Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

epidendrum pseudoepidendrum

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
lasse1987
Geografisk sted: Odense

Indlæg af lasse1987 » 18/4/2007 kl. 17:37

hey alle sammen, nogen der har erfaringer med denne her? har læst at den er koldt til vartmt groende og at den ikke behøver så meget lys, er dette rigitgt? og er der ellers nogen der har nogle fif til dyrkning af den?
venlig hilsen Lasse

Svea Hertz
Geografisk sted: Gentofte
Kontakt:

Indlæg af Svea Hertz » 18/4/2007 kl. 19:32

Hej Lasse
Ikke at jeg har den fjerneste viden om ovenstående blomst, men nysgerrig er jeg, så jeg fandt et billede på nettet af den, og den er meget smuk. Hvordan den passes ved jeg ikke.

Bedste hilsner
Svea

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 18/4/2007 kl. 23:47

Hej Lasse.

Jeg havde en indtil for 5 år siden, hvor den vist gik til p.g.a. svamp eller bakterieinfektion. Den blev 1 meter høj, og så havde den den lille finurlighed, at hvis man lod de gamle "visne" blomsterstilke blive siddende, så satte den en forgrening ud hvert år, så den fortsatte blomstringen på de gamle skud/blomsterstilke.
Det er en meget holdbar blomst, ca. 2 måneder, og så har den jo en utrolig farvesammensætning, så den minder om en "fantasi-plastikblomst", uden det er negativt ment. Min stod i en grov barkblanding i et østvendt vindue, hvor temperaturen om vinteren kom ned omkring de 5°C, og om sommeren klarede den fint de 25-30°C uden diverse skyggegardiner, så er de alle lige temperaturtolerente, så skulle den ikke være svær.
Jeg fandt lige et gammelt billede af den, som jeg har scannet ind, og måske kan man godt de, at den har sat en forgrening på den øverste blomsterstilk. Nå, systemet vil ikke uploade billedet lige nu, så måske sætter jeg det ind senere.

Mvh
Egon.

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 19/4/2007 kl. 00:44

Så lykkedes det.

Mvh Egon
Vedhæftede filer
Epidendrum pseudepidendrum.jpg
Epidendrum pseudepidendrum.jpg (30.65 KiB) Vist 4992 gange

lasse1987

Indlæg af lasse1987 » 19/4/2007 kl. 10:37

mange tak for svaret egon, så jeg tror faktisk den står fint der hvor den står nu;) og der er blomster på vej så det bliver jo spændende at se:D ja det er en flot sammensætning af farver:D
venlig hilsen Lasse

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 19/4/2007 kl. 18:27

lasse1987 skrev:mange tak for svaret egon, så jeg tror faktisk den står fint der hvor den står nu;) og der er blomster på vej så det bliver jo spændende at se:D ja det er en flot sammensætning af farver:D
Hej Lasse
Epidr. pseudpdr. kan tåle en del lys, især de nye skud indikerer hvorvidt planten får lys nok, eller måske for meget.
Som planten ser ud nu, har den fået det lys som er passende.
De nye skud bliver dog mere og mere grønne med alderen, men hvis bladene bliver lys grønne får den helt sikkert for lidt lys.
Planten hviler normalt fra sidst på sommeren til vinter eller tidligt forår,
Du er ikke i tvivl, da al vækst stopper når planten vil have hvile.
I øvrigt kommer der ind imellem variationer i planterne.
Jeg lægger lige et par stykker ind under "Vis os dine planter"
Det er helt sikkert ikke en "albiflavum" du har fået, men måske den mørk orange, hvis du er heldig. Standard udgaven kan man jo altid få fat i.
Mvh
Lars

lasse1987

Indlæg af lasse1987 » 19/4/2007 kl. 20:41

ok mange tak lars, er lige lidt i tvivl når folk snakker og skriver om hvileperioder, ved denne her må det jo nok helt klart gælde en periode uden vand ikk? og ikke noget med lavere temp? jeg har forresten en epiphronitis veitchii skal den også have en hvileperiode? men ellers mange tak, jeg ligger lige et billede ind af den fra dig når den blomstre, så kan du lige bestemme hvilken det er:P så har du også lidt at lave til den tid. tror også at den står fint der hvor den står nu så, masser af lys:D
venlig hilsen Lasse

Besvar