Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Epidendrum arbuscula (?)

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Epidendrum arbuscula (?)

Indlæg af Jette Rybak » 19/5/2007 kl. 23:47

Det er, hvad jeg kan tyde på skiltet. Købte en interessant "pind" på planteauktionen i Lyngby, men den trives ikke rigtigt.
Et blad er blevet gult, og de få andre ser heller ikke superfriske ud.
Den står i et eller andet ubestemmeligt mos-trådagtigt, som egentlig lugter en smule jordslået.
Som det ses, er der et pænt nyt skud på vej.
Nogle forslag til øget trivsel?
Vedhæftede filer
1.jpg
1.jpg (38.95 KiB) Vist 10375 gange
2.jpg
2.jpg (17.57 KiB) Vist 10375 gange
3.jpg
3.jpg (17.05 KiB) Vist 10375 gange

Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af LarsB » 20/5/2007 kl. 00:15

Jeg kender ikke den pågældende art, men den kommer fra mellemamerica, så den skal nok dyrkes tempereret til varmt. Når man ser på væksten, er der noget der tyder på, at den normalt vil gro op ad et træ eller lignene. Måske kan du have held med at give den noget at kravle opad.

Jeg ville ikke være så bekymret over et gullt blad. Planten har lige skiftet opholdssetd og reagere på det. Det er ret normalt.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Jette Rybak

Indlæg af Jette Rybak » 20/5/2007 kl. 00:40

Hvad der ikke fremgår af billederne (havde ellers bestilt 1 stk. ovenfra) er, at de andre blade også har fået lidt gult. Et par "transportskader" havde jeg sådan set ventet, men nu er jeg en smule nervøs for, at den agter at visne alle bladene.
Skulle jeg forsøge at plante den om? Og i givet fald i hvad? Den kan da godt få en pind at læne sig til, men den virker ellers stiv nok.
Med mindre, det er en meget sart Epidendrum, så skulle forholdene i udestuen være OK.
Den kostede ikke alverden, så jeg vil ikke holde den store begravelse, hvis uheldet skulle være ude, men jeg synes, det er en interessant sag, som jeg meget gerne ville holde liv i.

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 20/5/2007 kl. 10:55

Slog den lige op og hvor er den smuk! Kommer fra den sydlige del af Mexico. Det lignerne blomstermæssigt lidt Epi mormoratum. Jeg prøver senere at slå den op, men er ikke sikker på at den er i min gl mexico bog. Men jeg tror faktisk at jeg ville potte den om, evt give den et stykke bark at vokse opad.

Laver den rødder op ad plante stamme?
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 20/5/2007 kl. 11:02

Fandt lige lidt om den:
Description
Epífita plant, rare times litofítica or rupícula. A rare species is considered. It reaches the 2 ms of height. Sometimes it presents/displays accidental secondary roots, that emerge from the nodules in the stems and have up to 1 cm of diameter. It has leaves of up to 16 cm in length by 2 to 5 cm wide. The color of its flowers goes of red oxide until the pale greenish yellow. Its column has of 7 to 12 mm in length

Distribution
It is distributed by Mexico, Guatemala, El Salvador and Honduras, and concretely in our country by the departments of Guatemala, Chimaltenango, Huehuetenango, Quetzaltenango, Sacatepéquez, San Marcos, Sololá and Suchitepéquez, from the 1.500 to the 3.000 m.s.n.m. It inhabits in forests or opened fields, of cold and humid climate.
Kilde:http://www.arboretum.ufm.edu/plantas/fa ... rchidaceae
Oversat af babelfish fra spansk til engelsk

Jette Rybak

Indlæg af Jette Rybak » 20/5/2007 kl. 17:23

Ingen rødder op ad stammen, men ansats til et par små tykke sådanne på de gamle "sideskud".
Tak for inseratet - 2 m!, så skal den vist have et nyt hjem inden da.
Jeg er lidt på Herrens mark her; skal jeg plante den om i bark-mix og så sætte et stort stykke bark i potten, den kan læne sig på?

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 20/5/2007 kl. 19:16

Jeg ville nok potte om, netop som du skriver... selvfølgelig kan det være den bare skla have tid til at falde til, men hvis gromediet lugter og ser skidt ud, så skal man heller ikke vente for længe.

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 20/5/2007 kl. 21:59

Jette Rybak skrev:Ingen rødder op ad stammen, men ansats til et par små tykke sådanne på de gamle "sideskud".
Tak for inseratet - 2 m!, så skal den vist have et nyt hjem inden da.
Jeg er lidt på Herrens mark her; skal jeg plante den om i bark-mix og så sætte et stort stykke bark i potten, den kan læne sig på?
Jeg har rigtig fine resultater med flere forskellige Epidendrum i Epiweb, so måske en kombination af EW i potten + bark at vokse op ad
Mvh
Lars

Jette Rybak

Indlæg af Jette Rybak » 21/5/2007 kl. 00:08

EW har jeg da, skal jeg bare save en æble/pære/blomme/hassel/pile/linde-gren af, stikke ned i potten og så binde "pinden" løseligt fast?
Tror altså, at jeg nok skal guides lidt kraftigt her...

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 21/5/2007 kl. 18:15

Du har ikke et rigtigt stykke korkbark? På planteskole kan man købe kokos beklædte stænger, hvilket måske også kunne være et alternativ. De nævnte træsorter vil nestukket i en potte alle rådne. Og løseligt nestukket dur heller ikke, støtten skal stå godt fast, en kokos beklædt stand kan evt fæstnes i bunden med strips (det har Tom før arrangeret for mig som støtte til vanilje planter).

Jette Rybak

Indlæg af Jette Rybak » 21/5/2007 kl. 21:59

Er godt klar over råd-faren, så jeg ville montere den på siden af potten, men nu skipper jeg den idé.

Hvis planten ellers lever så længe, så kommer jeg helt tilfældigt til at tage den med i bilen, næste gang jeg brænder lidt diesel af ned til min yndlingsforhandler - mon ikke jeg kan charme mig til en omplantning af en eller anden art?

Jette Rybak

Indlæg af Jette Rybak » 3/6/2007 kl. 23:52

Så var "pinden" til plantedoktoren i dag og blev, som det ses, plantet om og fik et stykke træ at læne sig på. De små mos-klatter er sat ind ved rødder på vej.
I øvrigt sad den i gammelt, surt-lugtende GreenMix, men havde forbavsende fine rødder.
Vedhæftede filer
a-web.jpg
a-web.jpg (28.62 KiB) Vist 10160 gange

lasse1987
Geografisk sted: Odense

Indlæg af lasse1987 » 4/6/2007 kl. 11:07

jamen det ser skam rigtig fint ud;)
venlig hilsen Lasse

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 4/6/2007 kl. 21:49

Det ser ud til at være blevet gjort efter alle kunstens regler, godt at der er rødder på vej op ad stammen og at dem i potten var pænere end forventet.

Jette Rybak

Indlæg af Jette Rybak » 4/6/2007 kl. 22:53

Ja, den er blevet helt fin at se på. Og bare sådan mellem os: jeg er sikker på, at plantedoktoren har prøvet det et par gange eller 3 før - det var smut-smut-smut, og så sad den der. Hvis jeg selv skulle have mokket med det, havde det nok strakt sig over nogle timer.

Besvar