Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Saccolabium?

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Heidi
Geografisk sted: Norge

Saccolabium?

Indlæg af Heidi » 18/3/2007 kl. 18:16

Jeg har lett og spurt etter info om Saccolabium i lengre tid. Blir ikke klok på dette jeg!
NOF har en planteimport på gang nå, der er listet opp forskjellige Saccolabium, men det er vanskelig å finne ut mer om disse plantene da det ser ut som de har mange synonymnavn. Er det noen som vet litt om denne arten her?
Aktuelle planter er : Saccolabium longicalcarus
Saccolabium pallidus
Saccolabium chrysantha
Saccolabium plicata
Saccolabium tomentosa
Vennlig hilsen Heidi.

lasse1987
Geografisk sted: Odense

Indlæg af lasse1987 » 18/3/2007 kl. 18:49

hey du kan prøve denne her side der burde være noget om kulturen;)
http://www.orchidspecies.com/indexqrsel.htm
venlig hilsen Lasse

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 18/3/2007 kl. 19:55

Nej, Lasse, her duer den hjemmeside ikke. Jeg bruger den selv meget, men de findes hverken på den side, på Kew's søgemaskine eller på Google, så jeg kunne umiddelbart tro, at det er lokale eller hjemmelavede navne, som de figurerer under. Men så var det måske endnu mere spændende at købe dem hjem! Det eneste, som Google kan henvise til, det er den import, som NOF laver. Og sikken en import! Hvad er $-kursen i importen? Det ser meget billigt ud. Øv, at vi andre EU-medlems-borgere ikke kan være med. Men hvad siger Karen? Kan du finde dem på Kew eller andet steds?

Mvh Egon.

Heidi

Indlæg af Heidi » 18/3/2007 kl. 21:39

Ser at du har skjønt problemet mitt Egon! Kan Spathoglottis være samme som Saccolabium tro?
Importen er veldig bra og billig, men ikke fullt så billig som plantelisten kan synes. Man betaler en kurs på 7,1 og sluttsummen ganges med 1,5 for å dekke div.utgifter.
Siden du har sett på listen Egon; er det noen godbiter jeg må huske bestille?
Vennlig hilsen Heidi.

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 18/3/2007 kl. 21:44

Nej det kniber, men jeg prøvede med tomentosa'en, for der kan jeg huske at jeg engang bestilte en "Trichoglottis tomentosa", fik den aldrig da den var udsolgt.

Der er en Sarcanthus pallidus, som nu hedder Cleisostoma racemiferum, men denne har tidligere hørt til i Saccolabium slægten.

Saccolabium har tidligere været en større slægt, men er idag splittet ud i flere "under" slægter.

Men de navne ser nu også lidt mistænkelige ud for mig, prøvede også lige lidt på ipni, men hvis kew ikke har dem så er det lidt mistænkeligt at alle arterne ikke figurerer, ikke engang som gamle "udgåede" navne.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Heidi

Indlæg af Heidi » 19/3/2007 kl. 08:42

Takk for svar Karen!
Vennlig hilsen Heidi.

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 19/3/2007 kl. 17:50

Heidi skrev:Kan Spathoglottis være samme som Saccolabium tro?
Nej disse to slægter ligner slet ikke hinanden, så det det tror jeg ikke.

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 19/3/2007 kl. 23:49

Jeg vil også mene, at Spathoglottis og Saccolabium er to forskellige slægter. Spathoglottis er ud fra Arethuseae-stammen, hvor Saccolabium kommer fra Vandeae-stammen, men de kan jo have skrevet et forkert familienavn på dem i planteimporten. Både det og forkert artsnavn sker jævnligt.

Med hensyn til godbidder, så er det jo meget induviduelt, hvad man går efter. Så jeg vil ikke lige fremhæve nogen, men der er da mange, som jeg godt ville have i min samling. Det er særlig dem fra Vandeae-stammen, som jeg nok er mest vild med. Men Dendrobium-arterne fylder nu også meget i min udestue. Men en spændende importliste, det er det. Og jeg synes stadig ikke, det lyder dyrt.

Mvh Egon.

Heidi

Indlæg af Heidi » 20/3/2007 kl. 08:32

Takk for svar!
Ja Egon, planter fra Vandafamilien er også hva jeg foretrekker. Siden prisene er så gode blir nok det vanskeligste å begrense seg...
Vennlig hilsen Heidi.

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 20/3/2007 kl. 09:25

Bulbophyllum santosii ser da også ganske interessant ud. Jeg tror jeg kunne blive ved. Men pointen er vel at vælge de planter som der ikke er til at få fat i her i Europa.

Priserne ser ganske rigtigt gode ud, men dertil kommer vel gebyr for diverse papir arbejde, transport mv.. eller?

Heidi

Indlæg af Heidi » 20/3/2007 kl. 19:46

Jeg har vært i kontakt med importansvarlig og hun tror gjerne dere dansker kan delta på importen. For å delta må man være medlem av NOF (300 N.KR).
Karen- Det tilkommer en del kostnader, den beste måten å regne prisen ut på er ved å laste ned bestillingsskjemaet på NOF's hjemmeside.
Vennlig hilsen Heidi.

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 20/3/2007 kl. 20:45

Jeg er desværre ret sikker på, at vores Plantedirektorat gerne vil have lov til at se planterne igennem, når de kommer fra Norge, så jeg skal formentlig have cites-papirer og tilladelse til importen fra Norge, og så bliver det alt for dyrt, med de gebyr, der så kommer på.

Mvh Egon.

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 20/3/2007 kl. 23:52

Egon K P skrev:Jeg er desværre ret sikker på, at vores Plantedirektorat gerne vil have lov til at se planterne igennem, når de kommer fra Norge, så jeg skal formentlig have cites-papirer og tilladelse til importen fra Norge, og så bliver det alt for dyrt, med de gebyr, der så kommer på.

Mvh Egon.
Du kunne jo evt kigge på min importliste. Der bliver import så snart vejret tillader det.
Mvh
Lars

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 21/3/2007 kl. 17:49

I Danmark er vil så heldige at vi faktisk kan hente planter hjem fra hele europa uden at skulle indhente import tilladelse. For da vi (Europa) er i samme handelszone er der reelt ikke tale om en import - EU er simpelthen bare det bedste.

Heidi

Indlæg af Heidi » 21/3/2007 kl. 23:38

Ja for orkidesamlere er det nok en stor fordel å være medlem av EU!
Setter pris på alle svarene jeg har fått, tusen takk! :D
Vennlig hilsen Heidi.

Besvar