Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Søger navn til disse phal. hybrider

Skriv her, hvis du har en hybrid du gerne vil vide mere om. Skriv også her hvis du har en hybrid du vil gerne vil have identificeret.
Besvar
Brugeravatar
Lluise

Søger navn til disse phal. hybrider

Indlæg af Lluise » 24/8/2009 kl. 20:59

Hej,

Jeg købte disse to flotte phal. hybrider i dag, den lilla prikkede kan jeg slet ikke finde navn på, eller nogen der ligner da jeg googlede phal. hybrider.

Den hvide er jeg (næsten) sikker på er, en "Happy Girl", den er godt nok ikke så stor (i blomsten), som jeg synes de plejer at være.

Eller er jeg helt gal på den med mit gæt?

Håber at I kan hjælpe :)

Mvh. Louise
Vedhæftede filer
phal hybr..JPG
phal hybr..JPG (15.44 KiB) Vist 9031 gange
Phalaenopsis hbr..JPG
Phalaenopsis hbr..JPG (30.63 KiB) Vist 9031 gange
phal. hybrid.JPG
phal. hybrid.JPG (25.85 KiB) Vist 9031 gange

Brugeravatar
Lluise

Indlæg af Lluise » 24/8/2009 kl. 21:00

Den hvide tæt på
Vedhæftede filer
phal. hybr..JPG
phal. hybr..JPG (13.99 KiB) Vist 9030 gange

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 24/8/2009 kl. 21:40

Hej Louise.

Jeg tror ikke, at du skal "spilde" tiden på at lede efter hybridnavne. Har planten ikke et medkøbt navn, så er det næppe en af de navngivne hybrider. For hver navngiven hybrid, så findes der måske 10 unavngivne, og mange af dem ligner hinanden til forveksling. Din kunne godt med lidt slørede briller :lol: ligne en Phal. 'Happy Girl', men, det er der så mange andre, der også kan. Din virker lidt mørkere end de blomster, der dukker frem, hvis du billed-Googler Phalaenopsis "Happy Girl", og klikker du i det sjette billede fra flickr.com i den foreslåede søgning ud af 68 hits, så får du som forventet denne hybrid, men, prøv så at trykke på den næste. Den ligner meget, men, har et helt andet navn.

Når en Phal-hybrid bliver navngivet, så bliver planten derefter meristemformeret, så alle planterne har de samme gener for de samme farver, størrelser og facon, og bliver derfor helt ens. Er din lidt mørkere på læben, så er det ikke den foreslåede. Du må hjertens gerne kikke på hybridbilleder, du skal bare ikke forvente, at du finder den rigtige. :wink:
Mvh Egon

Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Indlæg af Sus » 24/8/2009 kl. 21:46

:) Ja...for hver hybrid der findes findes der 100 der ligner...Jeg syns den plettede bandit du har fået hjem er skøn ligemget hvad den hedder elelr ikke hedder...og FIK jeg nu fristet dig til at prøve snasket fra falster (keiki pastaen)

Så vil jeg meget gerne bytte keiki med dig...den plettede er lige i skabet :wink:

Jeg har pt. Dendrobium Pink Surprice keki baby der bare venter på en efterfølger...Så på med pasta og send til Sus :roll: :P (jeg har 4 stk. jeg har pilelt af planten og 6 mere på vej så ryger der en i svinget er der stadig nok til både en bytter og mig selv)
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

Brugeravatar
Lluise

Indlæg af Lluise » 24/8/2009 kl. 21:57

Hej Egon,

Tusind tak for dit svar :D

Jeg tænkte nok at det var en større sag at finde navne til "supermarkedes" hybrider uden navne på. Men man kunne jo forsøge alligevel, jeg var nu mest interesseret i med hvilke andre hybrider eller arter den var krydset med (den lilla) :)

Men jeg er nu også tilfreds med, hvis min er en kopi af en "happy girl".

Forresten nu jeg har dig; så at du også gør lidt i kødædende planter, og ville høre om du nogensinde har haft held med "Venus fluefangeren"? (kan ikke lige huske det latinske navn.) De vil altså ikke holde mere end en sommer ved mig, læste at de skulle i dvale i vintermånederne, og at man kunne stille dem i et køleskab, men det var min mor ikke vild med, så det gav sig selv.

Det er jo en vældig praktisk plante, men er stoppet med at have dem, da de åbenbart ikke trivedes ved mig :(

Mvh. Louise

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 24/8/2009 kl. 22:26

Ja, lidt gør jeg da i de spændende planter, både udendørs og indenfor. :wink:

Dionaea muscipula, eller Venus Fluefanger kan du "overvintre" på mindst 3 forskellige måder. Jeg har haft en oppe i højmosedelen i min havedam siden slutningen af 90'erne, sidenhen er der kommet en mere til, som lever langt nede i sphagnummosset, så det eneste, jeg ser til den er blomsterstilken. Sådan har det været 3-4 år nu. I år har den dog ikke blomstret, så måske er den draget til de evige insektæder-jagtmarker.

Men, her i Århus er der så tilpas "varmt" om vinteren, at den kan overvintre udendørs, den skulle kunne klare ned til -7°C kortvarigt, men mine står i mosset, så det tager en del af frosten. Så, en nogenlunde frostsikret sted udendørs kan bruges.

Du kan tage planten op af potten, når bladene ud på efteråret er blevet sorte, og så opbevare den i køleskabet i en plastpose med lidt fugtet mos eller køkkenrulle ved.

Eller, du kan lade den fortsætte som grøn plante hele vinteren, hvis der er nogenlunde lyst og varmt, hvor den står. Jeg har to planter i udestuen, som har stået der i henholdsvis 1 og 2 år nu, uden en vinterpause. De kører bare videre.

Du mener ikke, de trives hos dig! :roll: Nu begår du vel ikke samme fejl, som jeg gjorde for 40 år siden. Jeg gav den små kødstykker fra svin og okse, det tåler de ikke. :oops: Ligeledes elskede jeg dengang at udløse dens fælder med en tændstik, men, de kan vist kun klappe sammen nogle gange, så fælderne blev hurtigt visnet væk af planten, da de alligevel ikke fungerede. Dengang holdt jeg dem også alt for tørt! I dag står de med vand i underskålen hele tiden, alt for store underskåle, så der kan være rigtigt meget vand deri.

Så, jeg synes da, at du skal prøve den igen. :wink:
Mvh Egon

Brugeravatar
Lluise

Indlæg af Lluise » 24/8/2009 kl. 22:38

hehe nej jeg er vegetar, så håndterer slet ikke kød :)

Men jeg gav den edderkopper, i håb om at den ville få "smag" for det, men det kunne den vist ikke li, for den "spiste" dem ikke, den klappede bare op igen efter noget tid, og edderkoppen lå der stadig frisk.

Dengang stod den i udestuen, men hen på efteråret begyndte den at blive slap og "bladene" faldt af, og så var det dét.

Jeg må indrømme at jeg også et par gange "udløst" fælden ved at sætte lillefingeren ind, og måske er nogle af de små "hår" i fælden så knækket
:(

Mine nåede desværre aldrig at få blomster.

De blev vandet med regnvand men nogle gange tørrede de ud.

Men det kunne da være at jeg skulle prøve igen, og så bare gå efter "ingen" overvintring, jeg lægger desværre heller ikke inde med sådan et mos paradis i baghaven, så den ville heller ikke kunne overleve udenfor.

Mvh. Louise

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 26/8/2009 kl. 12:53

Vi har venusfluefanger stående sammen med orkideerne. Vi købte en enkelt potter med mange små planter i, den har vi så priklet ud og sat i en klyne, denne klyne står så i et fad med regnvand. Blomstrer og gror fint, men visner næstent helt væk efter blomstring, for så at komme igen. I potten ved siden af har vi vibefedt, som egentlig er meget mere effektiv som fluefanger. Den bruger jeg som indikator plante for at kunn efølge med i hvilke flyvende insekter vi har huserende. Har prøvet det med at dyrke dem i klyne før, men den gang tror jeg ikke at jeg brugte regnevand eller også fik den bare ikke vand ofte nok.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 26/8/2009 kl. 19:25

Jeg tog et stykke af min udendørs Drosera binata ind i efteråret, og den stortrives indenfor. Den burde vist ikke kunne overvintre derude, men, det ved den heldigvis ikke. Den er en effektiv fanger, med sine tynde og høje blade med meget klæbrige dråber. Den er sat, hvor en lille sværm småmyg holder til, det var nu heller ikke pænt gjort. :oops:

Så, der er jo mange andre arter af insektfangere, der kan være interessante, hvis ikke du lige skal udløse fælderne. :lol:
Mvh Egon

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 26/8/2009 kl. 22:24

Jeg er faktisk også begyndt at overveje en kødædende/insektfangende plante. Men jeg vil godt have en der er pæn, og får pæne blomster....og som selvfølgeligt er nem at holde :)
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Brugeravatar
Lluise

Indlæg af Lluise » 11/9/2009 kl. 22:20

Hej,

Er blevet ret nysgerrig med hensyn til det klyne halløj du beskriver, Karen, googlede lige "Vibefedt" og den er da ret flot af en kødædende plante at være, måske man skulle overveje sådan en?

For lige at få skåret det med den klyne ud i pap, er det så en masse planter, der står i hver deres potter, men samlet på et sted, f.eks. på en bakke?

Googlede lige Drosera binata, den ser lidt småbizar ud, når man kommer tæt på, men kunne ikke lige se hvor stor den bliver, får den evt. nogle flotte blomster der kan "pynte" lidt? :) Dét at den tager myg er jo i sig selv et stort plus, så ville næsten alene på grund af dette, kraftigt overveje at få sådan en fidus, i hvert fald til højsæson for myg :lol:

heheh med hensyn til udløsning af fælder tror jeg at jeg er kommet over den fase :D Har Drosera binata'en også fælder, for mig ligner der bare arme der "klapper sammen" Når noget sidder fast, men det er måske også en slags fælde`?

Vil også tilslutte mig Sirlonewolf mht udseende af planterne, vil også gerne have nogle der er pæne og nemme at holde, men det er jo selvfølgelig også en smagssag :)

Mvh. Louise

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 12/9/2009 kl. 03:16

Drosera binata bliver hos mig ca. 15 cm høj. Nu du spørger, så han mine aldrig blomstret, men den skulle få en 1½ cm stor hvid blomst, som vist ligner Venus Fluefældes en hel del.

Fælderne på binata er fyldt med klæbrige dråber, derfor kaldes hele slægten for Soldug. Et insekt vil ved berøring sidde fast i dråberne, og så bøjer den bladet lidt sammen hen over byttet, men, ikke med den andens hastighed. Det kan vare fra timer til dage, før bladet er viklet lidt omkring dyret.

Nu er det jo en smagssag, om en plante er smuk. Nogle Soldug får lilla blomster, andre røde, der fortsætter længe op af stilken, mens stilken forlænges næsten som et bregneblad, der forder sig ud. Blandt de australske arter findes nogle, de bliver mellem 1 og 1½ meter høje, nogle har et lille rundt blad, andre har de klæbrige dråber på hele stilken.

Blandt Vibefedt fåes også mange flotte farver i blomsterne, lilla, hvide, røde, orange, og en enkelt ligner en lille primulablomst.

Blandt Sarracenia'erne findes mange former for fælder, tykke og lange tynde, og så får de nogle besynderlige men smukke blomster, som selv efter de har smidt blosterbladene er dekorative. Og, så er mange af dem vinterhårdføre på friland.

Lidt lignende er Darlingtonia california, som er eneste medlem af den slægt. De ligner cobraslanger klar til at hugge, når fælderne vokser frem. Er man ikke til slanger, så er den sikkert grim! :lol:

Så er der jo alle de mange vand- og landlevende blærerod, hvor enkelte arter også findes i Danmarks mosehuller. De får næsten springbalsaminagtige gule blomstrer på deres 15-20 cm lange blomsterskaft, som er det eneste, der rækker op af vandet.

Men de tropiske har fra få mm til 15 cm lange blade, enkelte er epifyttiske, og så har de landlevende tit blomster med flotte farver på, enkelte hvide med en lilla-violet læbe. Utricularia kaldes den slægt.

Så er der jo Nepenthes, det er jo næppe for blomsternes skyld, at de bliver holdt. De fleste fælder er lidt over i det rødlige, og så kan de fåes i mange størrelser og faconer. Der er endnu flere slægter, men, de ses sjældent i almindelig handel. Så skal man ind på nettet og købe.

Men, de kødædende planter, der er flotte for den ene, er måske afskydelig for en anden. Men her var lidt slægtnavne at gå efter, så kan der Googles lidt igen efter de flotte af slagsen. :wink:

Jeg synes, de fleste er lette at holde, dog kan Kandebæreren være lidt drilsk at få til at sætte fælder, hvis ikke den har en god luftfugtighed.
Mvh Egon

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 14/9/2009 kl. 13:14

Jeg er nok mest til soldug slægten...tror jeg.
Men hvis jeg skal tage efter blomsterne, så skulle det være en med orange eller lilla blomster.

Til orientering kan jeg lige sige, at jeg har set Nepenthes i Plantorama i Odense, i en pænt stor størrelse. Det er dog et par uger eller tre siden jeg var derude.
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Brugeravatar
Lluise

Indlæg af Lluise » 13/10/2012 kl. 13:55

Det er efterhånden et par år siden at jeg skrev denne tråd, og kan se at jeg helt glemte at svare dig, Sus, ville hjertensgerne ha' sendt dig en keiki, af den prikkede phal. men kort efter afblomstringen døde planten :(

Har flere gange haft problemer med meget mønstrede phal. der simeplthen døde efter afblomstring. Tror at de havde et dårligt rodnet fra start af, men man falder jo tit i fælden, når blomsterne er så smukke, at man glemmer at se på rødderne :)

Besvar