Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

agastor og macrobulbum

Har du et billede af din orkide, som du bare gerne vil dele med os, så er det her, du skal indsætte et link til dit billede.
Besvar
Brugeravatar
ChristianMPJ
Geografisk sted: Nykøbing Falster

agastor og macrobulbum

Indlæg af ChristianMPJ » 16/4/2016 kl. 15:29

Var en tur forbi Kerteminde i dag til generalforsamlings udstillingen og købte de sidste 2 jeg manglede fra Macrobulbon sektionen B.agastor og B. macrobulbum af gartner Röllke

Billede
Er kun interesseret i de Botaniske orchideer

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Re: agastor og macrobulbum

Indlæg af Egon K P » 16/4/2016 kl. 23:42

Så har du alle 6 arter nu! Så må vi jo bare vente og se, om den sektion bliver fjernet, som orchidspecies.com antyder. Er du uheldig, bliver disse flyttet over i en stor sektion fremover, så mangler du igen mange i deres sektion! :lol:

http://www.orchidspecies.com/macrobulbon.htm
Mvh Egon

Brugeravatar
ChristianMPJ

Indlæg af ChristianMPJ » 17/4/2016 kl. 08:13

Ja da er ikke rigtig andet at gøre end at vente :)

Men nu har jeg dem

Bulbophyllum phalaenopsis "Fredensborg"
Bulbophyllum cruentum "Fredensborg"
Bulbophyllum cruentum "giant" 50% større blomst og plante
Bulbophyllum spiesii "Fredensborg" (også kaldet fletcherianum)
Bulbophyllum orthosepalum " Ten Shin gardens" (også kaldet hashimotoi)
Bulbophyllum agastor "Röllke"
Bulbophyllum macrobulbum "Röllke"

Men der er stadig en speciel klon af agastor jeg ikke har så den skal jeg også lige have.

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 17/4/2016 kl. 10:08

Bare lige et lille spørgsmål. Har Röllke selv sat klonnavnene på sine planter, ellers må de ikke være der. Kun planter, der er blevet bordbedømt, og som dermed har fået en dommerbedømmelse, må bære det klonnavn, som de blev bedømt med. Klonnavne er til for at man kan holde styr på gode som dårlige planter, og delestykker skulle gerne fortælle køberne, hvad de kan forvente af en plante. Har Röllke selv fået bedømt andre planter med samme artsnavn, og givet dem klonnavnet 'Röllke', så kan der opstå forvirring omkring din plantes egenskaber, hvis du skal have den solgt eller bedømt på et tidspunkt. Og din plante kan både være bedre og dårligere end den med det rigtige klonnavn 'Röllke'.

I Jydsk Orchide Klub har vi mange, der hovedsageligt køber planter hos Karge, derfor er det tit det gartneris planer, jeg har store problemer med måned efter måned, når jeg sætter vores planter fra møderne ind på hjemmesiden. Et eller andet sted fra en plante bliver meristemformeret, til den bliver solgt ændres mange navne sig på planterne, så hybridnavnet forsvinder, og klonnavnet bliver gjort til et nyt hybridnavn. Jeg står med den ene flotte plante efter den anden, som tilsyneladende aldrig er blevet registreret, før jeg får ledt godt og grundigt på nettet, så finder jeg den rette sammenhæng. Hvis sådan en plante bliver brugt til at hybridisere videre med, så forsvinder stamtræet fuldstændigt. Det kan de fleste købere være ligeglade med, men dem der vil hybridisere videre på planten kan have stor gavn af at vide, hvilke arter der indgår i krydset både for nylig og for måske 100 år siden. Og i hybridiseringsarbejdet betyder gode kloner alt.
Mvh Egon

Brugeravatar
ChristianMPJ

Indlæg af ChristianMPJ » 17/4/2016 kl. 12:20

Nej Röllke og det samme med ten shin gardens har ikke skrevet det på skiltet det er bare noget jeg har fundet på. Så lad vær med at tænke på det :)

Besvar