Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Svanemordet i Ølby

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Svanemordet i Ølby

Indlæg af Jette Rybak » 1/4/2007 kl. 10:13

Suk, ak og ve - kan desværre ikke bringe denne beretning fra det virkelige liv under rubrikken "Syge planter", eftersom døden formentlig er indtrådt.

Hjembragte 04.02. dette år med stor fornøjelse en Cynoches, dvs. en vissen pind med et bitte-lille grønt skud på vej, af min yndlingsforhandler medgivet ca. 1 A4-sides overordentlig grundig vejledning, som jeg har lært udenad.
Placerede den visne pind nøjagtigt efter vejledningen og tjekkede ca. 10 gange daglig, hvornår vandingen skulle sættes ind. Den fik dog lige en liden dusch af og til, hvilket jf. vejledningen kunne foretages, men ikke var nødvendig.
Så kom dagen endelig, hvor den rigtige vanding skulle starte "as the new growth is starting to show leaves and roots are penetrating the medium". Hurra, store fine hvide rødder fra det voksende grønne skud. Stort program planlagt med stigende vanding og gødning, men desværre passer vejledningen også her: "More Cynoches are probably lost at this time....Start watering early and rot will almost always occur."

Det er gået helt fint et par uger, men bum - her til morgen, hvor det var gødningstid efter programmet, er de store hvide rødder nu bare lidt sorte rester, og det store grønne skud er brunt i bunden. Øv.....

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Re: Svanemordet i Ølby

Indlæg af Lars Jensen » 1/4/2007 kl. 20:30

Jette Rybak skrev:Suk, ak og ve - kan desværre ikke bringe denne beretning fra det virkelige liv under rubrikken "Syge planter", eftersom døden formentlig er indtrådt.

Hjembragte 04.02. dette år med stor fornøjelse en Cynoches, dvs. en vissen pind med et bitte-lille grønt skud på vej, af min yndlingsforhandler medgivet ca. 1 A4-sides overordentlig grundig vejledning, som jeg har lært udenad.
Placerede den visne pind nøjagtigt efter vejledningen og tjekkede ca. 10 gange daglig, hvornår vandingen skulle sættes ind. Den fik dog lige en liden dusch af og til, hvilket jf. vejledningen kunne foretages, men ikke var nødvendig.
Så kom dagen endelig, hvor den rigtige vanding skulle starte "as the new growth is starting to show leaves and roots are penetrating the medium". Hurra, store fine hvide rødder fra det voksende grønne skud. Stort program planlagt med stigende vanding og gødning, men desværre passer vejledningen også her: "More Cynoches are probably lost at this time....Start watering early and rot will almost always occur."

Det er gået helt fint et par uger, men bum - her til morgen, hvor det var gødningstid efter programmet, er de store hvide rødder nu bare lidt sorte rester, og det store grønne skud er brunt i bunden. Øv.....
Ja øv øv. Min har et skud på over 15 cm, og rødderne er godt på vej, ca 6 - 8 cm. men jeg har ikke vandet endnu. og skud og bulbe ser fine og spændstige ud. Jeg vil give dig ret, det er svært at lade være, men den får ikke en dråbe før den viser tegn på begyndende udtørring. Der står en lille fætter til dig næste gang vi ses, ub, men slår du den ihjel får du ikke flere
Mvh
Lars

Jette Rybak

Indlæg af Jette Rybak » 1/4/2007 kl. 23:30

Lars, du er da bare nuser - så tørrer jeg mine tårer af kinderne.
Det kan godt være, du ikke har givet så meget som en dråbe vand, men din luftfugtighed er også bedre end min.
Tror dog ikke, det var den forsigtige dusch bare på gromediet i potten - det var den rigtige vanding, jeg slog den ihjel med. Ellers fint blandet grobund, vandet løb bare igennem, og den tørrede igen lynhurtigt.

Den sidste krampetrækning gjorde den dog, da vi fik uanmeldt besøg af en hundeveninde, som jeg lukkede ind via udestuen i håbet om, at hun nærmest ville falde i svime over de mange flotte planter. Tænk engang - hun stod der midt i orkidariet og spurgte "har du ikke orkidéer mere"?
Hun ser dem nemlig tit i Brugsen, og der er da store fine hvide blomster på alle sammen.

Jette Rybak

Indlæg af Jette Rybak » 8/4/2007 kl. 11:51

Miraklernes tid er ikke forbi!
Har ladet den visne pind incl. det døde skud hænge i vinduet og planlagde at tage potten med ned til min "husgartner" - kigger så lige lidt til den i forbindelse med det almindelige daglige plantenusseri.
Tænk engang - den har kvitteret for min mishandling ved at producere et lille-bitte nyt grønt skud.
Denne gang skal det lykkes - 0 vanding...

Lars Jensen
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 8/4/2007 kl. 12:42

Jette Rybak skrev:Miraklernes tid er ikke forbi!
Har ladet den visne pind incl. det døde skud hænge i vinduet og planlagde at tage potten med ned til min "husgartner" - kigger så lige lidt til den i forbindelse med det almindelige daglige plantenusseri.
Tænk engang - den har kvitteret for min mishandling ved at producere et lille-bitte nyt grønt skud.
Denne gang skal det lykkes - 0 vanding...
Hvis den gamle bulbe føles fast, er den ikke rådnet, og kan teoretisk lave et skud fra hvert skæl
Mvh
Lars

Jette Rybak

Indlæg af Jette Rybak » 8/4/2007 kl. 14:35

Den er helt fast...

Jette Rybak

Indlæg af Jette Rybak » 25/8/2007 kl. 23:37

Og nu blomstrer den sandelig - flotte blomster med en umiskendelig duft af petroleum. Kommer helt til at savne min ungdoms petroleumskamin.
Vedhæftede filer
7-web.jpg
7-web.jpg (42.34 KiB) Vist 10186 gange

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 26/8/2007 kl. 10:49

Oh disse minder, jeg huske dog kun petroleums ovne fra sommer huset og så den gang jeg brugte det meste af en sommer ferie på at hælde skidtet i 20 ltrs dunke. Men godt at se at tålmodighed og lidt tilbagenholdehed med vandet gav resultat.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Lars Jensen
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 26/8/2007 kl. 11:14

Tillykke med blomstringen. Flot resultat fra en skindød plante.
Sjovt med duft. Den bliver virkelig opfattet forskelligt. Jeg synes personligt den dufter af neglelak med citrussmag.
Mvh
Lars

Jette Rybak

Indlæg af Jette Rybak » 26/8/2007 kl. 13:29

Ud over at vi opfanger dufte forskelligt, så tror jeg også, at omgivelserne spiller ind.
Den står jo under perfekte forhold nede hos dig, Lars - varme, fugtighed etc., så din er nok den "rigtige" (og jeg husker også din som havende en lidt skarp citronduft oven i).

Jette Rybak

Indlæg af Jette Rybak » 9/12/2007 kl. 00:33

Så er vi "plaget" af petroleum én gang til. Første gang havde den 4 blomster og nu er den sandelig i gang igen med 3 blomster. Den skulle ellers være i gang med at visne ned, men nu bliver jeg ved med at vande:
Vedhæftede filer
petroleum-web.jpg
petroleum-web.jpg (24.39 KiB) Vist 9712 gange
petroleum2-web.jpg
petroleum2-web.jpg (23.49 KiB) Vist 9712 gange

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 9/12/2007 kl. 04:21

Jeg tror sørme, at dine svaner er ved at være udvoksede. De skifter jo farve, når de bliver voksne, og dine er jo gået fra grønlige til næsten snehvide. Men, jeg vil dog ikke gå så vidt, at kalde første hold for de grimme ællinger. :lol:

Mvh Egon.

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 9/12/2007 kl. 08:08

Ja duften på disse kan være lidt spøjs, men flot er den nu alligevel :)
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Jette Rybak

Indlæg af Jette Rybak » 9/12/2007 kl. 12:46

Egon: farven skyldes teknikken - billedet fra første blomstring er taget med almindeligt digitalkamera + blitz. Billedet fra nuværende blomstring er taget med digital spejlrefleks, Tamron lysfølsomt objektiv, 2 eksterne lyskilder á 5.500 K og så den nye finesse, som manden øver sig på, nemlig indlæst RAW-billedstyring i kameraet.

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 9/12/2007 kl. 16:24

Er det så det første billede, eller de sidste to, der er mest naturtro i farverne?

Min erfaring er, at min blitz giver forkerte farver, derfor bruger jeg den sjældent, men jeg kan vist på en eller anden måde reducere i den lysmængde, den futter af, det har jeg bare ikke lige givet mig tid til at finde ud af. Og det der RAW-billedformat, det er også noget, min kan, men det har jeg så heller ikke lige brugt tiden på at finde ud af, hvad det vil kunne gøre for mig. Det er nok, som med manges mobiltelefoner, der er noget, man har brugt for, og som man er godt tilfreds med at kunne bruge, og så er der en frygtelig masse, som man aldrig når at finde ud af, at man burde have brugt.

Men jeres kamera giver nogle dejlige skarpe billeder.

Mvh Egon.

Besvar