Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Kan i hjælpe med art og dyrkning......

Skriv her, hvis du har en hybrid du gerne vil vide mere om. Skriv også her hvis du har en hybrid du vil gerne vil have identificeret.
Besvar
TigerChewie

Kan i hjælpe med art og dyrkning......

Indlæg af TigerChewie » 26/12/2014 kl. 00:24

Kære Orkidefolk.

Til at starte med vil jeg fortælle at jeg ikke er Orkidedyrker (Endnu). Og derfor kan det være jeg rammer helt forkert med det jeg nu vil spørge til.

Jeg har for ca. 3 år siden fået en plante af et familiemedlem som sagde det var en Orkide. Personen havde aldrig set denne blomstre og kunne derfor ikke fortælle meget mere end, at vedkommende mente der var tale om en Fruesko. Jeg tog denne under mine lidt grønne fingre og konstaterede at den rødder var ved at gå til grundet for kompakt jord. Jeg skiftede jorden ud med en standard Orkideblanding og kunne efter ca. 1 år konstatere, at dette var den rigtige vej da rødderne nu fyldte en god håndfuld. Jeg vandede den ca. 1 gang om ugen og håbede, at se en blomst på et tidspunkt. Dette var dog ikke så nemt og jeg tænkte, at den nok ikke var en Orkide og nok aldrig hellere ikke en blomsterplante da den kun kom med grønne blade. Så jeg havde mere eller mindre droppet den og bare sat den op på et skab hvor solen ikke bagte på den og ja til tider glemte jeg også at vande den regelmæssig. Dette har nu medført, at den har fået sin første knop.

Jeg vil derfor nu spørge til om der er nogle der kan hjælpe med om det er en Orkide og måske hvilken art det kunne være ? Jeg har vedhæftet 3 billeder som forhåbentlig kan hjælpe til, at komme et svar nærmere.

Planten består af en masse tynde blade ca. 2 cm. bredde og 20 cm. lange. De er grønne på forsiden og en blanding af grønne/brune på bagsiden. Knoppen der er dukket op er en relativ lang stængel med en knop der er brunlig. Det er ikke den vilde beskrivelse så spørg endelig hvis der er behov for yderligere information.

Glædelig Jul fra Ole
Vedhæftede filer
Billede4.jpg
Billede4.jpg (95.56 KiB) Vist 4323 gange
Billede5.jpg
Billede5.jpg (118.89 KiB) Vist 4323 gange
Billede6.jpg
Billede6.jpg (113.8 KiB) Vist 4323 gange

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Re: Kan i hjælpe med art og dyrkning......

Indlæg af PA48 » 26/12/2014 kl. 18:55

Hej Ole

Det en Paphiopedilum hybrid.

Kold til temp. 15 til 20 gr.
Vand ca. 1 gang om ugen.
Håber du viser blomsten .

mvh Per Alm

TigerChewie

Indlæg af TigerChewie » 27/12/2014 kl. 15:50

Kære Per,

Tusinde tak for det hurtige svar. Jeg skal nok tage et billede af blomsten når den forhåbentlig kigger frem.

Fortsat god Jul og et godt nytår.

Mvh.

OIe

TigerChewie

Indlæg af TigerChewie » 30/12/2014 kl. 11:02

Øv bøv - Knoppen er blevet brun og hænger. Så ingen blomster denne gang.

Kan nogle fortælle mig om det kan skyldes lidt træk eller om det skyldes for meget/Lidt vand. Har vandet den ca. 1 gang om ugen.

Der har være ca. 20 grader i rummet og ned til 18 om natten.

Mvh.

Ole

Besvar