Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

fruesko hybrider.

Har du et billede af din orkide, som du bare gerne vil dele med os, så er det her, du skal indsætte et link til dit billede.
Besvar
Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

fruesko hybrider.

Indlæg af Egon K P » 27/1/2008 kl. 23:29

Mon ikke det er på tide, at få sat et par nye småbuketter ind bag skærmglasset, så de kan ses udefra? :lol:

Jeg har, eller har lige haft blomst i nogle af mine frueskohybrider, så dem får I lige her.

Først en lidt bleg udgave af Paphiopedilum concolor x Jack Flash.

Og så følger 4 andre unavngivne hybrider.

Mvh Egon.
Vedhæftede filer
Paphiopedilum hybrid 8802.jpg
Paphiopedilum hybrid 8802.jpg (32.39 KiB) Vist 5045 gange
Paphiopedilum hybrid 7448.jpg
Paphiopedilum hybrid 7448.jpg (37.05 KiB) Vist 5045 gange
Paphiopedilum concolor X Jack Flash.jpg
Paphiopedilum concolor X Jack Flash.jpg (26.92 KiB) Vist 5045 gange

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 27/1/2008 kl. 23:33

Og så kommer der først en kæmpeblomst, som mest af alt minder lidt om et amerikansk 60'er ideal.

Den anden er noget mere afdæmpet i sin fremtoning.

Mvh Egon.
Vedhæftede filer
Paphiopedilum hybrid 7470.jpg
Paphiopedilum hybrid 7470.jpg (34.87 KiB) Vist 5043 gange
Paphiopedilum hybrid 2120.jpg
Paphiopedilum hybrid 2120.jpg (39.97 KiB) Vist 5043 gange

lasse1987
Geografisk sted: Odense

Indlæg af lasse1987 » 28/1/2008 kl. 16:15

flotte blomster egon;) har du gjort noget specielt for at få dem i blomst? jeg har lige sat mine et køligere sted for det har jeg læst at man kunne gøre for at få dem i blomst;) troede ikke du kunne holde papherne:P
venlig hilsen Lasse

Hans Jørgen Staugaard
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 28/1/2008 kl. 21:41

Hej Egon

Tillykke med dem, det er nogle rigtigt flot dyrkede eksemplarer du har der, det er sjovt som tingene ændre sig med tiden, idag ville jeg falde for den sidste diskrete, for nogle år siden ville jeg syntes den var kedelig.
Men dine bekymringer omkring Paph. må da være lagt langt væk nu.
Hans J.
Rødovre

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 29/1/2008 kl. 01:18

Hvad, er det Paph.'er, jeg har? Det var jeg godtnok ikke klar over! :lol:

Nu er der jo en kende forskel på at dyrke hybrider og arter, så bare fordi der kommer blomst i lidt hybrider er det jo ikke ensbetydende med, at jeg kan dyrke arterne. Men, jeg købte da en sød lille frøplante, da der var foredrag i OKF om netop disse planter, så måske om en 5-6 år, så kommer der blomst i min Paphiopedilum kolopakingii. Den er ikke særlig stor nu, men overlever den, så bliver det min bredest fyldende plante overhovedet, så gad vide, hvor mange af de små Paph.'er, der kunne stå på samme plads? Så har jeg haft en Paphiopedilum delenatii nogle år, og den har da også blomstret et par gange, så lidt har jeg da af dem. :oops: Det er faktisk også den sidst viste, jeg holder mest af. De kan godt blive for prangende i farverne til min smag, og den anden storblomstrede har aldrig været min kop te, men den er gro- og blomstervillig, så indtil videre bliver den hos mig. Ellers har den fundet sig et reservehjem, hvis jeg vil af med den.

Jeg gør ikke noget som helst ved mine, Lasse, for at få dem i blomst, de står bag de opale polycarbonatplader mod syd i udestuen, og har omkring de 15-18°C vinteren igennem, men det er jo også tæt på halv temperatur fra i sommers. Men nogle af dem siges at have gavn af en køligere periode, når de skal blomstre, så det du gør, er nok ikke helt ved siden af.

Mvh Egon.

Hans Jørgen Staugaard
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 29/1/2008 kl. 11:45

Hej igen

Det var da ellers noget af et tålmodigheds og pladskrævende krævende projekt du der er gået i gang med, Paph kolopakingii, ja så kan du vel ikke få dem større, og nogen hurtig løber kan man vel heller ikke kalde den, det kræver en tålmodig ejer. Men imponerende er den da når den så blomstre.
Men de fleste af arterne syntes jeg ikke er sværere at dyrke end hybriderne.
Hans J.
Rødovre

Brugeravatar
Mads
Moderator
Geografisk sted: Århus C

Indlæg af Mads » 29/1/2008 kl. 22:26

Flotte blomster og flotte billeder! Jeg er også mest til de lidt mere diskrete - den sidste ligner lidt en helenae x sukhakulii, som jeg har købt hos Arne. I får lige et billede af en Mexipedium, som jeg ikke selv har dyrket, men som jeg har fotograferet hos Karge.
Vedhæftede filer
mexipedium.jpg
mexipedium.jpg (18.58 KiB) Vist 4963 gange

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 30/1/2008 kl. 01:46

Det var dog en ualmindelig dejlig sag, du der har fået fotograferet Mads. Er det ikke xerophyticum, den hedder?

Det er da vist ikke en af dem, som Karge sælger som dagens tilbud, ellers vil jeg gerne være der den dag. :D

Jeg skal ikke kunne sige, om det kan være det kryds, som jeg også har, for jeg har købt den navnløs i Bauhaus på et tidspunkt, hvor de solgte forskellige hybrider til 40 kroner stykket, derfor kom der nogle stykker med hjem.

Mvh Egon.

Brugeravatar
Mads
Moderator

Indlæg af Mads » 30/1/2008 kl. 19:57

Jo - det er jeg ret sikker på (xerophyticum), for jeg tror kun der er den ene art i slægten - det er der sikkert nogen herinde som kan be- eller afkræfte?

Jeg har aldrig set den til salg til en pris som passede mig - men når jeg engang har skaffet mig lidt mere plads, så er den helt klart højt på ønskelisten. Den er dog ikke egnet til mine forhold, da den vist ret hurtigt breder sig over et vist areal - har læst at den bør dyrkes i en bred men ikke ret dyb potte / fad.
Senest rettet af Mads 31/1/2008 kl. 21:31, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 30/1/2008 kl. 22:38

Hvis du nu tømmer alle dine køkkenskabe for indhold, Mads, så har du allerede dobbelt så meget plads. :lol: Var det ikke en god ide? :wink:

Mvh Egon.

Brugeravatar
Mads
Moderator

Indlæg af Mads » 31/1/2008 kl. 21:31

Jeg gik i gang, men blev stoppet af højrere magter ;)

Besvar