Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Ludisia discolor

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Tranlampe
Geografisk sted: Kastager, Lolland
Kontakt:

Ludisia discolor

Indlæg af Tranlampe » 27/7/2006 kl. 11:28

Jeg har for nylig fået en aflægger af ovennævnte orkide, men jeg er meget i tvivl om, hvilket medium den skal plantes i. I min orkidebog ('Orkideer du selv kan dyrke') står der om den, at den er terrestrisk og skal stå i humusrig pottemuld. Hende, jeg fik aflæggeren af, har dog sin plante stående i almindelig orkidekompost, og på forskellige hjemmesider kan jeg se, at det er hun bestemt ikke ene om.

Jeg vil meget gerne have den smukke plante med de fascinerende blade til at lykkes & trives, så hvad anbefaler I herinde? Jeg kan forstå, at det er en ret almindelig orkide, så jeg håber på mange - helst gode! - erfaringer.

Mvh. Camilla Hæstrup

Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Indlæg af Jette Rybak » 27/7/2006 kl. 12:30

Indlægget skulle vel retteligt have været under "Arter"?
Har haft sådan en sag engang, den stod i almindelig humusrig pottejord, og den voksede og blomstrede som ind i h....... Den dyrkes med fordel i en pande (flad og bred skål). Jeg smed den faktisk på kompostbunken til sidst efter at have forsynet hele vejen med stiklinger. Havde også nogle stiklinger i et lille glas vand, og de voksede også. Tror, det er en meget taknemmelig og let plante.

Brugeravatar
Mads
Moderator
Geografisk sted: Århus C

Jeg har flyttet disse to indlæg

Indlæg af Mads » 27/7/2006 kl. 12:41

Hej Camilla,

Jeg har flyttet dine indlæg til "arter" da Jette har ret.

En blanding af bark og pottejord i en veldrænet potte - så vokser den som ukrudt. Den er for længst vokset fra mig - jeg havde ikke plads. Nåede dog at tage nogle billeder da den kun var en lille afstikker...

http://www.orchidaceae.net/?page=Ludisia+discolor

Bedste hilsener,

Mads

Tranlampe
Geografisk sted: Kastager, Lolland
Kontakt:

Indlæg af Tranlampe » 27/7/2006 kl. 12:46

Jeg undskylder fejlplaceringen af indlægget.

Det lyder betryggende, at planten er let at få til at trives. Jeg tror, jeg vil forsøge mig med en blanding af bark og pottemuld og så sætte mig til at vente på nogle af de flotte blomster, som man kan se på dine billeder, Mads.

Tusind tak for hjælpen begge to

Mvh. Camilla Hæstrup.

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 27/7/2006 kl. 13:20

Det er virkelig en gro kraftig plante, som dog også kan blive ret ranglet. Men det er let at råde bod på, man tager bare de stængler som er længst ude over potte kanten og stikke dem ned i jorden, så laver den selv rødder igen og vokser videre.

Utrolig sart overfor for meget lys, og den første sneglene spiser. Så jeg dyrke den som en slags indikator plante for hvornår snegle jagten igen skal sættes ind, og så tager den jo ikke plads fra de andre orkideer som slet ikke ville trives i det mørke den står i :)
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Liselotte

Indlæg af Liselotte » 30/7/2006 kl. 15:41

Jeg har den samme orkide, men den blomstrede kun det første år jeg havde den. Der efter har den sat masser af nye blade/skud men ingen nye blomster.
Kan det være fordi den skal plantes om i en bredere potte?

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 31/7/2006 kl. 14:28

En bredere potte ville være godt, om det er derfor den ikke blomstrer er jeg ikke helt sikker på men det er en mulighed. Den skulle gerne blomstre omkring jule tid, sådan plus minus :) Prøv om du kan finde en lidt flad potte, dens rødder går ikke så langt ned and så står jorden i bunden af potten bare og er konstant våd og sur. Jeg bruger selv flade dekorations potter som jeg så laver ekstra huller i. Eller brug en stor potte om kom extra dræn i bunden.

Signe
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Signe » 13/8/2006 kl. 18:28

Hvis nu mine katte har spist bladene, kan juleorkideen så stadig overleve og blomstre? Vokser bladene ud igen?

De sørgelige rester står hjemme ved min mor nu, ved ikke om vi bare skal smide dem ud. :(
Mvh Signe

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 13/8/2006 kl. 22:58

Planten kan lave sideskud, og dem skulle der være en ret god chance for at den laver også selvom katten har gnavet alle bladene væk. Men måske den kan lave et enkelt blad fra toppen, men ellers er der ikke meget håber far at bladene gror ud igen på de gamle skud, men fjern dem ikke, de indeholder vigtig energi til at lave nye skud.

Signe
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Signe » 14/8/2006 kl. 08:14

Tusind tak, så får den lov at blive. :)
Mvh Signe

Tumle

Afblomstring

Indlæg af Tumle » 25/2/2013 kl. 11:14

Jeg vil høre om i har et godt råd. Nu har min orkide (ludisia discolor) blomstret og blomsterne er ved at være tørre alle sammen, skal jeg bare klippe dem af eller hvad gør jeg for at gøre det rigtige for orkideen.

På forhånd tak

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 25/2/2013 kl. 11:39

Hej Tumle
Først velkommen til :)
Ja du kan roligt klippe de visne blomstergrene af nede ved selve stammen det plejer jeg at gøre :)

Tumle

Indlæg af Tumle » 25/2/2013 kl. 11:57

Tak, men skal det være helt nede ved bladene eller ved den knold der er på stilken lidt over bladene.

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 25/2/2013 kl. 13:42

Det er lidt svært at sige men prøv at se dette link der hvor blomster stilken begynder der klipper du :) du kan jo også se hvor langt den er vissent .
http://forum.orkideer.dk/viewtopic.php? ... a+discolor

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 25/2/2013 kl. 15:41

Jeg lader altid blomsterskaftet visne helt ned før jeg klipper, og så giver det lidt sig selv hvor der skal klippes --> Du tager kun det der er tørt, og ikke noget der er friskt :)
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Besvar