men ellers er der klubbens auktioner.

De andre arter kan være lidt sværere at finde. Ikke fordi de er svære, men fordi de egentlig er lidt kedelig så der er ikke meget salg i dem, men det er da ganske sjovt at have en vanilje klatrende overhovedet på en.

Jeg har set denne art dyrket i vindues karm i wire som var udspændthele vejen rund i vindues karmen. Så kan den jo let få et par meter og den kan jo godt sno sig frem og tilbage.

Et trick for at få den til at blomstre er at lade den klatre op ad et stykke og så tvinge toppen ned. Mener det er sådan at de profressionelle gør. Så tror planten at der ikke er mere plads opad, så hvis man vil brede sig så skal der frø til. Men jeg tror nu stadigvæk at der skal lidt mere end 70cm til før man kan lave dette trick.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
Desi78

Indlæg af Desi78 » 26/2/2007 kl. 23:50

Hej Karen

hvor hvor høj kan jeg regne med at den bliver???

Desi

Ps: jeg købte den i Bauhaus, i håb om at dens blomster dufter af venille.

Brugeravatar
hydrazin
Geografisk sted: Malmö
Kontakt:

Indlæg af hydrazin » 27/2/2007 kl. 21:08

Bauhaus i Glostrup??
Maj S. Madsen

Bjarne
Geografisk sted: Greve

Indlæg af Bjarne » 27/2/2007 kl. 22:50

Hej Forum.
Min plante er købt i Hobbyland i Roskilde sidste sommer. Den anbragte jeg i en selvvanderpotte, så jorden altid er fugtig og den tager selv det vand den skal bruge.
Den trives fint i en høj vindueskarm, også her gennem vinteren, hvor vi har meget tør luft. Den er vokset cirka 1 meter på det halve år, og er nu omkring 180 cm. Den er meget flot blank i bladene. Det er vist kun blomsterne ( i meget kort tid) og det smukke løv man skal vente sig noget af , for det er en meget lang og trang vej med bestøvning og derefter fermentering af frugterne, hvis der altså kommer nogen ud af besværet.

Hilsen Bjarne
Hilsen Bjarne

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 27/2/2007 kl. 23:32

Desi78 skrev: hvor hvor høj kan jeg regne med at den bliver???
..........
Ps: jeg købte den i Bauhaus, i håb om at dens blomster dufter af venille.
Lige så lang/høj som du vil lade den, en meter om året er ganske almindelige når den først har godt fat, ihvertfald for denne art.

Beklager men jeg har ikke lagt mærke til duft, og så er den enkelte blomst holdbarhed ganske kort, kun en dag. Bestøvning skal helst ske om formiddagen, senere på dagen er blomsten allerede for gammel til at kunne ebstøves.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
Dorthe
Geografisk sted: FYN

....duft af vanilie

Indlæg af Dorthe » 28/2/2007 kl. 07:04

Hej Desi78
Hvis du vil have en orkide der dufter af vanilie, skal du anskaffe en Oncidium Tiny Twinkle. Det er den dejligste lille plante(iøvrigt min 1. orkide) Den er villig til at gro og blomstrer med sikkerhed 1 gang om året, har delt planten så 4 har fået et stykke hver ( dog med 3 bulper i hver delte stykke) Hvis du er interesseret så skal den deles nu til marts, hvor jeg ved samme lejlighed skifter orkidejorden.
Sig til, så gemmer jeg en til dig Desi78.
Dorthe

Brugeravatar
Desi78

Indlæg af Desi78 » 10/3/2007 kl. 20:25

Hej Dorthe

Det ville være dejligt. Jeg kommer dog ikke så tit på Fyn, kun når der er hundeudstillinger. Har du et billede så jeg kan se hvordan dens blomster se ud :P

Desi

Brugeravatar
Dorthe
Geografisk sted: FYN

Billede af oncidium Thiny T

Indlæg af Dorthe » 12/3/2007 kl. 06:50

Hej Desi78
Nu bliver jeg meget nysgerrig, hundeudstilling? Hvilken race har du?
Har selv Parson Russell terrier og Engelsk Toy terrier.Har udstillet aiden 1986 (først med Skotsk terrier) Nå må hellere holde mig til emnet inden der går hund i det.
Desværre har jeg ikke et billede, jo på mit camera, men prøv at gugle navnet og du får helt sikkert et billede frem, jeg kan ogaå prøve at beskrive den.
Lille af vækst,brun/lilla/hvid små blomster, som dufter helt vidunderligt af vanilie, meget villig til at vokse sig "stor". og nem at dyrke. Men vi må se at mødes, om ikke andet så på en hundeudstilling, så du kan få et eksemplar, skal nok gemme en.
Dorthe

Brugeravatar
Desi78

Indlæg af Desi78 » 12/3/2007 kl. 13:44

Hej Dorthe

Jeg har en mops på 3 år, og er ny i udstillings miljøet, jeg var på min 3 udstilling i går. (strøby). fik 1 vinder 3 plads, men var også oppe mod nogen flotte hunde.
Jeg vil prøve at søge på nevnet :D

Desi

Brugeravatar
Desi78

Indlæg af Desi78 » 5/5/2007 kl. 22:10

--->hydrazin

Undskyld jeg ikke havde set dit spørgsmål. Jeg har købt den i Bauhaus i Holbæk.

MVH

Desi

Brugeravatar
Desi78

Indlæg af Desi78 » 8/5/2007 kl. 11:27

Hvordan har I dem til at klatre??? Min vokser hurtigt, så da jeg købte nye pinde skulle jeg have købt de længste med det samme, Men det bliver jo noget højt renglet noget.

MD36

Indlæg af MD36 » 11/9/2007 kl. 18:47

*SS* Hej Til Jer Alle......

Jeg er Helt ny i det omkring Orkide´er

Men jeg læste i et blad at vanilje kom fra Orkide´en

Jeg er Udd. Kok og kunne godt tænke mig selv at prøve at dyrke en Orkide med det formål at fremavle Vaniliestænger...

Så det jeg vil Høre om hvilken art er bedst til det formål og hvor får jeg fat i 1 eller 2.... hvordan Passes de og hvordan skal jeg evt. håndterrer vanilje stænglen..... så den kan bruses til Madlavning

Håber at der er nogle herinde der kan hjælpe mig...

På forhånd mange Tak.....

MD36

Besvar