Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Paphiopedilum leeanum eller Leeanum?

Skriv her, hvis du har en hybrid du gerne vil vide mere om. Skriv også her hvis du har en hybrid du vil gerne vil have identificeret.
Besvar
Brugeravatar
helleasc
Geografisk sted: Veddinge Bakker, Vestsjælland

Paphiopedilum leeanum eller Leeanum?

Indlæg af helleasc » 16/2/2012 kl. 14:28

Jeg har netop været i den lokale Brugs, hvor jeg til min store glæde opdagede de dejligste Paph. leeanum - det stod der på etiketten. De var afblomstrede, så jeg fik 2 fine planter for 10 kroner stykket :D :D

Men det er en hybrid, ikke? Mellem P. insigne og P. spicerianum. Så skulle der jo stå Leeanum. Men der står begge dele i flæng på nettet. Det er vel ikke en naturhybrid, så den gør sig fortjent til navnet med lille forbogstav :?: :?: :roll:
Der ku' nok godt klemmes én mere ind :)

Facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/orkidesjov/

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 16/2/2012 kl. 14:50

Hold da op, det er godt nok en god Brugs du har der, så bliver det vel ikke billigere :lol:
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 16/2/2012 kl. 16:26

Hvis du sætter navnet ind her: http://apps.rhs.org.uk/horticulturaldat ... gister.asp under Grex name search, så vil du se, at den både figurerer som naturhybrid, og som en hybrid, registreret i 1884.

Da man ikke kan lave meristemformering på Paphiopedilum, vil det næsten være utænkeligt, at det er delestykker af oprindeligt naturindsamlede planter, så, det må være skulle skrives med stort, da det bør være en menneskeskabt hybrid, du har købt, og det til en nogenlunde rimelig pris. :lol:
Mvh Egon

Brugeravatar
helleasc

Indlæg af helleasc » 16/2/2012 kl. 19:34

Mange tak. Ja, prisen var der ikke noget i vejen med :lol: :lol:

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 16/2/2012 kl. 20:55

Jeg er så lige blevet lidt klogere nu, det er ikke mere end et par år siden, en Paph.-ekspert fra Sjælland "belærte" mig om, at man ikke havde løst gåden endnu med meristemformering af Paphiopedilum.

Jeg har så lige fået en pb'er fra Charlotte, som jeg vil citere lidt fra her: "Bl.a. kan jeg nævne tidskriftet Scientia Horticulturae, Volume 91, Issues 1–2, 30 November 2001, Pages 111-121, forfattere til omtalte artikel er følgende: Li-Chun Huang, Chi-Jen Lin, Ching-I. Kuo, Bau-Lian Huang, Toshio Murashige, som har skrevet artiklen "Paphiopedilum cloning in vitro", som var de første, der begyndte." Tak for det, Charlotte! :P

Tilsyneladende meristemformerer de dem både i USA og på Taiwan, kan jeg forstå, men, da det åbenbart ikke er så udbredt endnu med den teknik til denne slægt, så vil jeg stadigvæk tro, at dine er menneskeskabte frøplante-hybrider! Men, du er jo i din gode ret til at bibeholde navneskiltene, så gør du jo ikke noget galt. :wink:

Måske er der en web-adresse på skiltet, som du kan blive klogere af at læse på. :P
Mvh Egon

Brugeravatar
helleasc

Indlæg af helleasc » 16/2/2012 kl. 21:45

Næh, der er sjovt nok ingen webadresse på skiltet. Der står kun navnet Paphiopedilum 'leeanum' - nøjagtig på dén måde. På potten's etiket står der derimod:
0395947
Paphiopedilum 20/40 Jens Holst (m. logo)

nederst er der en stregkode.
Udfra navnet kan jeg så se, at det er en stor forhandler af potteplanter mm.

http://shop.jens-holst.dk/side/1/forside

Det er det samme logo som på potten. Men man kan ikke komme ind i shoppen uden at oprette en profil, og det skal man vist have et firma for at gøre.

Så der er ikke meget mere at gøre. Men tak for din flid om emnet. Jeg tror ikke, vi bliver klogere end det. :wink:

Jeg tror, jeg vil benytte det navn, de har skrevet på den medfølgende etiket.

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 17/2/2012 kl. 11:46

Hej Helle
Du kunne jo kontakte dem alligevel, det er muligt uden at være logget ind.
Måske du kunne få oplyst hvilket gartneri de oprindelig stammer fra.
Jeg mener lidt service må man vel kunne forvente når man har købt planter til en hel 10'er pr. stk. :lol: :lol:
Med venlig hilsen
Erna

Besvar