Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Oncidium Sharry Baby

Skriv her, hvis du har en hybrid du gerne vil vide mere om. Skriv også her hvis du har en hybrid du vil gerne vil have identificeret.
Besvar
Asasara
Geografisk sted: Hørsholm

Oncidium Sharry Baby

Indlæg af Asasara » 30/3/2011 kl. 01:30

Hejsa.

Jeg er helt vild med denne orkidé, og jeg overvejer virkelig at ønske mig den til min fødselsdag.
Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan og hvorledes med pasning af en Oncidium? Al info har interesse.

ole lukøje
Geografisk sted: djursland

Indlæg af ole lukøje » 30/3/2011 kl. 17:09

hej Asasara

jeg er sikker på de kan lide at stå fugtig i bark og give dem lov til at tørre ud på ca 1 uge - 1½ uge, såfremt de får de rigtige temperatursving fra dag til nat og massere af sollys, et par timer om dagen(ikke for meget direkte sol).

om vinteren dog noget længere mellem gødning(meget vigtigt!) og vandning(ca 1½-2ugers interval, fungere fint for mig, om vinteren med vandning. gødning halveres eller fjernes helt).

om sommeren skal man holde dem godt fugtige og give dem lov til at suge vandet op i bulberne og rødderne så disse bliver fyldte med væske og næring. lad dem stå i blød i en opvaskebalje i regnvand med ½ - 1/4 del anbefalet mængde gødning, så du er sikker på ikke at overdosere!(meget vigtigt!)

jeg har drabt 3 af mine end til videre. men de var heller ikke i god form da jeg fik dem hjem.

hvis du er heldig at finde en plante der har mange bulber og godt rodnet, kan du prøve at opjustere gødningsindholdet LIDT! over tid, for at finde ud af, hvordan dens gødningsoptag virker i forhold til, før du begyndte at give mere vand og derefter næring.

Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Indlæg af Sus » 30/3/2011 kl. 23:10

Jeg har Sherry Baby

Du kan nok godt tigge dig en aflægger hvis det skulle være.

men den kan godt lide lys min hænger 50 cm væk fra sydvendt vindue og kan tåle udtørring men tror ikke den er pjattet med det, men 5-10 dage imellem vandingen er ok mærk potten og føl dens vægt, mellem grov bark er at foretrække med evt. store stykker da den har fine rødder, min erfaring er at den rådner i for fin og ikke tager fat i for grov. alm. pinjebark er ganske udemærket. min skal netop til at blomstre dog med et skadet skaft så det blir maks 6 blomster normalt blomstre den jo med op til 25 blomster pr skaft men min fik damp på sig...ikke smart.

Den kan komme ud i haven i skyggen når natten ikek går under 12 grader. Den er taknemmelig og nem og bestemt en hybrid der er værd at have i sin samling, må jeg have lov til at anbefale dig en art ? Onc. ornythorhynchum dens blomster er mindre mere sarte i farven men bestemt ikek noget at kimse af, du vil kunne se et billede i et indlæg jeg har postet sidste forår under hvis os din orkide :)
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

Asasara
Geografisk sted: Hørsholm

Indlæg af Asasara » 30/3/2011 kl. 23:17

Det lyder meget ligetil.

Mine orkidéer får slet ikke direkte sollys. Jeg har en nordvendt stue med skylights så de får al det inddirekte lys de vil have.

Da jeg bor i lejlighed har jeg desværre ikke mulighed for regnvand, men jeg har ladet mig fortælle at det er en god ting at koge vandet fra hanen og så køle det ned inden man sætter orkidéerne i blød. Er det korrekt?

MVH
Helene

Besvar