Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Hvem ved noget om slægten Disa?

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Tranlampe
Geografisk sted: Kastager, Lolland
Kontakt:

Hvem ved noget om slægten Disa?

Indlæg af Tranlampe » 29/4/2007 kl. 23:00

Lars fra Orkidecenter Falster hævder, at der findes en Disa-ekspert her i forummet. Har vedkommende lyst til at afsløre sig selv og fortælle mig lidt om slægten og dens karakteristika & vækstbetingelser? Det eneste, jeg ved, er, at det er jordorkideer, og at blomsterne er meget farvestrålende.
Mvh. Camilla Hæstrup

Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af LarsB » 29/4/2007 kl. 23:55

På min arbejdsplads havde vi på et tidspunkt en stående joke: Hvis du havde hørt om det, var du experten. (Det går nogen gange meget stærkt i EDB branchen.)

Okay, jeg har dyrket Disa i lidt over 10 år, så det er nok mig, Lars tænker på.

Disa har et, efter min mening ufortjent, ry for at være meget svære at dyrke. Det, der er i det, er, at de kræver helt andre forhold, end de orkideer, vi er vant til at dyrke, og det er ikke hekt så tilgivende som de fleste andre. Kort fortalt vil de være våde konstant, de vil have rent vand og de kan ikke lide, når temperaturen kommer over 30 grader. Hvis ikke klokken var blevet så mange, kunne jeg godt skrive en del mere, men det må blive på et andet tidspunkt. Du er meget velkommen til at spørge. Jeg har vist ikke skrevet så meget om Disa her, men der er vist et billede eller to.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 30/4/2007 kl. 10:50

Hej Camilla,

Det vr et meget hurtigt svar i går aftes, så her er lidt mere. Som sagt skal de have det meget vådt, så det stiller nogle krav til komposten. Nogle durker dem i granitgrus. Det har den fordel, at man ikke behøver at være bekymret for, om komposten er nedbrudt, men jeg har aldrig selv haft succes med denne metode. Der skla vandes hele tiden, så metoden er egentlig kun velegnet, hvis man har sine Disa stående i et bassin med cirkulerende vand. Jeg durker i tørret eller frisk sphagnum mos. Den tørrede, f.eks. New Zealand Sphagnum, bryder ned relativt langsomt, men jeg kontrollere jævnligt tilstanden og planter om ved den mindste mistanke om begyndende nedbrydning. Efterhånden er alle mine Disa på vej over i levende sphagnum.

Man kan også dyrke i almindelig brun sphagnum, men så skal det helst være ret knoldet og der skal nok også iblandes noget perlit eller lignene, for at give luft. Ulempen er, at det bruder meget hurtigt ned, og hvis man ikke får plantet om i tide, så dør rødderne og dermed planten. Påregn at plante om en gang om året.

Mine planter kommer på sommerophold i mit gamle og meget utætte drivhus- Jeg vedhæfter et billede fra sidste sommer.

Billede

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Meginschild
Geografisk sted: Århus - eller tæt på ihvertfald

Indlæg af Meginschild » 30/4/2007 kl. 16:24

ej hvor ser det flot ud! Jeg vil også have et drivhus igen *piv*

:wink:
Use the Megin of the World

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 30/4/2007 kl. 16:31

De kan faktisk godt dyrkes i en vindueskarm.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Meginschild
Geografisk sted: Århus - eller tæt på ihvertfald

Indlæg af Meginschild » 30/4/2007 kl. 16:33

jeg er vidst ved at løbe tør for vindueskarm.... :s
Use the Megin of the World

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 30/4/2007 kl. 17:51

Hvor ser det bare godt, måske man skulle droppe de tropiske orkideer, skrue ned for varme og bordene burde let kunne tætnes, fyldes med vand og et eller andet sted er der helt sikkert en akvarie pumpe :)

Nej jeg tror bare jeg vil nyde dem på afstand, eller måske se dem igen ved lejlighed.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Tranlampe
Geografisk sted: Kastager, Lolland
Kontakt:

Indlæg af Tranlampe » 30/4/2007 kl. 19:36

LarsB skrev:Mine planter kommer på sommerophold i mit gamle og meget utætte drivhus- Jeg vedhæfter et billede fra sidste sommer.
For syv sytten, hvor er de flotte.

For godt et halvt år siden købte jeg hos Lars en Phragmipedium don wimber 4N x dick clements Hybride Zuld (det hedder den altså), og den skal også helst stå fugtigt, men er dog plantet i almindelig pinjebark, så vidt jeg kan se. Indtil videre har den overlevet min omsorg i fin stil og har endda belønnet mig med et nyt skud, så hvis jeg kan blive ved at holde liv i den, kan det være, at jeg med tiden kan avancere til Disa.

Er Disa en løvfældende slægt, og skal de have en hvile- eller dvaleperiode om vinteren? Hvor er deres naturlige levested? Hvad mener du med, at de vil have rent vand? Er det regnvand eller "kommunevand"? Dufter de?

Mvh. Spørge Jørgen

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 30/4/2007 kl. 20:08

Phragminpedium skal være fugtige, Disa skal være våde. Du kan vitterlig ikke sammenligne med de orkideer, vi normalt dyrker. Her er tale om planter, der på deres naturlige voksesteder i det sydlige Afrika gror langs med bjergbække med koldt, rindene vand, som de står med fødderne dyppet ned i. Efterhånden som min samling voksede, lavede jeg et bassin nede i drivhuset, hvor jeg satte en lille pumpe til at cirkulere vandet, simplehen fordi jeg ikke orkede at vande så mange potter mange gange om ugen. Så det handler ikke om at avancere, men om at forstå, at våd vitterlig betyder våd. :D

Med rent vand mener jeg regnvand. De bjergbække, de får deres vand fra i naturen er meget nærringsfattigt. Derfor er gødning af Disa heller ikke den sædvanlige halv styrke af det foreskrevne. Da jeg efter mange år vovede mig ud i at gøde overhovet, var of er det i meget svage koncentrationer.

Disa hviler sig om vinteren hos mig, alene pga. det manglede lys og den lave temperatur. Jeg tror de har godt af en hvileperiode, selvom jeg ikke ved, hvormeget de egentlig hviler sig i naturen. Jeg tror, de bare vokser lidt langsomere i naturen. Det gamle skud visner langsomt ned og nye skud kommer frem. De fleste sætter en del sideskud, som over nogle år kan udvikle sig til nye, blomsterdygtige planter.

Nej, jeg er ikke stødt på en duftende Disa.

De har en egenskab mere, som gør dem ekstra sjove: Man kan frøformere Disa på sphagnum. Man kan simplethen lege den lille hybridisør hjemme i vindueskarmen, uden at tænke på sterilbænk, flasker og substrat. Det er ret sjovt, hvis man får styr på det.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 30/4/2007 kl. 22:51

Har du nogen ide om, hvad cirkulationen i vandet skal gøre godt for? Er det for at ilte vandet, eller hvad?

Mvh Egon.

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 1/5/2007 kl. 00:08

Nej, jeg har ikke nogen videnskabelig forklaring. Jeg gør det, dels fordi at jeg har læst hvordan andre gør, dels fordi det er sådan, de gror i naturen. Derudover tror jeg personligt, at iltningen er godt for dem, og så får man ikke en grøn suppe i bunden af bassinet. Mine kødædere bliver ikke forkælet på den måde. De står i grøn algesuppe. :D

Jeg genbruger ofte den sphagnum, Disaerne er 'vokset ud af'. En frøplate spirede op hos en af de kødædene og klarede sig fint i det grønne vand. Den havde det lidt sværere med at stå i fuld sol, men den overlevede og blomstrede.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 2/5/2007 kl. 09:51

Det må have set flot ud, hvis du samtidig med din blomstrende Disa havde Sarracenia i blomst med sine ofte mørkepurpur blomster, men det er jo unægtelig svært at gøde en Disa sammen med kødædende planter. Så, måske kunne det være gødningsmængden, som betinger vandcirkulation, for at Disaens rodnet kan klare mosten. Men en spændende orkide, det er Disa i hvert fald. Jeg forsøgte med en flaske med tre frøplanter i, men jeg så dem ikke, efter de kom ud. De blev sat i levende sphagnum, men uden vandcirkulation, så min lille gødningsteori holder nok ikke vand.

Mvh Egon.

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 2/5/2007 kl. 10:03

Disa får ikke ret meget gødning, så Sarraceniaerne ville måske kunne klare det. De er ikke de sarteste kødædere. Jeg har dog ikke prøvet. (Pladsmangler. Der er for mange Disa.)

Det der med at tage dem ud af flasker, har jeg også problemer med. For det første har de ofte haft en hård tur med posten. Hvis de er i rimelig stand og man ret faktisk får dem til at overleve udtagningen, så skal de venne sig til, at sommer og vinter er byttet om. Det har de ofte svært ved. Jeg har haft et ret voldsomt spild af flaskebørn fra Sydafrika. Den sidste sending blev godtnok sendt fra England, men Postvæsnet besluttede at lade pakken ligge i en uge, midt om sommere. Planterne var blancherede, da de nåede frem til mig.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 2/5/2007 kl. 10:16

Så skal man købe Disa, så bør man købe planter i god drift, som er dyrket på den nordlige halvkugle, så er overlevelsesmulighederne åbenbart størst. Men, hvor finder man lige en orkidegartner, som kan dyrke dem til salg? Måske skulle jeg bruge et par timer på at lede på nettet en af dagene. Og så er det næste problem, fragten, som jeg også har stiftet bekendskab med gennem KJ-orchids importer, når kasserne bliver sat udenfor i Paris et par dage, hvor folk falder døde om som fluer p.g.a. varmen. De fleste orkideer lignede kogt salat.

Mvh Egon.

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 2/5/2007 kl. 10:42

Det er ikke nemt at finde nogen kommercielle gartnerier, der har Disa. Jeg har fundet et par stykker på nettet, der har enkelte, men det er dyrt og der er stadig fragtproblemet. Jan kan muligvis tage nogen hjem fra England, men det er igen afhængig af, hvad der bliver udbudt lige den dag. Nogle af de Tyske gartnere har indimellem enkelte Disa. Man kunne købe en enkelt Disa-hybrid på Sofiero sidste år, hos en af de Tyske gartnere. Ellers er der kun private dyrkere tilbage. Jeg sætter sikkert nogle til salg senere på sæsonen, men jeg jeg sender helst ikke store planter, og hvis jeg gør, er det på købers risiko. De skal sendes på en sådan måde, at de ikke tørre ud, dvs. i fugtig mos, og det koster, for det er tungt. Derfor helst kun små planter med posten.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Besvar