Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Vanda

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
sarah

Indlæg af sarah » 15/4/2007 kl. 19:11

Jette: Jeg haaber da meget at jeg kan holde mig tilbage med at tage meget paa indtil jeg faar et af de stoerre vaerelser inde paa kollegiet.
Tilbage til vandaen: Hvis der er flere af jer her inde der vil fortaelle om jeres forsoeg med at faa en vanda til at blomstre i stuen, saa synes jeg at I skulle traede frem og fortaelle Jeres hemligheder! Det er ikke fordi jeg ikke har tiltro i Dig, Egon, men umiddelbart virker det som om Du er ekspert paa omraadet eller bare er enormt talenteret paa vanda omraadet, saa jeg er ikke sikker paa om jeg kan holde med. Og jeg tror ikke jeg vil bruge en formue paa en vanda, samt en masse omtanke og tid, hvis det saa bare mislykkes.

Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Indlæg af Jette Rybak » 15/4/2007 kl. 20:38

Jeg kunne forestille mig, at luftfugtigheden er høj hos Egon = større succes med ex. Vanda.
Hos mig er den 6% højere mellem orkidéerne i udestuen end i resten af huset, og så holder Vandaerne godt 6 måneder, og de blomstrer i hvert fald ikke igen.
Det er jo en smuk plante, så derfor sætter jeg min lid til det foreløbigt godt forløbne forsøg med Vanda-rødderne i en potte med EpiWeb. Det er i hvert fald første gang, jeg har oplevet 2 nye blade vokse ud til normalstørrelse.

sarah

Indlæg af sarah » 15/4/2007 kl. 20:55

Hvad betegner I som vaerende hoej luftfugtighed? Naar jeg holder doere og vinduer lukket, kan jeg faa den op paa 40%, men mest ligger den omkring de 30%. Er det ikke noget med 60% som en vanda skal have?

Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Indlæg af Jette Rybak » 15/4/2007 kl. 21:12

30? Også når det ikke er frost og dermed tørt udenfor?
Dappede lige ned i stuen og tjekkede: 47, og det er meget normalt for årstiden/vejret. Dvs. den formentlig er 53 mellem orkidéerne (skyldes mange planter, fugtbakker og som regel en balje vand på gulvet).

Vor indendørs luftfugtighed følger nok den udendørs, når vi ikke ændrer på indstillingen til genwex-anlægget. Det står p.t. til 20 gr. og varmer ikke luftindtaget op endnu. Dvs. de 47% = udendørsprocenten p.t.

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 15/4/2007 kl. 21:17

Sarah skrev:Hvad betegner I som vaerende hoej luftfugtighed? Naar jeg holder doere og vinduer lukket, kan jeg faa den op paa 40%, men mest ligger den omkring de 30%. Er det ikke noget med 60% som en vanda skal have?
Ved høj fugtighed er vi oppe på omkring 80%,
det skal være så brillerne dugger. så trives Vanda fint i frithængende tilstand.
Mvh
Lars

Heidi
Geografisk sted: Norge

Indlæg af Heidi » 15/4/2007 kl. 22:15

Det er mulig å få til blomstring i vanlig stuekultur, selv om det selvsagt ikke er optimale forhold for en Vanda.
Jeg har faktisk en som blomstrer i min stue nå, bilde i en annen tråd, men jeg har også flere som ikke blomstrer...
Vanda trenger masse lys, vann og gjødning. Det sies at den trives best med røttene hengende fritt. Mine synes å trives på toppen av en glassvase med vann og leca i bunnen. Så får jeg jo opp fuktigheten. Jeg bader dem hver morgen 20-30min (kortere vinterstid) og gir dem gjødning annenhver dag. Egentlig er dette dobbelt så ofte som jeg har fått anbefalt, men det ser jo ut til å gå bra.
Mine Vandaer står i sydvestvendt vindu, får også direkte sol :oops:
Ellers trives de med god luftsirkulasjon, men en vifte i stuen har jeg ikke så lyst på, men det er vel på det punktet mine Vandaer mangler noe..
Men det er altså mulig uten at kondensen renner nedover brillglassene.
Vennlig hilsen Heidi.

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 16/4/2007 kl. 10:03

Allerførst, så kommer der jævnligt medlemmer af Jydsk Orchide Klub med både Vanda, Ascocenda og lignende i blomst til møderne, og flere af dem har ikke specielle "væksthuse", så det var ikke bare mig, der før udestuetiden kunne få dem i blomst. Men, jeg må da sige, at jeg ikke regnede med, at din luftfugtighed var så lav. Min har ligget på det dobbelte i stuen, og gør det stadig, Så det kan da godt være, at du skal spare pengene til du har fået en anden boligform.

Mvh Egon.

sarah

Indlæg af sarah » 17/4/2007 kl. 13:48

Hm, nu er jeg altsaa lidt forbavset. Enten har jeg koebt en ualmindelig daarlig vejrstation der viser den forkerte luftfugtighed eller ogsaa har vi vaerelse nogle enormt toerstige vaegge. Jeg sproejter virkelig tit og jeg kan bare ikke faa det hoejer oppe. Jeg har dog kun haft maalt i nogle faa uger og der har konstant vaeret solskin og ingen regn. Den ene dag, da jeg kom hjem efter paaske og det havde regnet udenfor, da var luftfugtigheden ogsaa op paa 50%. Men jeg har lige koebt en lille stuebroen der siges at bidrage til hoejere luftfugtiged. Saa jeg afproever det hele, foer jeg snubler over en vande i foetex, som jeg saa under ingen omstaendigheder ville kunne lade vaere med at koebe...
Tak for dengang.

Brugeravatar
Desi78
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Desi78 » 17/4/2007 kl. 20:15

Alle Vanda er uden jord ikke???

Så luftfugtighed må være ret vigtig for dem. Hvad er den bedste luftfugtighed for dem???

Desi

Besvar