Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Paph Pinocchio eller glaucophyllum ?

Skriv her, hvis du har en hybrid du gerne vil vide mere om. Skriv også her hvis du har en hybrid du vil gerne vil have identificeret.
Besvar
Christian Schousboe
Kontakt:

Paph Pinocchio eller glaucophyllum ?

Indlæg af Christian Schousboe » 1/6/2011 kl. 13:23

Hej !

Jeg vil gerne vide hvordan man skelner mellem Paph. 'Pinocchio' og arten Paph. glaucophyllum. På forhånd tak.

Mh Christian

Brugeravatar
helleasc
Geografisk sted: Veddinge Bakker, Vestsjælland

Indlæg af helleasc » 1/6/2011 kl. 21:36

Hej Christian.

Det vil nok være svært - sådan på stående fod - at kende forskel på glaucophyllum og Pinocchio.
Ligheden er slående, det er sikkert, og der er små variationer i blomsterne, indenfor både hybriden og arten.
Jeg ved ikke, om andre er mere inde i det, men i det store og hele må man nok stole på leverandøren og på det navn, der står på potten.

Hilsen Helle
Der ku' nok godt klemmes én mere ind :)

Facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/orkidesjov/

Hans Jørgen Staugaard
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 1/6/2011 kl. 22:56

Det er svært da glaucophyllum er den en af forældrene, og ofte er den der slår mest igennem, men du kan ofte se det på petalen.
Men du kan også få gule Pinoccho, efter primulinum
Hans J.
Rødovre

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 6/6/2011 kl. 13:42

Er der ikke noget med at farven på bladene varierer? Jeg kan bare ikke huske hvordan..

/Christian
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

Brugeravatar
helleasc

Indlæg af helleasc » 6/6/2011 kl. 19:52

Jeg har en dejlig Pinocchio, der er faldet efter Pinocchio og primulinum, og som I ser, ligner den glaucophyllum på faconen, men farven er mere primulinum. Rigtig sød, lille Paph., som blomstrer successivt = meget længe :D
Vedhæftede filer
tmpphpMD3QgF.jpg
tmpphpMD3QgF.jpg (27.9 KiB) Vist 9824 gange

Hans Jørgen Staugaard

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 10/6/2011 kl. 22:56

Der er altid en sikker måde man kan se forskellen på de to, og det er at Pinocchio altid vokser meget hurtigere end glaucophyllum.
Så sætter man de to ved siden af hinanden i 5 år er glaucophyllum kun halv størelse af Pinocchio.
Hans J.
Rødovre

Christian Schousboe
Kontakt:

Indlæg af Christian Schousboe » 18/6/2011 kl. 14:20

Hej alle – tak for jeres indlæg

Jeg har nu tilbragt en god lang & regnfuld sommerformiddag på nettet (Google, Google Scolar, Metacrawler) og er blevet så meget klogere, at jeg kan se, at det er et næsten umuligt spørgsmål jeg stillede: Hvordan ses forskel på Paph. glaucophyllum og Pinocchio (glaucophyllum x primulinum) ?

Jeg købte min plante på Dresden-messen i april, og da havde den en stor knop, men ingen blomst. Sælgeren mente, at det var enten glaucophyllum eller Pinocchio, men var ikke sikker; måske var dét grunden til, at jeg fik den for € 15,-. Der var ingen navne-etiket i potten, men selv om der havde været det, ville jeg alligevel have checket. For jeg ved hvor let en etiket forvilder sig et forkert sted hen – og det gælder både på salgsudstillinger, i gartnerier og hjemme når vi planter om.

Men her er mine resultater af formiddagens arbejde (hovedpunkterne, mange detaljer er udeladt):
Min plante er ikke er ’klassisk’ glaucophyllum, for dens dorsale sepal (fanen) har ikke hvidgule kanter, og dens blade har ikke et gråligt, blåligt eller hvidligt vokslag, der let gnides af med fingeren.
Det er heller ikke den nærtstående Paph. chamberlaianum, for hverken dens fane eller synsepalum har tydelige mørke striber (synsepalum = det blomsterblad – egentlig to sammenvoksede sepaler – der sidder bag fanen).
Og min plante er heller ikke en ’klassisk’ primulinum, for dens bladspidser er ikke tretandede, og synsepalum er ikke smalt og gul-hvidt.
(Med ’klassisk’ hentyder jeg til de ældre artsbeskrivelser, der nu er under ’opblødning’ og forandring; endnu er de kloge langt fra enige om afgrænsning af arter og underarter i denne del af Paphiopedilum-slægten)
Men er min plante da en Pinocchio ? Måske. Jeg har ikke fundet Pinocchios oprindelige beskrivelse (sådan en skal nemlig laves for at sortsnavn kan registreres), og det kan også være ligegyldigt, for krydsningen glaucophyllum-primulinum er lavet mange gange, og selvfølgelig med forskelligt varierende forældreplanter, så Pinocchioer varierer en del. Og en del af de planter der markedsføres som Pinocchio, er ikke ’rene’ Pinocchioer, men Pinocchio krydset med en af sine forældre eller med noget andet. Så det man køber som Pinocchio, kan ikke siges at være en bestemt krydsning; Pinocchio må anses for at være ’typebetegnelse’.

Så formiddagens arbejde mundede ud i erkendelse af, at min plante er en Pinocchio-type, og dermed basta.
Og lad være med at spørge mig om forskellen på glaucophyllum og Pinocchio – jeg tør ikke svare på den slags.

Men planten trives (under samme forhold som venustum), og blomsterne er sympatiske. (På snapshottet herunder har læben fået rigeligt kindrødt)

Mh Christian
Vedhæftede filer
Pinocchio-type.jpg
Pinocchio-type.jpg (55.8 KiB) Vist 9705 gange

Brugeravatar
helleasc

Indlæg af helleasc » 18/6/2011 kl. 14:49

Jamen smuk er den da Christian. At du så har fået den billigt kompenserer vel lidt for det manglende navn :D

Hilsen Helle

Hans Jørgen Staugaard

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 19/6/2011 kl. 00:04

Jeg sad en aften sammen med Per Alm og Lars Bo som du kender begge 2, samtalen faldt på dit indlæg, begge var enige om, at det kunne være ret umugligt at se forskel på disse 2 planter, det eneste der var sikkert var at glaucophyllum voksede meget langsommere.
Når jeg ser billedet er jeg ret sikker på at du har ret i din konklution.
Hans J.
Rødovre

Christian Schousboe
Kontakt:

Indlæg af Christian Schousboe » 19/6/2011 kl. 12:36

Betryggende :-)

Mh Christian

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 20/6/2011 kl. 20:05

Ja det er noget bøvl med de mulige hybrider. Mini gentest til hjemmebrug er nok det eneste som engang om 100år kan få afklaret hvad er hvad, og selv brug af genetik til klassifikation kan gi meget forskellige resultater. Så din indstilling er god.

(Er det iøvrigt ikke dig fra Roskilde med den dejlige hjemmeside, som jeg ikke kan finde mere) Uanset hvem du er, så velkommen hertil - er altid glad for en som velargumenteret kan vise de tanker man bør gøre sig når man overvejer at sætte navn på en plante - for det er langt fra let.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Christian Schousboe
Kontakt:

Indlæg af Christian Schousboe » 15/7/2011 kl. 22:05

Tak

Hvis det er 'CHRs Vindueskarm' du mener, så tak for de pæne ord.
'CHRs Vindueskarm' kørte i knap 11 år, hvorefter jeg lod det dø i 2008.
Siden da er min skrivekløe naturligvis vokset, men jeg ved endnu ikke hvordan det nye skal skæres til.
Dét her forum med registrering & log-in er i hvert fald totalt uegnet til det jeg gerne vil med mine skriverier.

Mh Christian

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 16/7/2011 kl. 23:22

hvad med en blog? bladet tager også stadigvæk imod artikler...

ja login kan være bøvlet, men man kan vælge at forblive logget på.

Heldigvis er livet fuld af muligheder, men det ville da være hyggeligt at læse dine artikler igen, tror heldigvis jeg har dem et eller andet sted.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 17/7/2011 kl. 13:10

Hje Christian,

Der er stadig en del mennesker, der efterspørger artikler om insektædende planter på dansk. Jeg har for nylig sendt de gamle Soldug blade til en dyrker. Det er bestemt noget, du bør overveje at tage op. DU kan eventuelt skrive å andres hjemmeseider, hvis det er for meget at vedligeholde en.

Med venlig hilsen

Lars
Lars Bagge

Besvar