Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Pas på supermarkedet ;)

Skriv her, hvis du har en hybrid du gerne vil vide mere om. Skriv også her hvis du har en hybrid du vil gerne vil have identificeret.
Brugeravatar
Kim
Geografisk sted: Viby J (Århus)
Kontakt:

Pas på supermarkedet ;)

Indlæg af Kim » 28/6/2007 kl. 17:49

Ja, nu var jeg lige et smut nede i kvickly for at se efter en stor glasvase, men fandt den ikke...MEN jeg fandt 3 nye orkideer til hjemmet, hvilket i sig selv ikke er så fantastisk, men det var prisen!!!

55 kr, for en plante, uanset hvilken, og her kommer der en lille tvist. Det er ikke kun Phal. planter de sælger. Det er også Oncidium, Dendrobium, Zygopetalum, Paphiopedilum og resten fik jeg ikke set igennem, alle i forskellige hybrider. Deres Phal. Hybrider er også ganske opsigtsvækkende, da det ikke er det helt "normale" som for det meste bliver solgt.

Jeg købte wupti 3 stk, da det jo næsten er engro-priser som kvikly sælger til (kommer fra holland), og planterne ser enormt store og sunde ud. Det blev til en Paphiopedilum, en Oncidium (Gower Ramzey hybrid, den ligner det i al fald), og så sidst og ikke mindst, stod der endda hvilken hybrid min sidste plante er. Nemlig en "Zygopetalum Louisendorf"
Så mon det er ny standard at der kommer hybridnavne på de forskellige planter der kommer fra det hollandske gardenerier. :)

Hvis folk ønsker billeder, så sig til, så skal jeg straks indsætte dem :)
Mvh.
Kim

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 28/6/2007 kl. 18:08

Selvfølgelig vil vi have billeder. :)

Igen siger jeg at det nok ikke er så let at finde navnene, for wildcatt er der mange der ligner. Og jeg har faktisk på fornemmelsen af Louisendorf bruges på sammen måde som Cambria, en slags masse betegnelse for en grupper relativt ensudseende hybrider - sådan en slags vare betegnelse. Så selvom jeg er kendt som kritiker at "autoriserede" orkide forhandleres navneskilte, så er jeg nok endnu være når dedt kommer til denne type planter.

Men det er da rart med et navn på, og dejligt at høre at også super markedet kan få fat i sunde planter. Men det handler stadigvæk om at købe dem inden de bliver udsat for for meget supermarkeds behandling, og så måske forbedrede sig på at de måske skal bruge lidt længere på at komme sig over den måske lidt mere grow hændede transport, men supermarkeds orkideer kan være rigtig gode, man skal bare se sig for. Men til den pris behøver man godt nok tænke sig ret meget om.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
Kim
Kontakt:

Indlæg af Kim » 28/6/2007 kl. 19:16

Ok, så klistre jeg lidt billeder ind :) Og ja, hvis der er nogle som har bud på hvor bybriderne ligger placeret, så gik et pip, ellers pynter de stadig lige godt i stuen :)

Karen: Jeps, det er bare med at få fat i den når de lige er ankommet, så de ikke er fejlbehandlet. Den ene af mine planter var meget våd i jorden (har ompottet den til greenmix...så må vi håbe det går, også selvom det måske ikke er det optimale tidspunkt at ompotte*g*
Jeg har ikke forstand på hvad de gør med de navne, men jeg slog navnet op på nettet, og fandt de samme billeder som er på planten (den blomstre ikke endnu, men har masser af knopper)
Vedhæftede filer
_MG_2016-01.jpg
Paphiopedilum
_MG_2016-01.jpg (31.2 KiB) Vist 13012 gange
_MG_2013-01.jpg
Zygopetalum Louisendorf
_MG_2013-01.jpg (33.61 KiB) Vist 13012 gange
_MG_2011-01.jpg
Alle Tre planter
_MG_2011-01.jpg (37.1 KiB) Vist 13012 gange
Mvh.
Kim

Brugeravatar
Kim
Kontakt:

Indlæg af Kim » 28/6/2007 kl. 19:17

Og så de sidste 2 billeder.
Vedhæftede filer
_MG_2024-01.jpg
Er ved at springe ud
_MG_2024-01.jpg (20.71 KiB) Vist 13011 gange
_MG_2021-01.jpg
Oncidium (Noget der ligner en Gower Ramzey, men jegh ved ikke hvor store blomsterne bliver på denne.)
_MG_2021-01.jpg (26.64 KiB) Vist 13011 gange
Mvh.
Kim

Meginschild
Geografisk sted: Århus - eller tæt på ihvertfald

Indlæg af Meginschild » 28/6/2007 kl. 20:32

tænk at finde så flotte og billige planter i supermarkedet! :O

tror jeg skal et smut forbi en kvickly imorgen ;)
Use the Megin of the World

Brugeravatar
Kim
Kontakt:

Indlæg af Kim » 28/6/2007 kl. 20:38

Ja, jeg må indrømme at jeg i lang tid stod og ledte efter "hagen" ved det hele :lol: Men til den pris, så syntes jeg det var et røverkøb, og kunne dårligt begrænse mig :)
Mvh.
Kim

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 28/6/2007 kl. 21:22

Ja, og Løvbjerg sælger Phalaenopsis til 4o kroner, pæne hybrider, så den eneste hage ved det, ud over for små vindueskarme, er, at vores orkidegartnere har problemer med at sælge planter, når hollænderne dumper prisen så eftertrykkeligt. Men måske er det det, der er meningen, at de mindre gartnerier skal lukke i konkurrencens navn. Men, så længe vi også husker at støtte de "rigtige" orkideforhandlere, så går det vel.

Mvh Egon.

Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Indlæg af Jette Rybak » 28/6/2007 kl. 21:31

Coop må have købt stort ind, for samme sortiment fås i visse SuperBest for 65-75 kr. og hos en af de lokale blandede landhandler som ugens tilbud til 95 kr., tag 2 for 150.
Det er nu nok meget godt - skal man i byen, så kan man jo lige købe sådan en flot sag med til værtindegave. Den holder længe og vupti, så er der fanget nok en orkidiot.

Nå, der er ferieudsalg hos min yndlingsforhandler, og jeg foretrækker hans udvalg til min efterhånden meget begrænsede plads...

Brugeravatar
Kim
Kontakt:

Indlæg af Kim » 28/6/2007 kl. 21:44

Jeg nu også stadig rende til en rigtig orkideforhandler, og jeg syntes da også at en 700 kr er en sjat penge ved sidste besøg :)

Men jeg kan til gengæld heller ikke lade være med at købe de flotte planter, specielt når de er billige. Og de her er faktisk også (efter min mening) ganske flotte, og kan se potentialet i mange gode stunder, og blomstringer fremover med de planter :)
Mvh.
Kim

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 28/6/2007 kl. 22:20

Der er ingen tvivl om, at det er pæne planter til de penge, og jeg skal da heller ikke forsværge, at jeg kunne finde på at besøge Kvickly i morgen, men jeg har lidt ondt af vore hjemlige orkidegartnere, for de kan ikke være med til de priser. Men på den anden side, så er jeg jo også jævnligt med på orkideimporter, og det går jo også ud over gartnerierne, når planterne kommer derfra.

Men jeg tror, at der er sendt utrolige store partier meget billige orkideer til landet, for som vi jo allerede for et stykke tid siden læste her i forummet, så havde Silvan billige orkideer, og de er alle vegne til stort set ingen penge, så det er ikke Coop, men Gasa, der har haft et stort parti til udbud.

Mvh Egon.

Jette Rybak

Indlæg af Jette Rybak » 28/6/2007 kl. 22:46

Dem i Silvan (og på Roskilde Dyrskue) var en anden sending, tror jeg.
De var skadede og ekstremt billige.
Dem, der er masser af nu, er rigtigt flotte planter.
Når Coop kan sælge dem billigst p.t., så tyder det da på, at de har gjort et kæmpeindkøb og fået en pæn rabat - om det så er hos Gasa eller direkte.

Brugeravatar
Kim
Kontakt:

Indlæg af Kim » 28/6/2007 kl. 23:35

Ja nu skal jeg ikke gøre mig klog på engro-priserne, hvis man køber fra Holland. Men jeg mener at have set planter til en 45-50 kr. Det ved jeg så ikke om det er prisen som en importør her i Dk skal gi, eller om det er prisen hvis man komme ned efter den. Så Coop, eller hvem det nu er som har købt ind, må have forhandlet sig frem til en ganske pæn rabat, for som Jette skriver, så er det ret pæne planter.

Faktisk så pæne, at jeg undre mig lidt over at de kan vokse sig store, og give så mange blomster. (Sikkert væksthormoner igen ;) )

Og ja, når det kommer til så store inkøb, så bliver det svært at de forhandlere som ikke kan forhandle sig frem til den slags rabatter, plus ikke kan sælge til så lave priser, da det ellers ikke vil køre rundt.
Så jeg deler sympatien for de orkideforhandlere som har det svært for tiden. Det er netop også derfro jeg satte overskriften som jeg gjorde (plus med lidt humor). For hvis supermarkedet finder ud af, at folk også ville købe en del af de andre typer orkideer som findes, så vil disse også blive købt ind i store målestok. Og så må jeg nok indrømme at det bliver hårdt for de "rigtige" orkideforhandlere.
Mvh.
Kim

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

superorkideer

Indlæg af Lars Jensen » 29/6/2007 kl. 00:28

Ja det kan jo godt se ud til at vi orkideforhandlere har en fed fortjeneste.
Faktisk er det sådan at supermarkederne tilbyder planter detail til lavere priser end vore engrospriser. Jeg tror til gengæld mine kunder ville blive lidt skuffede, hvis jeg havde 2000 planter af samme slags, og kun denne ene. Klubberne køber også ind imellem ind hos vore grosister. Får samme rabat, men betaler ikke moms, og har ingen løbende udgifter på planterne, mht. varme, pasning, mm.
Så konklusionen må vel være. Man skal være ret så entusiastisk, og være indstillet på at lægge en hel masse ubetalte arbejdstimer i foretagenet for at kunne drive orkideforretning. Det gælder ikke kun os små detailhandlere, men i høj grad også de seriøse storforhandlere, som stort set knokler døgnet / året rundt for at få tingene til at hænge sammen.
Måske skulle vi få lavet en Tshirt med påskriften. "Save your local orchidpusher"
Mvh
Lars

Brugeravatar
Kim
Kontakt:

Indlæg af Kim » 29/6/2007 kl. 01:20

;) God ide Lars.
Så kunne overskudet gå kaffe-kassen, så det ikke helt så surt at være orkideforhandler :)

Nej, jeg håber stadig der er forretning i at sælge orkideer, også for de mindre forhandlere. Det vil som du også selv er inde på, give et bedre marked, i form af forskellige arter og hybrider, som der er mere kontrol med :) Det er jo også derfor jeg handler hos dig og Jydsk orkide import.
Mvh.
Kim

Jette Rybak

Indlæg af Jette Rybak » 29/6/2007 kl. 07:43

OK Lars, jeg bestiller 1 stk. af dine T-shirts - blå med hvidt tryk og størrelse M.
Afhenter den lørdag.

Besvar