Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Angreacum bosseri

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
niller-find
Geografisk sted: Odense

Angreacum bosseri

Indlæg af niller-find » 16/4/2007 kl. 19:23

Hej
Jeg har købt, hvad jeg troede var en Angreacum bosseri, eller det er det også, men nogle kilder påpeger at dette navn blot er et synonym for Angreacum sesq, men det lader til at der generelt er delte meninger.
Er der nogen der er i stand til at præcisere, hvad denne plante er for en? Og så, hvordan den skal dyrkes?

Brugeravatar
paphjoint
Geografisk sted: Frankrig - Nordøst for Paris

Indlæg af paphjoint » 16/4/2007 kl. 22:31

Angraecum sesquipedale var bosserii skulle vist være en lidt mindre varietet af den normale sesquipedale - men den er ikke beskrevet i den bog jeg har her.
Index less

niller-find

Indlæg af niller-find » 17/4/2007 kl. 20:41

Tak skal du have.

Skal den plejes som sesquipedale'n? Og er den lige så sart mht. omplantning som førnævnte?

Brugeravatar
paphjoint
Geografisk sted: Frankrig - Nordøst for Paris

Indlæg af paphjoint » 17/4/2007 kl. 20:45

Jeg dyrker den paa samme maade - det er rigtigt det med ompotningen og saa skal den heller ikke overvandes specielt om vinteren
Index less

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 20/4/2007 kl. 08:41

Jeg tror også den har mere gullig-grønne blomster. Så en på en udstilling en gang, men vi passer også vores på samme måde som sesquipedale...

Om noget er en varitet, underart eller en selvstændig art er et frygtelig rod, s behold den som Angraecum bosseri, så ved vi hvad du mener. Men tror man på at den er en varitet så er navnet Angraecum sesquipedale var. angustifolium.

Vores er bare en lille frøplante, så det bliver spændende at se hvordan den viser sig at se ud. Mon ikke vi alle har planter fra samme frøhold? Mener min er fra Roellke, som måske har solgt den videre til andre sælgere, eller selv købt den fra andre. Det er helt sikkert en af de arter som lige nu er til at finde, men så så nok graduelt vil forsvinde fra markedet indtil nogle igen laver den, hvilket kan tage mange år...
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Huwendick
Geografisk sted: København S.

Indlæg af Huwendick » 20/4/2007 kl. 09:59

Hej Karen...Nej jeg er ikke medlem af SOK? En klub på Sjælland måske?Så jeg må nok vente til du får tid til at lede efter den :) Jeg ved ikke med sikkerhed om den stammer derfra, men ifølge ham der havde "butikken" så var de fleste planter fra området omkring bjerget Kinabalu i Sabah på Borneo! Det var åbenbart alle indsamlede orkideer fra området, jeg har lidt flere billeder jeg kan lægge op lidt senere, hvor man kan se "butikken". Denne plante skulle han have 4 kr. for!!!!!!!!
Men jeg købte ikke nogen, da det jo er dybt ulovligt at udføre dem uden papirer m.m. Så jeg skulle ikke nyde noget af en tur igennem det lokale retssystem 8)

Huwendick
Geografisk sted: København S.

Indlæg af Huwendick » 20/4/2007 kl. 10:01

Hov det landede det forkerte sted, beklager meget :?

niller-find

Indlæg af niller-find » 20/4/2007 kl. 15:46

Huwendick:
helt i orden :wink:

Karen:
Jo, min er da også en en frøplante, bare 12 små blade.
Jeg tror i øvrigt at vores er, enten fra samme forældre eller måske ligefrem kloner :twisted: :D
Og ja det med underarter, varanter etc. er noget rod. Det var nu også mere for at finde ud af hvordan den skal plejes. Også fordi min snart får brug for en omplantning, og så skal den jo have plads til nogle års vækst.

tusind tak :D

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 20/4/2007 kl. 16:10

Plads er ikke nødvendigvis det vigtigste, men sørg for at bruge grove bark stykker af en god kvalitet, som holder længe, og så selvfølgelig plads.

niller-find

Indlæg af niller-find » 20/4/2007 kl. 20:17

Tak.
Men hov! Nu kom en tanke lige til mig. Vil denne plante bryde sig om Epiweb? Dette burde den jo kunne gro i længe. :?

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 20/4/2007 kl. 20:37

Det er ærlig talt ikke en plante som det umiddelbart ville slå mig var oplagt til at eksperimentere med, men det kunne meget vel være en god ide.

niller-find

Indlæg af niller-find » 20/4/2007 kl. 21:45

Åhh ja, det er jo det.
Den kommer da bare i alm kompost.
Tak for respons.

Besvar