Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Nogen der kan hjælpe med identifikation

Skriv her, hvis du har en hybrid du gerne vil vide mere om. Skriv også her hvis du har en hybrid du vil gerne vil have identificeret.
Besvar
susieknudsen
Geografisk sted: København
Kontakt:

Nogen der kan hjælpe med identifikation

Indlæg af susieknudsen » 6/5/2014 kl. 20:37

Jeg tog dette foto på udstillingen i Nykøbing F, håber der er nogen der kan fortælle mig hvad det er for en. På forhånd tak

Billede

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Nogen der kan hjælpe med identifikation

Indlæg af Egon K P » 7/5/2014 kl. 01:03

Det kunne ligne en af de Cymbidium-hybrider, som Karge havde i sin udstilling. Jeg så ikke, hvad de hed, men det er vist hybrider med Cym. devonianum. Et lille råd er, at hver gang, du tager et billede af en plante, så tager du også et af navneskiltet. Det koster kun den tid, det tager at tage et ekstra billede. :wink:

Måske der er andre, der har set den, og ved, hvad den hedder.
Mvh Egon

susieknudsen
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af susieknudsen » 7/5/2014 kl. 07:01

Tak for svaret Egon, du har helt ret jeg burde tage et billede af navnet, må se at få det gjort til en vane, da jeg tager mange billeder af orkideer, og ærgrer mig tit over jeg ikke lige kan huske navnet.

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 7/5/2014 kl. 11:42

For en del år siden stod jeg også tit med billeder af orkideer, som jeg heller ikke kunne huske navnene på, så jeg lærte det på den hårde måde! Dengang var der kun plads til få billeder på hukommelses-kortet, så alle skiltene blev taget med maks zoom på, så fyldte dé billeder meget lidt. I dag er det jo heldigvis ikke noget problem mere, der er det antallet af medbragte batterier, der som regel sætter en stopper for antallet af billeder! :lol: Eller den tid, der er til rådighed til at fotografere i. I går aftes var jeg til orkidemøde, der brugte jeg knapt 2 timer på at fotografere alle medlemmernes 35 "prale-planter" plus ca. 10 ekstra udenfor afstemning, lige godt 300 billeder blev det til, så en stor del af dagen kommer til at gå med at klone de værste baggrunde væk på de billeder, inden de kommer ind på JOK's hjemmeside. Der er det efterarbejdet, der tager den længste tid. :wink: Der var to Cymbidium hybrider med i aftes, begge købt hos Karge i weekenden, begge havde kun navnet Cymbidium på navneskiltet, end ikke forældrene var nævnt! :shock: Det samme kunne være tilfældet med planten på dit billede, dog ligner den lidt over i en Cymbidium Devon Parish (sanderae x devonianum), som der stod på navneskiltet på en Karge-plante, der var i JOK's udstilling i Brædstrup 2011. Det er dog næppe den!

Billede

Jeg har rodet lidt i mine gamle billeder fra den udstilling i formiddag, her er den plante. Bagved hænger endnu en Cym. devonianum-hybrid.

Billede

Og lidt tættere på.

Karge har mange hybrider med Cym. devonianum krydset ind, her kommer to mere fra den udstilling. En af dém kunne det også være, eller en helt tredie!

Billede

At den kommer nede fra Karges ses tydeligt på klonnavnet til denne plante, Cymbidium Cherry Vilage 'Marei'. Marei er datteren og den nuværende chef for det gartneri.

Billede

Og igen tættere på. Lidt grumset, det er et lille udsnit af det forrige billede.

Billede

Og endnu en, de ligner jo hinanden er hel del.

Billede

Cymbidium Madium x devonianum, stod der på navneskiltet.

Det viser tydeligt, hvorfor en hybrid uden navneskilt forbliver uden navn, derfor kan du jo sagtens være heldig, at andre har set planten på dit billede, og kan huske navnet! Samme hybrid varierer så også en del, det gør det ikke lettere! :wink:

Jeg havde kameraet med til udstillingen i søndags, men jeg nåede aldrig at finde det frem, der var alt for mange mennesker at snakke med hele tiden, (positivt problem :D ) så jeg nåede først hele udstillingen rundt et kvarter før lukketid. :P Ellers havde jeg nok haft det rigtige navn til dig på dit billede! :wink:
Mvh Egon

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 7/5/2014 kl. 19:41

Egon, sikke nogle kæmpe planter. Flot.

Tror at det var arten var stillet ned på Falster, men det er mig lidt sløret men mener det var det jeg så fredag aften, men det er et par dage siden.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 7/5/2014 kl. 20:46

Det er desværre ikke mine planter, Karen!

Er det arten Cymbidium devonianum, du tænker på, den har jeg overvejet, jeg synes bare, den er for ensfarvet på sepaler og petaler. Plejer der ikke at være "åretegninger" på dem?
Mvh Egon

Besvar