Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Hvad er disse for en slags?

Skriv her, hvis du har en hybrid du gerne vil vide mere om. Skriv også her hvis du har en hybrid du vil gerne vil have identificeret.
Besvar
Frk Loftager
Kontakt:

Hvad er disse for en slags?

Indlæg af Frk Loftager » 23/10/2012 kl. 15:03

Hej folkens :)

Den første orkide jeg skal have "tydet", har nogle små søde blomster.

Jeg har fundet nogen jeg synes den ligner, fx indenfor Miltoniopsis gruppen eller Odontoglossum gruppen. Den duftede let da den blomstrede sidst.
Jeg kan ikke rigtig få det til at fungere med den. Bulberne er rynkede, selvom jeg vander den jævnligt, men ikke for tit :) . Jeg plejer at vande ved at sætte alle mine orkideer i en skål vand og trække noget tid, inden de kommer på plads igen.
Bladene er foldede og rynkede et par steder og det har jeg læst skulle være et tegn på vandmangel, så jeg tror bestemt ikke jeg har overvandet den.
Det skal lige siges at da jeg fik den 1½ år siden, tror jeg den har soppet lidt i vand, for mange af rødderne døde.

Den næste er en orkide jeg lige har købt. Blomsterne er halv store og flotte røde. Der står Cambria på den, men så vidt jeg har fundet ud af, betyder det bare "hybrid"

Håber der er nogen der kan svare på det :)

Hilsen Laila
Vedhæftede filer
DSC00368.JPG (211x282).jpg
Sidste nyindkøbte
DSC00368.JPG (211x282).jpg (33.96 KiB) Vist 4388 gange
DSC00366.JPG.jpg
Sidste ny indkøbte
DSC00366.JPG.jpg (78.15 KiB) Vist 3261 gange
IMG_0208.JPG.jpg
Den med de små blomster
IMG_0208.JPG.jpg (28.51 KiB) Vist 3279 gange

bitten

Billed nr. 366

Indlæg af bitten » 23/10/2012 kl. 19:57

Hej Laila, den sidste billed du har taget ( nr. 366) er Burrageara Nelly Isler
og velkommen til forummet.
Venlig hilsen Bitten

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 24/10/2012 kl. 02:52

Også velkommen til forumet fra mig!

Den småblomstrede kan være en Oncidium ornithorhynchum, eller en hybrid med den, har den ikke et navneskilt med, så kan du ikke komme et navn nærmere.

Den anden ligner en Burrageara Nelly Isler, men kan være en hybrid med denne, og en lignende hybrid, så, Cambria er lige så misvisende som at kalde den Burrageara Nelly Isler. Hvad en Cambria er, har jeg skrevet i denne tråd: http://forum.orkideer.dk/viewtopic.php? ... highlight=

Cambria bruges i flæng til mange forskellige hybrider, så det skal nok mere opfattes som, at de hører til i samme hybridgruppe, og kan dyrkes på samme måde.

Dine zig-zag blade kan også skyldes for lav luftfugtighed.
Mvh Egon

Frk Loftager
Kontakt:

Indlæg af Frk Loftager » 24/10/2012 kl. 11:13

Tak for svarene Egon og Bitten :)

Omkring den småblomstrende, ligner en Oncidium ornithorhynchum den meget godt, og efter lidt tid på google fandt jeg en der hedder oncidium von holm eller sharry baby og den ligner endnu bedre. Et par steder stod der det var en krydsning mellem en Oncidium ornithorhynchum og en miltonia schroederae. Kunne det være rigtig nok?

Mht den anden, så er cambria et udtryk for at det er en krydsning, men det er navnet Burrageara Nelly Isler også. Er det rigtigt forstået?

Når du skriver dette:

Cambria bruges i flæng til mange forskellige hybrider, så det skal nok mere opfattes som, at de hører til i samme hybridgruppe, og kan dyrkes på samme måde.

Mener du så at, min planten, eksempelvis, tilhører en bestemt gruppe planter, og at det så er et udtryk for at min plante skal passes på samme måde? Men så er man jo også nødt til at vide, hvilken gruppe den tilhører, for ellers kan man vel ikke bruge det til noget?

Er jeg helt galt på den? :)

Hilsen Laila

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 24/10/2012 kl. 15:44

Se, Laila, du står med samme problem, som mange af os andre også har stået i, vi vil så gerne finde et navn til vores orkideer. Har du ikke et navn med din plante, så kan du som udgangspunkt ikke finde det rigtige navn til den. Ved du, der er en art, købt med et slægtsnavn, og sp. bagefter, så kan du være heldig med tiden at finde det rigtige navn til den, måske er det en art i en af de store slægter, Bulbophyllum har omkring 1800 arter, mange ligner hinanden til forveksling, det er måske grunden til, at den har fået betegnelsen sp. Andre er måske ikke blevet beskrevet endnu, når planten kommer til salg, altså har den endnu ikke fået et navn, når det sidenhen dukker op, kan arten være så speciel i sin fremtoning, at der er ingen tvivl om, at det er den rette art, man har fundet.

Men, når vi snakker om hybrider, så er det en hel anden sag. Jeg kan se, du har været flittig på nettet, hvis du nu laver en billed-søgning på Oncidium Sharry Baby, så dukker der en masse blomster op, som er vist forskellige, både i farve og form. Det er alle sammen den samme hybrid, de bærer alle navnet Oncidium Sharry Baby, men, de fleste af dem ligner også mange andre navngivne og navnløse hybrider.

Du nævnte Oncidium Von Holm, der er aldrig registreret en hybrid med det navn. Mange gange "opfinder" gartnerierne deres egne navne til deres orkideer, der er gennem tiden forsøgt søgt patent på visse hybrider og arter, så får gartneriet en bid af kagen, hver gang, der sælges en hybrid eller art af den slags, uanset, hvor i verden den sælges fra et gartneri. Det gartneri, der har solgt denne "hybrid", har så givet to forskellige forklaringer på, hvem forældrene er til krydset, det gør jo bare det navn endnu mere tvivlsomt. Men, der findes ingen officielle forældre til det kryds, heller ikke de to, du fandt! :wink:

Når to arter eller hybrider krydses, så kan frøplanterne i princippet ligne alt fra den ene forældre til den anden, eller, noget midt imellem. Når du ser supermarkedets ensartede Phalaenopsis stå side om side, og der er ingen variation i blomsterne, så er det ikke frøformerede planter, du ser til salg, men meristemformerede, hvor man udtager et vækstpunkt på en særlig smuk orkide med gode egenskaber, det vækstpunkt gennemgår en forvandling via hormontilsætninger og rotation af den væske, hvor den flyder rundt i, vækstpunktet deler sig i mange nye vækstceller, men da der hverken er noget, der er op eller ned, så fortsætter den via hormontilskuddet med at dele sig til en stor celleklump.

På et tidspunkt stopper man både rotationen og celledelingen med andre hormoner, skiller de mange "småplanter" ad, og opformerer dem i sterile agarflasker, til de kan plantes ud, noget af vækstcelleklumpen kan så fortsætte i en ny tilsætning af hormoner og rotation, og derved kan man fortsætte samme plante i al evighed, hvis det er ønskværdigt.

Alle de små vækstpunkter stammer fra samme celle, alle har samme DNA-masse, og derfor bliver de alle ens, når de springer ud, ligesom den plante, der i sin tid blev udvalgt som "stamcelle-moder". Jeg har hørt tal omkring 100.000 navngivne hybrider, og ca. en halv million unavngivne hybrider, langt de fleste er formentligt Phalaenopsis hybrider, og mange af dem ligner hinanden til forveksling. hvordan skal man kunne finde de rigtige navne i det virvar. De fleste gartnerier bruger ikke tid på at registrere nye hybrider, de kan som regel sælge en bestemt hybrid i et eller to år, så skal der noget nyt ud til forbrugerne. De bruger numre på deres forældre, så ofte hjælper det ikke noget at spørge efter forældrene, selvom man kan finde gartneriet, de ved det ikke, de har købt forskellige numre rundt omkring, som du så vil bruge til at krydse ind i andre nummer-planter!

Så, står du med en plante, som ikke har et navneskilt ved sig, så har du ingen chance for at finde det rette navn, uanset, hvor meget du søger, som søgningen på Oncidium Sharry Baby også viser, de falder forskelligt ud.

Tager vi nu denne plante, så er det en hybrid mellem Oncidium Jamie Sutton og Oncidium Honolulu.

Kikker du nu på disse navne, så vil du se, at uanset, om jeg har skrevet arter eller hybridnavne, så er det første navn, slægtsnavnet altid med stort. Oncidium ornithorhynchum har det sidste navn med lille, så er det en art. De to forældre til krydsningen Oncidium Sharry Baby er begge med stort, så er det hybrider. Der findes altså to andre forældre til hver af dem, og sådan kan man gå tilbage og finde frem til de arter, der på et eller andet tidspunkt er krydset sammen, for at komme frem til denne hybrid. Da du ser ud til at fældes hjemligt på nettet, så kan du jo muntre dig med at finde de mange arter, der gennem tiden er krydset ind, for at give hybriden Oncidium Sharry Baby på dette site:

http://apps.rhs.org.uk/horticulturaldat ... gister.asp

Så går du ind i "Grex name search", skriver Oncidium øverst, og Sharry Baby i anden linje, og det gør du så med de mange hybrider der dukker frem. Alle de mange arter, der indgår trækker afkommet i retningen mod deres udseende, ligeledes de mange hybrider. Vil jeg lave et nyt kryds med en Oncidium Sharry Baby, bestemmer jeg selv, hvilken af de mange forskellige farver og udseender på denne hybrid jeg vil krydse videre på, vælger jeg en, der ligner Oncidium ornithorhynchum, og krydser med netop denne art, vil jeg jo få noget, der ligner arten, så kan jeg få den registreret med de to kendte forældre, men, Erna synes måske, at dette kryds ville være langt flottere, hvis en alla denne blev brugt som forældre, http://www.floralresources.com/images/sharry_baby.jpg .

Afkommet vil jo blive noget helt andet, end i min krydsning, men, det er samme hybrid, der kommer ud af det. Kik på, hvor mange forskellige udseende Oncidium Sharry Baby en søgning giver, alle disse vil få samme navn på en hybrid, der igen kan være krydset med en anden hybrid, der er lige så forskellig. Du kan ikke finde et navn til en navnløs hybrid, det lader sig ikke gøre!

Nå, er du der stadigvæk, Laila? :lol:

Cambria bruges til mange forskellige Odontoglossum-hybrider, hvor der er krydset en eller flere slægter ind i denne slægt. Altså kan du bruge pasningen af en Odontoglossum som udgangspunkt til pasningen af alle dem, der fejlagtigt bærer rundt på navnet Cambria.

Der findes 3 hybrider, der retteligen bærer hybridnavnet Cambria, det er:

Cymbidium Cambria

Oncidium Cambria

Oncidopsis Cambria

Den sidste er så den, man "misbruger" til at give navn til utallige navnløse Odontoglossum-hybrider.

En Burrageara Nelly Isler er skrevet med stort, altså en hybrid, og består navnet af to eller flere ord, så er det altid en hybrid, alle artsnavne staves i et ord, evt. med bindestreg mellem to ord. En af vores hjemlige orkideer hedder rederod på dansk, og Neottia nidus-avis på latin. En tropisk orkide, der dukker op fra tid til anden herinde er Dendrobium victoria-reginae, manglede bindestregen, burde det have været en hybrid!

Hvis du nu har lagt mærke til det, så er alle slægtsnavne skrevet med kursivt, ligeledes artsnavnene, mens hybridnavne skrives med almindelig tekst! Nu har jeg forsøgt at gøre mig umage, det burde alle egentligt gøre, det er bare så svært at huske, men, det hører faktisk med, hvis det skal være rigtigt skrevet. Jeg gør det helle ikke konsekvent, kun når jeg lige husker det! :oops:

Skulle jeg nu i mine få ord have glemt at svare på et spørgsmål, så må du jo prøve at spørge igen, så skal jeg forsøge at være lige så kortfattet næste gang! :lol:
Mvh Egon

Frk Loftager
Kontakt:

Indlæg af Frk Loftager » 25/10/2012 kl. 15:52

Haha og her gik jeg og troede at det kursive bare var for overskuelighedens skyld :lol:

Men hold da op en masse brugbar viden, som jeg faktisk ikke anede jeg manglede :)

Ja, jeg er nogenlunde med endnu, tror jeg...

Men det rejser også nye spørgsmål.

Hvad betyder "sp"?

Det er sjovt, men efter jeg skrev sidste indlæg, fandt jeg den der Sharry Baby i en bog, og der lignede den slet ikke, og tænkte at så var der nok noget galt med troværdigheden, det ene eller andet sted, men det er der så nødvendigvis ikke :) Og du har ret, google bliver brugt flittigt herhjemme :wink:

Men altså, det vil sige at 2 af den samme hybrid, ofte ikke er magen til hinanden? Medmindre de er blevet til, via meristemformation. Så er de ens, og der vil formentlig være mange flere.

Men så har jeg lige et spørgsmål. Jeg har i min søgen efter min plante fundet en der hedder Miltonia clowesii, og når man googler den, er den meget ens på billederne. Men er det så fordi det er en art? Og at det er nødvendigt at de er ens, for at de kan blive godkendt som værende af den art?

Og har jeg forstået dig rigtigt, hvis 2 hybrider af samme navn, ikke nødvendigvis er krydset af de samme slags hybrider eller arter? Altså at de har 2 forskellige sæt forældre...

Det leder mig hen til det næste....

Hvad er egentligt forskellen på gruppe, slægt, art og hybrid? Jeg mener, hvordan kommer man fra det ene til det andet? Hvis man krydser 2 arter, er det så en hybrid? Men hvordan opstår arten så? Den er vel også krydset af et eller andet..
Er gruppen sådan helt overordnet, også kommer slægten også arten og tilsidst hybriden. Eller hvad? kan det passe, hvis jeg har set nogen hvis slægtsnavn, er det samme som gruppens navn?

Mht Cambria´en, så siger du at når man køber en orkide der står Cambria på, kan det overordnet set, være en af de 4 slægter, den stammer fra. De første 3 hybrider du nævner, er faktiske navne og faktiske hybrider. Men til mange Odontoglossum hybrider, bliver ordet Cambria brugt i flæng, til planter man ikke ved hvad man ellers skal kalde?

I den tråd du henviste mig til i dit første indlæg, skrev du at Cambria er et kryds mellem disse 3 slægter Odontoglossum x Cochlioda x Miltonia.
Gælder det altid?

Men de 3 hybrider du nævnte kommer da ikke fra de slægter.

Cymbidium Cambria

Oncidium Cambria

Oncidopsis Cambria

Som du nok ka læse, er jeg vist ikke helt med :?

Laila :) [/i]

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 25/10/2012 kl. 21:42

Måske ikke helt med, men, godt på vej! :P

Jeg begynder fra over, sp. er en forkortelse for species, og bruges, når man er i tvivl om, hvilken art, man har at gøre med. Køber man en Phalaenopsis sp, så må man forvente, at det er en ukendt art, eller måske en art, hvor navneskiltet er forsvundet, og måske er der flere, der ligner hinanden så meget, at man er i tvivl om, hvilken det er, så kan man betegne den som en Phalaenopsis sp.

Jeg laver lidt citater fra dig i kursivt:

Men altså, det vil sige at 2 af den samme hybrid, ofte ikke er magen til hinanden? Medmindre de er blevet til, via meristemformation. Så er de ens, og der vil formentlig være mange flere.

Korrekt!

Miltonia clowesi er en art, den er meget ensartet i sit udseende, dog er nogle planter mere gennemfarvede end andre. Blomsterne kan variere lidt i størrelse, men overordnet, så fremstår de meget ens i den art. I mange andre arter vil du kunne se en variation i farverne, det er stadigvæk samme art.

For at to orkideer skal være fra samme art, er der en masse fællestræk i blomsterne og hele plantens opbygning, der skal være ens. Det er måske lettere at sige, at for at to planter ikke er samme art, så skal man lede efter de forskelle, der måtte være. Der er en sydeuropæisk slægt, der hedder Serapias, når forskerne skal forsøge at artsbestemme dem, er de nødt til at skille blomsterne ad, så ens er mange af de arter i udseendet, men, går man de enkelte blomsterdele efter, så kan man se de små forskelle. Der er så altid undtagelser fra reglerne, sådan er det, i en anden slægt, Cycnoches kan man finde to meget forskellige blomster til hver art, da de kan producere enten han- eller hunblomster eller begge slags blomster på samme skaft. Du kan jo kikke på dem på http://www.orchidspecies.com/ . Jeg formoder botanikerne i sin tid har troet, det var to forskellige arter, så forskellige er de to køns blomster. Og, samme plante kan lave hanblomster det ene år, og hunblomster næste år, det kan man til dels styre med lysmængden.

Mange af vores hjemlige orkideer, Dactylorhiza'er, den ene slægt i fællesbetegnelsen gøgeurt, er forsøgt slået sammen til to arter, og de mange tidligere arter er så underarter eller varianter til de to tilbageværende arter. Går du ind på Kew's Checklist, som er det register, de fleste botanikere bruger som rettesnor for at finde de rigtige navne, så kan du jo prøve at skrive Dactylorhiza majalis, så vil du se en stor sværm af navne dukke op. Nogle få er med fed skrift, det er de navne, der er accepteret som de rigtige navne til hver sin art, alle dem, der ikke er med fed skrift er synonymer for andre orkideer, ikke nødvendigvis Dac. majalis. Siden finder du her
http://apps.kew.org/wcsp/home.do

Dactylorhiza majalis subsp. alpestris hedder korrekt Dactylorhiza alpestris, men har været sat som underart til Dac. majalis på et tidspunkt. Der er mange andre betegnelser for de pågældende planters status i forhold til Dac. majalis.

Og har jeg forstået dig rigtigt, hvis 2 hybrider af samme navn, ikke nødvendigvis er krydset af de samme slags hybrider eller arter? Altså at de har 2 forskellige sæt forældre...

Så længe vi holder os til registrerede hybrider, så vil der aldrig dukke to hybrider op med samme navn, eller, med samme forældre. Hver enkelt hybrid vil altid have samme stamtavle, de samme to forældre, samme 4 "bedsteforældre", samme 8 "oldeforældre", hvis der bliver ved med at være hybrider bagud i stamtavlen. Det er der nogen, der styrer, det var bl.a. den liste, jeg henviste til i sidste indlæg, hvor man kan finde forældrene til forskellige hybrider. Dog sker der det, ikke mindst for tiden, at mange slægter slåes sammen, mens mange andre slægter splittes op i andre eller nye slægter. Derfor er det gamle hybridnavn Vuylstekeara Cambria måske blevet til Oncidopsis Cambria.

Et eksempel vil være mange SLC-hybrider, det var tidligere betegnelsen for hybrider, krydset mellem de tre slægter, Sophronitis, Laelia og Cattleya. De fleste Laelia er nu kommet ind under Cattleya, og alle Sophronitis er nu blevet pladseret andre steder, så, den slægt eksisterer ikke mere. Nu vil mange af de gamle SLC-hybrider være rene Cattleya-hybrider, derfor kan der i princippet være flere navne til den samme hybrid, men, som udgangspunkt er der kun et. I den før omtalte hybridliste fra Kew burde man kunne finde de tidligere synonymer såvel som accepterede hybridnavne.

Samme problem er der med hybriderne mellem Bulbophyllum og Cirrhopetalum, den sidstenævnte slægt eksisterer ikke længere, men er puttet ind i den førstnævnte nu. Og, så tager jeg lige endnu en sød lille historie fra det virkelige orkideliv, en smuk hybrid mellem de to tidligere arter Cirrhopetalum auratum x Cirrhopetalum campanulatum sælges stadigvæk under navnet Bulbophyllum Emly’s Angel, men siden den krydsning er blevet registreret, er de to arter i krydset blevet identificeret til at være samme art, så er det pludselig ikke længere en hybrid, men planten, der sælges, ligner overhovedet ikke den art, men nærmere Bulb. purpurascens. Så den tidligere hybrid er nu slettet fra Kew's hybridliste!

Nå, det var nogle små uskyldige sidespring, væk fra det egentlige.

Jeg har brugt ordet gruppe om en samling forskellige hybrider, som har nogenlunde samme pasningbehov, og som sælges med navnet Cambria. I orkideernes verden er der som sådan ikke noget, der hedder gruppe.

Men, tager man et overordnet blik på alt levende, så er der jo et af flere riger, der hedder Planteriget, og en gruppe derunder er Karplanter, der hører bl.a. orkideerne under. Orkideerne bliver igen delt op i forskellige underafdelinger, som du bl.a. kan få et oversigt over her: http://www.orkidevinduet.dk/genus_overview.php

Det er så fra før de sidste mange sammenlægninger og adskillelser.

Går du lidt ned, vil du finde Lepanthes, Restrepia, Masdevallia, Dracula, Pleurothallis og mange andre ud for Subtribe Pleurothallidinae, de hører alle ind under Pleurothallis-familien, og er alle slægter der. Under hver slægt finder du så arterne, og krydser du to forskellige arter, får du en hybrid.

Hybrider deles så igen op, to arter, der krydses sammen giver en primærhybrid, sker det i naturen, kaldes hybriden en natur-hybrid, og så vil dens artsnavn begynde med et x.

Et eksempel er Serapias × albertii. Det er en hybrid mellem de to arter S. neglecta × S. vomeracea, der lever i samme område, og blomstrer på samme tid. Bierne kan ikke se noget galt i, at flyve fra den ene til den anden, og det kan så give levedygtigt afkom. Havde jeg nu de to arter i min samling, og ville eftergøre denne naturhybrid, så sker der en lille ændring i navnet, for nu hedder den så Serapias × Albertii. Eftergør vi naturhybriderne i laboratorierne, så bliver det til en hybrid med stort, næsten alle forhandlere sælger dog menneskeskabte naturhybrider som naturlige hybrider, og staver det med lille.

Når der kommer mere end to arter i en hybrid, kaldes den bare for hybrid. Men, retteligen er hybriderne også delt op i to, nemlig de hybrider, der kommer fra én slægt, de kaldes intragenetiske hybrider, og dem mellem to til flere slægter er intergenetiske hybrider. Når bare du lærer forskel på at skrive hybriderne med stort, og arterne med lille, så er du kommet langt i vores hobby! :P

Håber det forklarede lidt om familie, slægt, art og på tværs af dem hybriderne.

En orkide med navnet Cambria er i princippet lige så forkert at sælge, som at sælge en art som lutea. Lutea betyder gul på latin, og i mange slægter findes der artsnavne, der er en gradbøjning af lutea. Som du også refererer, så er der tre krydsninger, der bærer hybridnavnet Cambria. Et hybridnavn kan godt bruges i flere forskellige slægter, og slægtskrydsninger, ligesom artsnavnene går igen i flere slægter, men kun én gang i hver slægt. Står der kun Cambria, kan det i princippet være en af de tre krydsninger, Cymbidium Cambria, Oncidium Cambria eller Oncidopsis Cambria, men det bruges altid til de hybrider, der skal have en ensartet pasning, og som regel indeholder Odontoglossum som en af forældrene. En orkideart indeholder både slægts- og artsnavn i sit navn, og en hybrid indeholder både et slægts- og hybridnavn.

Når jeg skrev at Cambria er et kryds mellem disse 3 slægter Odontoglossum x Cochlioda x Miltonia, så er det, fordi både gartnerierne og også os på forumet godt "ved", hvad betegnelsen Cambria dækker over. Men, retteligen er det yderligere krydset mellem de tre slægter, og, mellem alle de arter og hybrider, der findes i denne hybrids stamtavle i de tre slægter, som gør den unik i alle navnehenseender, men ikke i udseendet, som jo kan være meget forskelligt!

Løste det mon et par af problemerne, eller, gav det anledning til flere spørgsmål? :lol:
Mvh Egon

Besvar