Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Hvad er en art?

Skriv her, hvis du har en hybrid du gerne vil vide mere om. Skriv også her hvis du har en hybrid du vil gerne vil have identificeret.
Besvar
Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Hvad er en art?

Indlæg af Karen » 27/7/2006 kl. 22:05

En art er en i naturen naturligt forkommende ens gruppe af planter. Den botaniske difinition er lidt svær at komme med og naturen er jo egentlig også ret lige glad med om hvordan vi vælger at afgrænse hvor den ene art stopper og den anden begynder.

Men hvordan kan jeg så vide om jeg har en arter eller hybrid?

Arter skrives altid på en speciel måde. Arts navn består altid af to dele. Den første del er slægtsnavnet, som skrives med stort. Den anden del af navnet er det specifikke arts navn, som for arter altid skrive med småt og som typisk har sin rod i det latinske eller græske sprog, eller efter person men så får navnet en latinsk endelse.

Eksempler på arter:
Bulbophyllum grandiflorum, navnt givet således pga dens store blomster.

Lockhartia oerstedii, opkaldt efter botanikeren Ørsted

Eksempler på hybrider:
BLC Culminant

Phalaenopsis Princess Kaiulani, bemærk hvordan en hybrid godt kan havde et tredelt navn.

For de latin kyndige kan det også navnes at kønnet på arts og slægts navnet skal stemme overens for arter, men at der ikke er sådanne regler for hybrider. Derfor skifter endelsen på et arts navn ofte når botaniker flytter en art fra en slægt til en anden slægt.

Så hvis der bare holdes øje med om navnet er skrevet eller småt, så kan man let se om noget er en art eller en hybrid. Problemet er bare at folk nogle gange skriver alle bogstaverne med stort og så er det jo svært at gætte hvad der menes. Skriv derfor ikke alle bogstaver med stort når du selv kopierer et navneskilt, vigtig information forsvinder alt for let.

Planter købt i almindelige blomsterbutikker uden navneskilte må som udgangs punkt antages for at være hybrider.

Håber at ovenstående forklaring kan hjælpe med at bestemme om din planter hører til i denne gruppe eller om indlægget skal over i "Hybrider".

Men bare rolig laves der fejl, så vil moderatorerne heller end gerne hjælpe med at flytte indlægget det rigtige sted hen.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Lene Nielsen

hvor hører den til

Indlæg af Lene Nielsen » 31/12/2007 kl. 13:11

Hej

Lige et sporgsmål fra mig.
Jeg købte sidste år en Clowesia Thylaciochila, uden egentlig at vide ret meget om den.
Jeg har så lige fået en rigtig flot Cymbidium af min datter hvori der sad en knold meget lignende clowesiaens, så nu vil jeg jo gerne vide om clowesiaen også er en cymbidium art.
håber der er nogen der kan hjælpe.
GODT NYTÅR ALLESAMMEN.

Venlig hilsen Lene Nielsen

Besvar