Hvad, er det Paph.'er, jeg har? Det var jeg godtnok ikke klar over!
Nu er der jo en kende forskel på at dyrke hybrider og arter, så bare fordi der kommer blomst i lidt hybrider er det jo ikke ensbetydende med, at jeg kan dyrke arterne. Men, jeg købte da en sød lille frøplante, da der var foredrag i OKF om netop disse planter, så måske om en 5-6 år, så kommer der blomst i min Paphiopedilum kolopakingii. Den er ikke særlig stor nu, men overlever den, så bliver det min bredest fyldende plante overhovedet, så gad vide, hvor mange af de små Paph.'er, der kunne stå på samme plads? Så har jeg haft en Paphiopedilum delenatii nogle år, og den har da også blomstret et par gange, så lidt har jeg da af dem.

Det er faktisk også den sidst viste, jeg holder mest af. De kan godt blive for prangende i farverne til min smag, og den anden storblomstrede har aldrig været min kop te, men den er gro- og blomstervillig, så indtil videre bliver den hos mig. Ellers har den fundet sig et reservehjem, hvis jeg vil af med den.
Jeg gør ikke noget som helst ved mine, Lasse, for at få dem i blomst, de står bag de opale polycarbonatplader mod syd i udestuen, og har omkring de 15-18°C vinteren igennem, men det er jo også tæt på halv temperatur fra i sommers. Men nogle af dem siges at have gavn af en køligere periode, når de skal blomstre, så det du gør, er nok ikke helt ved siden af.
Mvh Egon.