Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Identifikation af Cattleya.

Skriv her, hvis du har en hybrid du gerne vil vide mere om. Skriv også her hvis du har en hybrid du vil gerne vil have identificeret.
Besvar
Henning Brodersen
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Identifikation af Cattleya.

Indlæg af Henning Brodersen » 20/7/2015 kl. 19:45

Jeg er selv imponeret over denne Cattleyas blomsterrigdom, kan nogen gætte på ophavet til denne skønhed?
Vedhæftede filer
Cattleya.jpg
Cattleyahybrid
Cattleya.jpg (123.59 KiB) Vist 8325 gange
Senest rettet af Henning Brodersen 21/7/2015 kl. 08:51, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen
Henning Brodersen
www.hbrodersen.dk

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Identifikation af Cattleya.

Indlæg af Egon K P » 20/7/2015 kl. 21:48

Samtidig med at du sætter billedet ind om lidt, kan du så ikke sætte navnet på planten ind, hvis du har det?
Mvh Egon

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 21/7/2015 kl. 11:57

Den ligner jo meget en Cattleya intermedia, men petalerne er for brede til den art. Men læben kunne stamme derfra. Og da den ligner så meget, kunne den art næsten være krydset ind i sidste krydsning. Hvem den anden kan være, kan være svært at sige ud fra billedet, der er så mange, der kunne give resten af planten. Men har du tid til at lægge penslerne fra dig et par timer, så kan du måske selv finde lignende hybrider på nettet. Så det næste, jeg skriver kan du måske bruge en anden gang, hvor du mangler et navn. Dermed også skrevet, at jeg har et kvalificeret bud til sidst på planten, men bare til en anden gangs skyld, hvis du vil forsøge at finde forældre til dine mange andre hybrider på din hjemmeside.

Jeg har først lavet en søgning på nettet af lignende billeder som din plante, men det gav ikke noget brugbart resultat. Men der er jo en anden mulighed, hvis hybriden er registreret. Og jeg ved det, hybrider kan udseendemæssigt gå i retningen af begge forældre, og det vil tage dig mindst nogle timer at komme igennem alle de registrerede kryds der er med C. intermedia.

Men faktisk kan du finde alle registrerede hybrider med denne art her:

http://apps.rhs.org.uk/horticulturaldat ... gister.asp

Da registret endnu ikke kan håndtere, at hybriden er den samme, uanset, om C. intermedia er frøbærer eller pollenbærer, så skal du først lave en søgning på denne art som "Seed parent" og derefter som "Pollen parent". Stavefejl accepteres ikke i RHS' register, og ej heller gamle nu synonyme arts- eller slægtsnavne. Når deres nye hjemmeside kommer op at stå, så skulle det være en saga blot.

De nuværende accepterede navne på alle orkidearter kan findes her:

http://apps.kew.org/wcsp/home.do

Men som frøbærer er der registreret 215 hybrider, og som pollenbærer har de 255 hybrider i databasen med den art. Så er det "bare" at billedgoogle hver af hybridnavnene, du kommer frem til, er du mere end heldig, så finder du noget, der kunne være den rigtige, men hybrider købt uden navn forbliver unavngivne hybrider, da flere hybrider kan have stort set samme udseende. Ved alle hybrider er forældrene nævnt, så hvor svært kan det være? :lol:

Tænk på alle de penge, du sparer, når du skal bruge hele sommeren og efteråret med på at billedgoogle resultaterne, du får slet ikke tid til at tage på dykkerferie i al den tid!

Men som skrevet indledningsvis, så har jeg et bud på et navn til den, som du dog ikke må sætte på din navnløse hybrid, og dermed har jeg også et par mulige forældre til den. Og selvom den kunne ligne C. intermedia i læben, så er det muligvis ikke den art, der er med i krydsningen. Mit bud vil være Catyclia El Hatillo.

Her kan du se den hybrid.

https://www.google.dk/search?q=Catyclia ... 68&bih=918

Her er den så i RHS' register, og forældrene til den står nederst.

http://apps.rhs.org.uk/horticulturaldat ... p?ID=39138

C. mossiae x Enc. tampensis.

Vi har et medlem i JOK der tilsyneladende har den samme hybrid i sin samling, den har været vist på JOK's hjemmeside nogle gange både fra møderne og fra udstillingen omkring september, hvor hans blomstrer.

Den kan bl.a. ses her:

http://www.jydskorchideklub.dk/september-2013.html

Og her i et par 3D-billeder, hvor der skal skeles, for at effekten dukker frem. Alle billeder kan klikkes større!

http://www.jydskorchideklub.dk/fugleuds ... -2014.html

Og endelig her hvor navnet var blevet fremskaffet til den plante.

http://www.jydskorchideklub.dk/september-2014.html

Så selvom den kunne ligne en C. intermedia en del, så var den plante slet ikke med, hvis din plante skulle hedde Catyclia El Hatillo! Derfor er det så svært at sætte forældre på, og endnu sværere at finde de rigtige navne til hybrider, så de forbliver navnløse, men man har jo altid lov til at sætte et ekstra navneskilt ved, hvor der står, ligner meget Catyclia El Hatillo. :wink:
Mvh Egon

Henning Brodersen
Kontakt:

Indlæg af Henning Brodersen » 21/7/2015 kl. 13:52

Hej Egon
Tak for en fantastisk udredning.
Ja, min ligner rigtig meget El Hatillo.
Nu går jeg ikke så entusiastisk til værks, som I gør, for jeg har ikke så meget "held" med dyrkningen.
De gror et stykke tid, og så går de i stå og bliver smidt ud, og så lader jeg mig friste af, hvad der dukker op.
Men jeg har dog en Miltonia Sunset og en Masdevallia i blomst igen.
Jeg er bange for, at jeg har virus i min samling, prøv at se billedet af min Brassia.
Vedhæftede filer
Brassia.jpg
Brassia.jpg (107.25 KiB) Vist 8320 gange
Med venlig hilsen
Henning Brodersen
www.hbrodersen.dk

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 21/7/2015 kl. 15:30

Hej Henning.

Vi har vel alle sammen noget, vi nørkler med, du går i detaljerne, når du portrætterer, det samme gør jeg, men på en anden måde. :D

Med de priser, mange orkideer har, så bliver de jo tit "opfattet" som en erstatning for en buket blomster. De holder længe, hvis det fx er Phalaenopsis, og når de er færdige med at blomstre, så ud med den, og folk køber en ny "buket"! Men det er jo altid dejligt, når planterne "gider" genblomstre, eller, at man kan give dem de behov, som de har, for at kunne genblomstre. :wink:

Havde din Brassia kun haft de rødlige striber, kunne det være p.g.a. for meget lys, så den beskytter sig med den rødlige farve, men de andre blade har jo også en del lyse områder i samme mønstre. Nu er jeg ikke virus-ekspert, men det kunne nok godt være sådan noget. :cry:
Mvh Egon

Henning Brodersen
Kontakt:

Indlæg af Henning Brodersen » 21/7/2015 kl. 15:43

Tak Egon - jeg prøver på sygdomssiden.
Med venlig hilsen
Henning Brodersen
www.hbrodersen.dk

Besvar