Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Vanilla Planifolia

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Brugeravatar
Kim
Geografisk sted: Viby J (Århus)
Kontakt:

Indlæg af Kim » 11/9/2007 kl. 20:22

Hej MD35

Se nu kan jeg ikke svare dig på alle de spørgsmål, så det vil jeg overlade til de professionelle ;)

Men men, jeg har selv en Vanilla planifolia, hvilket jeg mener at den "rigtige" vanilieplante som man får vaniljestangen fra.

Den vokser ganske hurtigt, og der går en rum tid før den er stor nok til at den vil blomstre, nogle siger 5 meter høj, andre siger den skal bukkes nedad og så kommer blomsterne, osv... Den skulle være ret svær at få i blomst, og når den blomstre så er det i relativ kort tid. Der skal den så bestøves, og hvis det går som planlagt, så vil man få en frøkapsel ud af det. Denne bliver efter en del måneder moden, og skal høstes. Og først nu kommer alt det som jeg tror er svært... Frøkapslen skal forædle, for at man kan få den smag og aroma ud af frøkapslen, som de vaniljestænger som du kender fra supermarkedet på små glas. Den skal gære og en masse andre ting, så her går jeg ud fra der er nogle andre som kan tage over, og fortælle om denne process :) Håber det hjalp lidt på forløbet, før man kommer til at sætte tænderne i en god råcreame, med vanilie fra egen plante :)
Mvh.
Kim

Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Indlæg af Jette Rybak » 12/9/2007 kl. 00:13

Den skal såmænd "bare" fermenteres. Jeg har en anelse om, at projektet vist bliver noget besværligt!

MD36

Indlæg af MD36 » 12/9/2007 kl. 07:41

*S* Takker for svarene...

Ja da så blev jeg så meget klogere.

Og Ja omkring formerteringen ved jeg godt det ikke er let. men så blive Glæden, Stolheden over at man selv har gjort det det meget større :D

Og Ja det er også et ? om tålmodighed...

Men Håber der er nogle herinde der kan hjælpe med svar på de sidste ? jeg har i mit første indlæg...

Hilsen MD36

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

vanilla homepage

Indlæg af Lars Jensen » 12/9/2007 kl. 09:58

Her er masser af info om fermentering og de problemer man kan løbe ind i undervejs
http://www.sdahldtp.com/vanilla.htm
Mvh
Lars

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 12/9/2007 kl. 10:16

Hvis sidste del af spørgsmålet går på, hvor du kan købe planterne, så dukker de op både i blomsterforretninger og de sædvanlige "Orkide-mix" steder, som Bauhaus mm. fra tid til anden.

Men ellers kan en rundringning til de forskellige "orkidegartnere" i linket fra "Links til orkide sider" "Opslag: links til orkide forhandlere" her på forumet måske give svar på, om de har den for tiden.

Mvh Egon.

MD36

Indlæg af MD36 » 12/9/2007 kl. 18:49

*SS* Hej Til Jer der har været så Flinke At hjælpe med informationer omkring mit ? omkring Vanilje Orkideen og dyrkningen af den...

Jeg er kommet der til at jeg har funden frem til en der sælger og har vejledt min videre fær med det..

Skulle der være nogle med Vanilje Orkideen. som kunne tænke så at prøve at få dem lavet til Vanilje stænger til brug i maden .....

Vil jeg Meget Gerne prøve gøre dem klar til det... Da det er målet for min Vanilje Orkide...

Hilsen MD36

milling
Geografisk sted: odense
Kontakt:

Indlæg af milling » 7/10/2007 kl. 12:58

hvis i sidder og lurre på at prøve med en vanilie selv. så har plantorama lige fået et lille parti hjem til 119 kr stk.

venlig hilsen milling

Brugeravatar
Ellen
Geografisk sted: Skive

Indlæg af Ellen » 12/10/2007 kl. 14:49

MD36 skrev:*SS* Hej Til Jer Alle......

Jeg er Helt ny i det omkring Orkide´er

Men jeg læste i et blad at vanilje kom fra Orkide´en

Jeg er Udd. Kok og kunne godt tænke mig selv at prøve at dyrke en Orkide med det formål at fremavle Vaniliestænger...

Så det jeg vil Høre om hvilken art er bedst til det formål og hvor får jeg fat i 1 eller 2.... hvordan Passes de og hvordan skal jeg evt. håndterrer vanilje stænglen..... så den kan bruses til Madlavning

Håber at der er nogle herinde der kan hjælpe mig...

På forhånd mange Tak.....

MD36

Det er Meget Svært at lave vanilie stængler, overlad det til de proffessionele.

Besvar